Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

IS problem med 500

Produkter
(logga in för att koppla)
Andreas K skrev:
Ingemar är bilden tagen med trådutlösare?
Läste i en annan tråd att IS vid för stabila förhållanden försöker kompensera för vibrationer som inte existerar.

Gäller dock inte EF 500/4L IS och de andra supertelena. De stänger av IS om de inte hittar några vibrationer (Jag har dock inte lyckats med detta)

Ingemar, nu har jag testat mitt exemplar.. 1D MkII + EF 500/4L IS på stativ med trådutlösare

1/25 f/4 ISO800 7 bilder på varandra 15% opacitet på varje bild, 100% utsnitt

Bilagor

• isforflyttning.jpg
    isforflyttning.jpg
    46.5 KB · Visningar: 322
Jeppe skrev:
Gäller dock inte EF 500/4L IS och de andra supertelena. De stänger av IS om de inte hittar några vibrationer (Jag har dock inte lyckats med detta)
Inte riktigt, om man kör Mode 1 går IS in i ett "stativläge" på dessa objektiv, men är alltså fortfarande aktiv för att ta hand om eventuella vibrationer som ändå skulle kunna uppträda (t.ex. spegeluppfällning).

Så länge IS över huvud taget är aktiv och linsen därmed inte är fastlåst så tror jag helt enkelt att bilden alltid "driver" runt en aning även om det minskar betydligt när IS går över i "stativläget". Denna långsamma rörelse visar sig på långa tider (eller vid serietagning). Jag använder nästan alltid spegeluppfällning på stativ och då är det praktiskt att stänga av IS så behöver jag inte bekymra mig om att "drivandet" syns på längre exponeringstider. För er som använder trådutlösare måste det väl bli en avvägning av om man vill ha IS för att ta hand om spegeluppfällningens vibrationer eller om exponeringstiderna är så långa att "drivandet" kommer att ge oskärpa.

Vad gäller Ingemars bilder så har han ju använt en kort exponeringstid men mellan varje bild så förflyter det väl en 1/10 sekund eller så med hans kamera? På så långa tider är "drivandet" synligt redan på 300 mm med mitt objektiv och borde rimligtvis bli värre med längre brännvidd.

Ja, precis så.. det där var ju en informativ sida. Skall lägga den länken på minnet. När jag sa "stänger av" så menade jag precis det som du säger.. att den "slutar" att leta efter större rörelser.

Hurvida det går 1/10 sekund mellan Ingemars bilder vet jag inte, men jag tog 7 exponeringar i en följd och alla sju ligger förhållandevis lika. Varför skulle det gå 1/10 sek mellan Ingemars bilder menar du? Han har ju tagit dessa i en serie precis som jag.

Jag testade IS vs ej IS för att se om det var bättre för att minska skakningsoskärpan. Men man kunde inte se någon skillnad på bilderna i fråga om skakningsoskärpa från speglen..

IngemarO skrev:
Skickar med en bild som illustrerar problemet. Lade ihop fyra bilder i Photoshop, exakt matchade.
Serietagning med Mark IIN, kameran på stativ (Manfrotto 075 med Wimberly Head, fastlåst)
IS hade fått tid att stabilisera sig. Vindstilla, fågeln rörde sig inte.

Översta fågeln är den första bilden i serien.
Och tendensen är lika hela tiden.

Bländare 4,5
Tid 1/800 s
ISO 640

Tycker inte det här är normalt.

Ingemar...

Det ser onekligen skumt ut på bilden du visar. Jag har ju själv ett 500mm IS och har då aldrig upplevt denna effekt i mina bilder.Jag skulle nog skicka iväg optiken för att kolla upp den.

Lars-göran
www.taiganatura.com

Jeppe skrev:
Varför skulle det gå 1/10 sek mellan Ingemars bilder menar du? Han har ju tagit dessa i en serie precis som jag.
Med en bildfrekvens på 8,5 bilder per sekund (hans kamera har väl det?) så blir väl egentligen tiden mellan varje exponering i en serietagning lite längre (1/8,5=0,118 sekunder) men jag avrundade till 1/10 sekund.

