Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

IS-fel på 28-135

Produkter
(logga in för att koppla)

Kjell Nilsson

Aktiv medlem
Har ett 28-135 med bildstabilisering som används på ett 20D-hus. Det egendomliga är att stabiliseringen fungerar "bakvänt" dvs när stabiliseringen stor på "av" så stabiliseras bilden. Slår jag på stabiliseringen så funkar den inte. Ser i bruksanvisningen att så kan det bli om kamerahuset är inställt på ett visst sätt. Men jag kan inte hitta vilken inställning i kamerahuset som påverkar IS-inställningen på objektivet. Någon som har en förklaring?

inte så väldans många som läst tråden Kjell!

**

Men allt fungerar om du bortser ifrån att det liksom ligger tvärtom?

Kan du kanske bara acceptera det som det är?

Förstår såklart att det är irriterande!

Ring Cannon och fråga. Kanske är det ingen/liten vitts att fixa..

I det 28-135 IS jag själv hade för ett par år sedan så fungerade själva objektivet fint men just IS,en uppträdde till tider lite lustigt.. vibrerade till lite onormalt osv.. jaja.

MVH Niclas,

Re: tack för hjälpen

Kjell Nilsson skrev:
Trodde det fanns stort kunnande på denna site...

Botten Kjell.

Med en sådan inställning får du garanterat inga svar. Som Niclas säger är det inte många som läst tråden, men det är väl så...att man har rätt att bli irriterad över att inte få svar på sina frågor i dagens samhälle.

Men, nu vet jag inte i vilken bruksanvisning du läst, men IS-funktionen kan styras från kamerahuset. Men att det skulle innebära att on/off knappen skulle reverseras tycker jag låter konstigt.

Har du avtrycket på avtryckaren eller på stjärnan? För det är det enda jag kommer på som skulle kunna ändra något med IS-funktionen.

Tack för svaren.
Du skriver Jesper att med den inställningen jag visar (som skulle vara botten)får man inga svar! Men det var ju precis det jag fick;-)
Det står faktiskt i bruksanvisningen till objektivet att funktionen på av/på-knappen på objektivet kan få omvänd betydelse.
Men nu löser sig nog problemet.

Tror knappast att det var inlägg nr två som hjälpte dig att få svar, snarare att du knuffade tråden lite så att fler fick nys om den.

Men nog om det.

Knepigt att det står så i instr.boken. "Kan få omvänd betydelse".. konstigt i mina öron.

MVH Niclas,

Jag kommer inte ihåg den exakta ordlydelsen, det stog inte "Kan få omvänd betydelse" (det var engelsk bruks) men innebörden var densamma. Jag har tyvärr inte bruksanvisningen tillgänglig just nu men lovar att återkomma när jag har den framför mig så citatet kan bli exakt.

ANNONS
Götaplatsens Foto