Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Inställning av "Ej CPU OBJ.data" på D200

Produkter
(logga in för att koppla)

vilsen

Aktiv medlem
Hej ni Nikon plåtare!

Jag undrar lite varför inställningen inte regerar riktigt som den ska.. på mitt manuella 80-200 funkar det som det ska likaså 28 mm men på den AF 35-70 så förstår inte kameran att det är största bländare 3.3 fast jag ställt in det.. så i data filen o fönstret så står det bländare 22 istället för 16, 32 istället för 22 etc... Fast jag ändå har ställt in ratten som manualen säger. så for jag släpper knappen så visas ändå fel största bländare.. Är det någon manövrerings/hanterings ordning som är viktigt att komma ihåg?

Jag har ställt in så funktionsknappen längst ner till höger fram för detta.. + att jag ställer bländaren med ringarna inte på huset så som jag vill ha det..

Är det viktigt att man uppdaterar firmware på den! (Vet efter flera år med data jobb hur viktigt det är med senaste BIOS på moderkortet där)

Kameran har 1.0 + 1.1 i versioner idag.

Hoppas nån känner igen detta irreterande grej..

Varför ställer du detta för ett objektiv med AF? Det har ju redan en CPU som talar om för kameran vad det är för objektiv.

Tillägg: Om du vill använda bländarringen på ett AF-objektiv så måste du in i nån meny och ändra har jag för mig. Annars måste du ställa den på minsta bländarvärdet (rödmarkerat på ringen) och använda inmatningshjulet på kameran.

Förutom vad Martin säger så har du förmodligen variabel maxbländare på ditt autofokusobjektiv. Det vet kameran om och talar därför om den riktiga bländaren, inte den som står på ringen.

Inställningen visar inte rätt för detta objektiv längre ingen reaktion nöär jag ändrar heller.. Har redan ställt in för att skruva bländaren på objektivet,innan jag hitta den inställning så störde jag mig på det hela tiden ( det var inte en fråga bara info )

aha.. kan den variera oavsett vad jag vrider ringen på, det var något nytt! men varför hamnar max bländare då på 32, det finns inte ens med på objektivets alternativ. ( finns endast på min 80-200 Zoom som inte bråkar med sina inställningar)

vilsen skrev:
aha.. kan den variera oavsett vad jag vrider ringen på, det var något nytt! men varför hamnar max bländare då på 32, det finns inte ens med på objektivets alternativ. ( finns endast på min 80-200 Zoom som inte bråkar med sina inställningar)
Den fysiska bländaröppningen är lika stor även när du zoomar, men eftersom brännvidden förändras så ändras också det effektiva bländarvärdet utan att du vrider på bländarringen. Antagligen blir då f/22 till f/32 när du ändrar från kortaste till längsta brännvidd. Ditt 80-200 däremot har konstant f/2,8 över hela zoomomfånget, så där ändras ingenting.

Tillägg: Det är alltså inget fel på objektivet. Bländarvärdet kommer att ändras när du ändrar brännvidd, även om du inte vrider på bländarringen. Det värde som gäller är det du ser på displayen eller i sökaren.

ANNONS
Götaplatsens Foto