Med tanke på att Ingemar ser ut att få väldigt stora rörelser kanske det är så att hans objektiv aldrig går in i "stativläget"???

Ja, det låter som en bra teori Pelle. Ingemar säger ju att hans wimberly huvud är låst, och då antar jag att det är fastlåst och inte i gyro-läge.

Jeppe skrev:
Jag var tvungen att testa...

Hela sökarbilden flyttar sig en aning då IS stabiliserar bilden. Förslagsvis är rörelsen märkbart större på ett 500mm än på ett 300mm. Dessutom är objektivet tyngre och längre, vilket förmodligen bidrar till den ökade rörelsen. Men fokuspunkterna rör sig inte, eller ja, alltså eftersom hela sökarbilden rör sig, så rör ju sig AF-punkterna med ;). Jag ser inget fel med detta då det är så som IS-funktionen arbetar.

Nedan EF 500/4L IS 1/20 på stativ med trådutlösare
(IS överst)

Hej

Jag tycker att den utan IS ser skarpare ut, dock väldigt lite?

Ingmars glugg verkar det vara något fel på, jag känner inte igen det med mitt 500mm, lite ändrar bilderna sig men inte så mycket, nu är det sällan jag låser Wimberley huvudet.

Har själv inte gjort några vetenskapliga tester med IS utan följt vad andra har kommit fram till.

Jag kör själv alltid i IS Mode 2. Oftast har jag Wimberley öppen och ofta har jag snabba tider. Jag har hört och läst att folk fått skarpare bilder utan IS på stativ vid långa slutartider, men har ofta varit andra objektiv som tex 70-200mm IS 2.8. Möjligen fungerar IS på stativ bättre på långa brännvider då IS har mer att jobba med då det uppstår mer vibrationer med långa telen.

Då jag har kört på långa slutartider tex 1/5s kör jag ofta med spegeluppfällning och 2 sek självutlösare, provat med och utan IS, kommer inte ihåg om det blev någon skillnad. Dock sällan jag har kört på dessa tider.

Min IS på 500mm stängs inte av på stativ, den låter i alla fall. Min gamla EOS 1V, när jag använde spegeluppfällning stängdes IS av helt, men min 1D mark2 så går IS igång även med spegeluppfällning.

Har utgått från denna test, test av 500mm med och utan IS

http://www.polking.com/wbuch/scharf/index_e.htm

Jag kör IS mode 2 på allt, sittande som flygande fågel. En del stänger av IS på flygande och menar att AF blir snabbare? Möjligt?? http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1029&thread=18789819 Men när jag fotar så är det ofta en salig blandning, sittande och flygande och jag skulle glömma bort och stänga av IS och sätta på IS hela tiden, skulle ofta inte hinna, snabba ryck. Kan vara tex en häger som flyger, snabba tider, som sedan landar tex i en bäck där det är mörkt, bra med IS här. Använder nästan alltid 500mm + 1.4xTC= 700mm, mycket brännvidd och vibrationer.

En bit ner kan ni se vad Arthur Morris skriver om IS, han har bra kontakt med Canons (USA) expert Chuck westfall http://www.birdsasart.com/bn169.htm

Hälsningar

Omar Brännström

Wimberlyhuvudet är låst, inte i gyroläge.
Har prövat One Shot och AIServo, men det ser ut lika med bägge lägena.
Provat Mode1 och Mode2 på IS, ingen skillnad.
Fågelbilden är inte tagen med trådutlösare, men jag har prövat med den och det blir ingen skillnad.

Jag fotar också oftast med Wimberly öppen, men där märker jag också problemet.

Min IS verkar också vara igång hela tiden, det surrar i alla fall.

Objektivet ska jag lämna tillbaka, men känns tråkigt att skicka tilbaka så dyra grejer direkt. Och vet ju inte hur länge det tar för Canon. Ett nytt är det lång leveranstid på och jag vill ju ha det i sommar. Hade ju tänkt mig en tur till Norge då.

Har pratat med Cyberphoto så dom vet om problemet.

Ingemar...

