Annons

Jämförelse: stabilisering i hus eller optik

Produkter
(logga in för att koppla)

perstromgren

Aktiv medlem
Är det någon skillnad i effektivitet mellan att ha bildstabilisering i huset och att ha den i optiken? Jag försökte googla nyss, men hittade ingen uppenbar jämförelse.

Har någon sett ett praktiskt test där man jämför de båda teknikerna?

Per.

Den praktiska skillnaden är att du på en Canon eller Nikon med IS/VR-objektiv ser hur bilden stabilseras. Det gör man inte i sökaren från andra tillverkare som sätter stabiliseringen i huset.

För övrigt så är nog vinsten snarlik, tillverkarna, oavsett teknik, brukar hävda att man kan "tjäna" in 3 till 4 steg. De som sätter det i objektiven hävdar att det är bättre för att VR kan anpassas för just det specifika objektivet. EN annan förtjänst är att man SER stabiliseringen när den är aktiv. De som sätter stabilisering i husen hävdar förståss att man då ger stabilisering till alla objektiv. Så den

Fördelen med att ha det i "glasen" är att sökaren stabiliseras.

Fördelar med stabilisering i huset är:

* Alla objektiv blir stabiliserade, ink ljusstarka primes.
* Lättare och mindre objektiv
* IS i husen går oftare sönder(fler rörliga delar), dyra objektiv håller inte lika, jag använder bla 20+år gamla objektiv som fungerar utmärkt.
* Man får bättre IS med varje nytt hus, huset uppgraderar man oftare än optiken, husen håller inte i 20+ år det gör objektiv, iaf de utan IS.
* I SONY husen finns det en "varnings hand" som visas om man överskrider tumregeln för slutar tid, dvs 1/mm
* Finns även en indikator på hur mycket som SSS jobbar, då lär man sig att hålla kameran stilla lättare.

perstromgren skrev:
Har någon sett ett praktiskt test där man jämför de båda teknikerna?

Per.
Testerna brukar jämföra mellan olika system snarare än hus- vs objektivstabilisering (Nikon har ju dessutom två olika stabiliseringssystem i olika objektiv, VR och VRII). Fnns flera tester, bl.a. hardwarezone.de, FotoMagazin, tror även Colorfoto.

Sammantaget visar testen inte på några generella effektivitetsfördelar för någon av teknikerna. Även inom testerna finns sällan klara mönster för att någon av de två monteringarna av stabiliseringsmotorerna skulle ge bättre resultat (har t.ex. för mig att FotoMagazin rankade Nikons VRII och Sonys system högre än Pentax och Canons, sedan kom väl Colorfoto eller någon och rankade Pentax på topp och Sony på botten, dvs total blandning av hus- och objektivstabilisering i rankningen även inom testerna... ).

Senast ändrad:
Re: Re: Jämförelse: stabilisering i hus eller optik

wsaar skrev:
Sammantaget visar testen inte på några generella effektivitetsfördelar för någon av teknikerna.

Det låter rimligt. Finns den sammanfattningen nedskriven i någon tidning, eller så? Det ser ju så mycket sannare ut då, som bekant! :)

Jag hade hoppats på att någon verkligen mätt saken.

Per.

Tyska tidningen Fotomagazin testade Nikon, Canon, Sony och Pentax i nåt nummer 2006 eller 2007. Nu hänger det ju lite på Nikon och Canon vilka gluggar man jämför med, men på det stora hela var effekten relativt likartad enligt den tidningen. Det kanske till och med var en liten fördel för Pentax/Sony d v s stabilisering i huset. Testet hade de gjort på så sätt att de tagit en faslig massa exponeringar med ca 5 olika slutartider. Antag att de fotoade med ca 32mm (mots ca 50 mm på analog) då använde de slutartider på ca 1/100, 1/50, 1/25/, 1/10 och 1/5s. Sedan granskade de bilderna och klassade dem i ca 4 kategorier. Skarp, nästan skarp, lite suddig och oskarp. Det som jag tyckte att var ganska intressant var att man jämfört med ett ostabiliserat system inte fick så mycket förbättring som tillverkarna utlovat. De flesta lovade ca 2,5 till 3,5 stegs förbättring, d v s x-fördubblingar av slutartiden med bibehållen skärpa. Med exakt samma skärpa vann man ungefär 1 steg. Vid 2 steg hade antalet fullskarpa bilder halverats till ca 50% och vid 3 steg mellan ca 10-30%. En stor andel av bilderna var i dessa steg nästan skarpa eller halvsuddiga.
Sedan kan ju sådana bilder också vara användbara, men i verkligheten fick man alltså bara ca 1-2 steg till godo.
Till sist måste väl sägas att det är en träningssak att hålla stilla när man fotar precis som om man skjuter gevär eller liknande. Man kan ju tänka sig att en tränad "skytt" har bättre utdelning av bildstabilisering. Inget som jag har något belägg för, bara en magkänsla.

PS, nu var det ett tag sedan jag läste denna artikel och reserverar mig för felaktigheter i min recension. Men på det stora hela ska det stämma.

Re: Re: Re: Jämförelse: stabilisering i hus eller optik

perstromgren skrev:
Det låter rimligt. Finns den sammanfattningen nedskriven i någon tidning, eller så? Det ser ju så mycket sannare ut då, som bekant! :)

Jag hade hoppats på att någon verkligen mätt saken.
Nej, det är den slutsatsen jag dragit efter att ha jämfört resultaten från flera tidningars test. Alla har ju utsett sin egen vinnare, men resultaten verkar inte vara vidare konsekventa...

Du kan dock söka på forumet här för att hitta diskussioner om resultaten från de olika tidningar som testat och dra dina egna slutsatser.

För oss som kör med farfar film så fungerar det riktigt bra med stabilisator i optiken. Tyvärr så verkar inte kamerahuset anpassa exponerings tiden till att man har stabilisator i objektivet utan man får justera detta själv. Har en Eos 30V.....

ANNONS
Götaplatsens Foto