Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Jag skulle vilja ha ett vapen också
- Trådstartare BjornEdstrom
- Start datum
larsborg
Aktiv medlem
Jag skulle vilja ha ett vapen
Min farfar köpte på 50-talet, en ny Leica M-serie, den enda kamera han har köpt, han har ingen aning om bättre eller sämre UV-härdat kitt i prismorna, eller andra storlekar på M4, M5, M6 ..!
Han representerar majoriteten av kameraägare, använder sin kamera, bra bilder, självklart.
Läser aldrig kameratester, hans egen kamera fungerar ju perfekt, varför då intressera sig för något annat på marknaden ...
Kameran har varit med på affärsresor runt hela världen, Afrika, Asien, NordAmerika, SydAmerika hela Europa, aldrig hörde jag att den slutade fungera.
Kvalité!
Min farfar köpte på 50-talet, en ny Leica M-serie, den enda kamera han har köpt, han har ingen aning om bättre eller sämre UV-härdat kitt i prismorna, eller andra storlekar på M4, M5, M6 ..!
Han representerar majoriteten av kameraägare, använder sin kamera, bra bilder, självklart.
Läser aldrig kameratester, hans egen kamera fungerar ju perfekt, varför då intressera sig för något annat på marknaden ...
Kameran har varit med på affärsresor runt hela världen, Afrika, Asien, NordAmerika, SydAmerika hela Europa, aldrig hörde jag att den slutade fungera.
Kvalité!
bjr
Aktiv medlem
Re: Jag skulle vilja ha ett vapen
Självklart. Jag har själv en M3 från 1959 i utmärkt skick. Det innebär inte att man inte ska kolla skicket på en beg. M innan man köper...larsborg skrev:
Kvalité!
froderberg
Aktiv medlem
Re: Jag skulle vilja ha ett vapen
Trevlig!
För den som använder sin gamla Leica mycket kan det vara bra att lämna in den på genomgång hos Leica i Tyskland. Det är inte särskilt dyrt men gör väldigt stor skillnad, men framförallt så fixas alla svaga punkter så att kameran garanterat fortsätter funka.
Min farfar hade också 6-7 Leicor på 40-talet som han köpte billigt under i Tyskland under kriget. Han förstod aldrig värdet. Bilderna blev bra och finns kvar...
Pappa har 16 leicor från 60-tal och senare men använder nästan bara sin Leica minilux... Jag har aldrig förstått glädjen i att äga prylar som man inte använder. Det gör ju bara ont i plånboken då.
larsborg skrev:
Kvalité!
Trevlig!
För den som använder sin gamla Leica mycket kan det vara bra att lämna in den på genomgång hos Leica i Tyskland. Det är inte särskilt dyrt men gör väldigt stor skillnad, men framförallt så fixas alla svaga punkter så att kameran garanterat fortsätter funka.
Min farfar hade också 6-7 Leicor på 40-talet som han köpte billigt under i Tyskland under kriget. Han förstod aldrig värdet. Bilderna blev bra och finns kvar...
Pappa har 16 leicor från 60-tal och senare men använder nästan bara sin Leica minilux... Jag har aldrig förstått glädjen i att äga prylar som man inte använder. Det gör ju bara ont i plånboken då.
Erik Schalin
Aktiv medlem
Om inte kamerans volym spelar roll så hade jag valt batterier och en billig F4 eller 801s.
Dels så finns det en slö AF till hjälp när man vill och dels bör ljusmätningen vara modernare.
Om kameravolymen spelar roll då hade jag valt ur Fx3 eller Fx2 serierna.
Dels så finns det en slö AF till hjälp när man vill och dels bör ljusmätningen vara modernare.
Om kameravolymen spelar roll då hade jag valt ur Fx3 eller Fx2 serierna.
avslutat_medlemskap
Aktiv medlem
Nikon
Hej,
Jag känner bara till en(2-3 st..) kamera som uppfyller dina krav.
Nikon FM*
dvs
Nikon FM2
Nikon FM2n
Nikon FM
Nikon FM3
Nikon F3 uppfyller absolut INTE dina krav ty den kräver batterier för att kunna funka på samtliga slutartider, däremot är den rejäl, räcker antagligen för att slå ihjäl en människa med ett slag...
Jag har haft Nikon FM, FM2n och F3, har dock inte använt dessa som vapen.
Rejäla och bra kameror dessutom.
Hej,
Jag känner bara till en(2-3 st..) kamera som uppfyller dina krav.
Nikon FM*
dvs
Nikon FM2
Nikon FM2n
Nikon FM
Nikon FM3
Nikon F3 uppfyller absolut INTE dina krav ty den kräver batterier för att kunna funka på samtliga slutartider, däremot är den rejäl, räcker antagligen för att slå ihjäl en människa med ett slag...
Jag har haft Nikon FM, FM2n och F3, har dock inte använt dessa som vapen.
Rejäla och bra kameror dessutom.
avslutat_medlemskap
Aktiv medlem
Nikon F3P
Har jag använt i -46C under cirka en vecka,
varmaste temperaturen under denna vecka var -27C.
Funkade utmärkt.
