Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Iso ställer in sig själv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Snolle

Aktiv medlem
Hej!
Jag har stött på ett litet problem (tror jag), det är nämligen så att när jag tar kort så ställer kameran själv in iso fast jag inte satt den på auto. När jag kollar iso på bilden i efterhand så står det iso nummret i röd text och det är inte det nummer jag har valt.. Detta händer mig i alla fotograferingslägen.
tack
mvh oscar

Vad är det för kamera?

Är du säker på att auto-ISO inte är på? Det låter ju väldigt misstänkt!

Det är en nikon d60.
Ja jag är säker på att auto-ISO är av, jag kör på bländarprio och där kan inte ens auto-ISO vara på..
Men det blinkar en symbol där det står iso-A i över delen av skärmen.

jag har testat gå in i menyn o ändra men det står att auto är av..

Har du testat att resetta alla custom settings?
(överst i menyn "Custom Settings", den som har en penna som symbol)

Precis det händer när man har auto-iso på. Man kan ha autoiso på oberoende vilket av exponeringslägena M S A P du än väljer. Jag har ägt en D60 och kan den utan och innan nästan, så jag är bergsäker på det här. Hittar du inte var du stänger av autoiso, se till att du har ställt in menyerna så att alla menyer visas och inte bara vissa. När kameran var ny och jag var ny i fotograferingens värld hade jag en gång problemet att jag inte hittade det jag sökte i menyn (bl.a. autoiso), och märkte att jag i nåt sammanhang hade ändrat på menyinställningarna i misstag så de visade bara en del enkla inställningar....

I D90 finns inställningen under "Fotograferingsmeny" - "Inställningar för ISO-känsl" - "Automatisk ISO-känslighet" (På/Av). Borde ju kunna var samma på D60.

Jag hittade nu och ack så dum jag känner mig! Det var ju en bagatell..
Men tack för hjälpen!

Ah, då behöver jag ju egentligen inte posta, men det kanske kan vara till nytta för någon annan som läser... Tänk på att i autoläget (grön fyrkant) använder kameran alltid Auto-ISO, oavsett vad du ställt in.

ANNONS
Götaplatsens Foto