Annons

IrfanView

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har en HP 6720s med 2GB ram, kör XP på den. Den är nu cirka 4 år gammal men det känns inte som att IrfanView ska vara så datorkrävande.

Jag har en HP 6720s med 2GB ram, kör XP på den. Den är nu cirka 4 år gammal men det känns inte som att IrfanView ska vara så datorkrävande.

Hej!

Nej, det är lite det som känns som en av poängerna med det programmet.

Jag provade nu att bläddra bland D3-råfiler (11-12 MB) i min bärbara, en fyra-fem år gammal Thinkpad med Core2Duo-processor på 2 Ghz och 1 GB minne och XP - går marginellt långsammare än på huvuddatorn, men fortfarande bara så att timglaset blinkar till vid bildväxlingar. Nu har den datorn faktiskt en snabb hårddisk, (SSD), men ändå.

Jag får erkänna att jag inte alls förstår vad det är som gör det så långsamt på just din dator ... Hm!

Kan det vara så att din kamera inte sparar en inbäddad jpeg version av filen i raw-filen? Vad använder du för en kamera?

Om programmet måste skapa bilden från raw data så kommer det att ta bra mycket längre tid än om den kan plocka upp den inbäddade jpeg:en.

Fast iof vet jag inte varför det skulle gå fort från windows, men kanske att windows har skapat en tumnagel redan. Typ vid import eller så.

Kolla med valfritt program hur din exif data ser ut. Om den har en inbäddad version borde du kunna se det där, om den inte har det så kanske det finns en inställning i kameran där du kan ställa in att den ska bädda in jpeg data i raw filen.

Hoppas det hjälper!

Om det är så att kameran sparar info om bildens orientering (kamerans inställning) då bör den markerade rutan i den översta bilden vara ikryssad för att Irfan ska kunna rotera bilden korrekt.

För att snabba upp bläddringen se till att ta bort första och tredje krysset i den nedersta bilden. Den rutan i mitten är inte så noga, om du inte zoomar in och ut. Just nu spelar det ingen roll vad du gör med den.

Detta gäller för 4.25, men jag gissar att det ser likadant ut även i den senaste.

Bilagor

• irfan.jpg
    irfan.jpg
    53.4 KB · Visningar: 83
ANNONS
Götaplatsens Foto