Den blev dessutom av misstag inbäddad i ett isblock, trodde kameran hade lämnat mig, men efter diverse arkeologiska utgrävningsförsök så funkade den alldeles utmärkt.
Har jag använt i -46C under cirka en vecka,
varmaste temperaturen under denna vecka var -27C.
Funkade utmärkt.
Den blev dessutom av misstag inbäddad i ett isblock, trodde kameran hade lämnat mig, men efter diverse arkeologiska utgrävningsförsök så funkade den alldeles utmärkt.
Erik Schalin
Aktiv medlem
Re: Nikon F3P
Hur går ett sådant misstag till??????andersgunnare skrev:
..av misstag inbäddad i ett isblock...
larsborg
Aktiv medlem
Jag skulle vilja ha ett vapen
..Den blev dessutom av misstag inbäddad i ett isblock, trodde kameran hade lämnat mig, men efter diverse arkeologiska utgrävningsförsök så funkade den alldeles utmärkt...
Jorrå, det väl alla att färgfilm bäst bevaras i kyla, då är det lika bra att kyla ner hela kameran,
,
!
..Den blev dessutom av misstag inbäddad i ett isblock, trodde kameran hade lämnat mig, men efter diverse arkeologiska utgrävningsförsök så funkade den alldeles utmärkt...
Jorrå, det väl alla att färgfilm bäst bevaras i kyla, då är det lika bra att kyla ner hela kameran,
mohei
Aktiv medlem
objernulf skrev:
Har du provat en RIKTIG Nikon med äkta manuella NIKKOR-objektiv? Det mesta Nikon gjort sedan 1984 med untantag av FM3, F4, F5, F100 och F6 är tråkiga plastiga saker. AF-objektiven är ofta ett stort skämt jämfört med de riktiga manuella Nikkorobjektiven utan plast.
Hihi, jag som trodde att jag skulle få på moppo för att jag hade mage att kritisera en av de två stora gudarna på fs!
Nej, jag har inte provat äldre Nikonkameror. Har nog inte råd att göra det heller eftersom det är för höga priser på begagnatmarknaden för Nikon.
avslutat_medlemskap
Aktiv medlem
Inbäddad i ett isblock
Jo, det begav sig så att jag la kameran på ett liggunderlag.
Min far sågade en vak i isen med en motorsåg, is + vatten sköljde över kameran under några minuter.
Undrade efter ett tag var kameran var eftersom jag inte såg den, men upptäckte till min fasa efter ett tag var den var.
Var inte särskilt oroad ty det är/var ju en Nikon...
Jo, det begav sig så att jag la kameran på ett liggunderlag.
Min far sågade en vak i isen med en motorsåg, is + vatten sköljde över kameran under några minuter.
Undrade efter ett tag var kameran var eftersom jag inte såg den, men upptäckte till min fasa efter ett tag var den var.
Var inte särskilt oroad ty det är/var ju en Nikon...
objernulf
Aktiv medlem
Jag tycker tvärtom. Några exempel nyligen på Tradera och Blocket:mohei skrev:
...Nej, jag har inte provat äldre Nikonkameror. Har nog inte råd att göra det heller eftersom det är för höga priser på begagnatmarknaden för Nikon.
FE 500 kr
FM2 1100 kr
F2 1200 kr
F3 1800 kr
mohei
Aktiv medlem
Nikon-prylar på Tradera har en tendens att bli dyra i slutet av auktionen. 
Jag har varit medlem i några år där så jag har sett priserna.
Blocket skulle jag aldrig handla på eftersom det inte är någon koll på dom som säljer där. Tradera har ju sitt omdömessystem och det är ju säkrare.
Jag kör vidare med min "klonk" så länge. Har faktiskt köpt ett närbildslinsset (1+2+4+10) till den på Tradera. Bra macroobjektiv är lite dyra.
Jag har varit medlem i några år där så jag har sett priserna.
Blocket skulle jag aldrig handla på eftersom det inte är någon koll på dom som säljer där. Tradera har ju sitt omdömessystem och det är ju säkrare.
Jag kör vidare med min "klonk" så länge. Har faktiskt köpt ett närbildslinsset (1+2+4+10) till den på Tradera. Bra macroobjektiv är lite dyra.
Melker Humala
Aktiv medlem
mohei skrev:
Nej, jag har inte provat äldre Nikonkameror. Har nog inte råd att göra det heller eftersom det är för höga priser på begagnatmarknaden för Nikon.
kolla in:
http://www.fotohornan-swefo.se/showDesc.asp?aID=540
det är inte dyrt i alla fall
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
Ja, S2,an var ett hett offer för mitt ivriga annonskikande en gång. Det är en fin kamera, men kanske är det linserna som känns bättre,, S2,an har fått lite blandad kritik faktiskt.
En (fin) F4,a för 1500 är mycket kamera för pengarna men såklart litet klumpig om den enbart skall användas så manuellt det går med den,,,
Mvh Niclas,
En (fin) F4,a för 1500 är mycket kamera för pengarna men såklart litet klumpig om den enbart skall användas så manuellt det går med den,,,
Mvh Niclas,