Hej

Jag hade velat ha ett nytt ett, om det går. Man har ju inte lust att de skruvar upp helt nytt objektiv, för att typ sätta in ny IS eller annat. Det finns ju risk att det kommer in skit och annat och det kommer kanske synas på skruvar och annat att det är öppnat. Jag kom ihåg när jag skulle lämnade in mitt nya 400mm DO för lagning, typ avskavd färg på 18 ställen, insticksfiltret hade 5 repor, avståndsskalan hade satts på helt fel. Man får tänka lite när man ev skall sälja det senare.

I detta fall eftersom du köpt det i Sverige hade jag begärt ett nytt, det hade inte jag med mitt 400mmDO, köpt utomlands.

MVH

Omar

Omar skrev:
Min IS på 500mm stängs inte av på stativ, den låter i alla fall.
IS stängs aldrig av på stativ. Som det står på sidan jag länkade (Chuck Westfall ligger bakom den texten) så går IS över i ett "stativläge" när den känner av stativet, men då den fortfarande är beredd att korrigera om det skulle behövas tystnar den aldrig.

Eftersom du alltid kör i Mode 2 kommer IS heller aldrig gå in i "stativläget" för dig, då det endast sker i Mode 1 enligt samma källa.
Min gamla EOS 1V, när jag använde spegeluppfällning stängdes IS av helt, men min 1D mark2 så går IS igång även med spegeluppfällning.
Här kan man också läsa att IS stängs av på 1V när man använder spegeluppfällning men att det skall fungera på alla hus konstruerade efter år 2000.

I länken Omar hade står (med hänvisning till Chuck W.) att IS mode 2 är samma som IS mode 1 när objektivet är på stativ.

Omar skrev:
Hej

Jag hade velat ha ett nytt ett, om det går. Man har ju inte lust att de skruvar upp helt nytt objektiv, för att typ sätta in ny IS eller annat. Det finns ju risk att det kommer in skit och annat och det kommer kanske synas på skruvar och annat att det är öppnat. Jag kom ihåg när jag skulle lämnade in mitt nya 400mm DO för lagning, typ avskavd färg på 18 ställen, insticksfiltret hade 5 repor, avståndsskalan hade satts på helt fel. Man får tänka lite när man ev skall sälja det senare.

I detta fall eftersom du köpt det i Sverige hade jag begärt ett nytt, det hade inte jag med mitt 400mmDO, köpt utomlands.

MVH

Omar

Jag ska begära ett nytt. Är bara tråkigt att vara utan för det lär ju ta tid att få tag på ett nytt igen.
Väntade ju rätt länge på det här.

Ingemar...

Lars Johnsson skrev:
I länken Omar hade står (med hänvisning till Chuck W.) att IS mode 2 är samma som IS mode 1 när objektivet är på stativ.
Ja det är möjligt att jag tolkar Chuck fel när jag uppfattar "These lenses effectively have two IS modes within Mode 1." som att det bara är i Mode 1 det funkar.

För mig är det ett märkligt sätt att formulera sig om det skulle fungera också i Mode 2 men det kan hända att han hade bråttom när han skrev det och att det är den andra uppgiften som är korrekt. Vi borde kolla det med Chuck... ;)

Med tanke på den utrustning du har, Ingemar, borde du inte du då få tillgång till Canon CPS och alltså snabbare service?

IngemarO skrev:
Var kan man anmäla sig? Är det nån som har en adress?

Ingemar...

Hemsida

Medlemsanmälan

Du får efter godkänd ansökan ett bekräftelsemail från Per Karlsson på Canon och lite senare ett plastkort i brevlådan, som du kan visa vid service. Då ska de laga grejjorna på studs, tar det tid erbjuder de i mån av tillgång lånegrejjor under tiden.

När mitt 28-70 gick i backen tog det en vecka att laga det, inkl frakt fram och tillbaka.

Ps. som upplysning kan jag bara säga att man inte blir godkänd om man inte har en bunke L-optik, två hus och fotograferar i yrket. CPS är till för de som jobbar med fotografering och inte för gemene man.

ANNONS
Götaplatsens Foto