Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Jag skulle vilja ha ett vapen också

Produkter
(logga in för att koppla)
Om man inte har så höga krav och vill komma billigt undan så kan man köpa fd Sovjetiskt och få en hyfsat robust kamera som man har råd att slåss med eller använda som kastslägga.

Knappast Leica kvalite' dock.. :)

Bilagor

• crw_9786.micro.jpg
    crw_9786.micro.jpg
    25.7 KB · Visningar: 229
Jag skulle vilja ha ett vapen

Min farfar köpte på 50-talet, en ny Leica M-serie, den enda kamera han har köpt, han har ingen aning om bättre eller sämre UV-härdat kitt i prismorna, eller andra storlekar på M4, M5, M6 ..!
Han representerar majoriteten av kameraägare, använder sin kamera, bra bilder, självklart.
Läser aldrig kameratester, hans egen kamera fungerar ju perfekt, varför då intressera sig för något annat på marknaden ...
Kameran har varit med på affärsresor runt hela världen, Afrika, Asien, NordAmerika, SydAmerika hela Europa, aldrig hörde jag att den slutade fungera.
Kvalité!

Re: Jag skulle vilja ha ett vapen

larsborg skrev:
Kameran har varit med på affärsresor runt hela världen, Afrika, Asien, NordAmerika, SydAmerika hela Europa, aldrig hörde jag att den slutade fungera.
Kvalité!
Självklart. Jag har själv en M3 från 1959 i utmärkt skick. Det innebär inte att man inte ska kolla skicket på en beg. M innan man köper...

Re: Jag skulle vilja ha ett vapen

larsborg skrev:
Min farfar köpte på 50-talet, en ny Leica M-serie, den enda kamera han har köpt, han har ingen aning om bättre eller sämre UV-härdat kitt i prismorna, eller andra storlekar på M4, M5, M6 ..!
Han representerar majoriteten av kameraägare, använder sin kamera, bra bilder, självklart.
Läser aldrig kameratester, hans egen kamera fungerar ju perfekt, varför då intressera sig för något annat på marknaden ...
Kvalité!

Trevlig!
För den som använder sin gamla Leica mycket kan det vara bra att lämna in den på genomgång hos Leica i Tyskland. Det är inte särskilt dyrt men gör väldigt stor skillnad, men framförallt så fixas alla svaga punkter så att kameran garanterat fortsätter funka.

Min farfar hade också 6-7 Leicor på 40-talet som han köpte billigt under i Tyskland under kriget. Han förstod aldrig värdet. Bilderna blev bra och finns kvar...

Pappa har 16 leicor från 60-tal och senare men använder nästan bara sin Leica minilux... Jag har aldrig förstått glädjen i att äga prylar som man inte använder. Det gör ju bara ont i plånboken då.

Om inte kamerans volym spelar roll så hade jag valt batterier och en billig F4 eller 801s.

Dels så finns det en slö AF till hjälp när man vill och dels bör ljusmätningen vara modernare.

Om kameravolymen spelar roll då hade jag valt ur Fx3 eller Fx2 serierna.

Nikon

Hej,

Jag känner bara till en(2-3 st..) kamera som uppfyller dina krav.

Nikon FM*
dvs
Nikon FM2
Nikon FM2n
Nikon FM
Nikon FM3

Nikon F3 uppfyller absolut INTE dina krav ty den kräver batterier för att kunna funka på samtliga slutartider, däremot är den rejäl, räcker antagligen för att slå ihjäl en människa med ett slag...

Jag har haft Nikon FM, FM2n och F3, har dock inte använt dessa som vapen.

Rejäla och bra kameror dessutom.

Nikon F3P

Har jag använt i -46C under cirka en vecka,
varmaste temperaturen under denna vecka var -27C.

Funkade utmärkt.

Den blev dessutom av misstag inbäddad i ett isblock, trodde kameran hade lämnat mig, men efter diverse arkeologiska utgrävningsförsök så funkade den alldeles utmärkt.

Jag skulle vilja ha ett vapen

..Den blev dessutom av misstag inbäddad i ett isblock, trodde kameran hade lämnat mig, men efter diverse arkeologiska utgrävningsförsök så funkade den alldeles utmärkt...

Jorrå, det väl alla att färgfilm bäst bevaras i kyla, då är det lika bra att kyla ner hela kameran, :), :)!

objernulf skrev:
Har du provat en RIKTIG Nikon med äkta manuella NIKKOR-objektiv? Det mesta Nikon gjort sedan 1984 med untantag av FM3, F4, F5, F100 och F6 är tråkiga plastiga saker. AF-objektiven är ofta ett stort skämt jämfört med de riktiga manuella Nikkorobjektiven utan plast.

Hihi, jag som trodde att jag skulle få på moppo för att jag hade mage att kritisera en av de två stora gudarna på fs!

Nej, jag har inte provat äldre Nikonkameror. Har nog inte råd att göra det heller eftersom det är för höga priser på begagnatmarknaden för Nikon.

Inbäddad i ett isblock

Jo, det begav sig så att jag la kameran på ett liggunderlag.

Min far sågade en vak i isen med en motorsåg, is + vatten sköljde över kameran under några minuter.

Undrade efter ett tag var kameran var eftersom jag inte såg den, men upptäckte till min fasa efter ett tag var den var.

Var inte särskilt oroad ty det är/var ju en Nikon...

mohei skrev:
...Nej, jag har inte provat äldre Nikonkameror. Har nog inte råd att göra det heller eftersom det är för höga priser på begagnatmarknaden för Nikon.
Jag tycker tvärtom. Några exempel nyligen på Tradera och Blocket:

FE 500 kr
FM2 1100 kr
F2 1200 kr
F3 1800 kr

Nikon-prylar på Tradera har en tendens att bli dyra i slutet av auktionen. :)
Jag har varit medlem i några år där så jag har sett priserna.

Blocket skulle jag aldrig handla på eftersom det inte är någon koll på dom som säljer där. Tradera har ju sitt omdömessystem och det är ju säkrare.

Jag kör vidare med min "klonk" så länge. Har faktiskt köpt ett närbildslinsset (1+2+4+10) till den på Tradera. Bra macroobjektiv är lite dyra. :)

Jag menade givetvis slutpriser på Tradera. Blocket är inga problem. Det finns alltid möjlighet att kontrollera om säljaren är seriös.

Kör du vidare med "klonken". Det är en fin kamera.

Jag har vågat köpa på Blocket - min PC 85/2.8. Jag tror nog att det funkar om man kollar säljaren. Dock gillar jag inte budgivning och därmed inte Tradera.

Även om Monica som gillar Tradera hjälpte mig att köpa min F3 där på "köp direkt-pris"

Tack och heder Monica!

Var inte den säljaren med i någon fotoklubb eller hur det var?

Aha, jag kan ju låna en F3:a som jag känner för att kolla att Nikon inte bara gör plastigt skräp! :)
Har du något manuellt objektiv till den?

Contax S2 säger jag... Helt manuell. Visserligen ett batteri till exponeringsmätaren, men det är allt. Gjord i titan. Till den får du också ett av världens bästa objektivmärken, Carl Zeiss. Deras 50:a är bland de skarpaste i den klassen.

mvh
Christer

Ja, S2,an var ett hett offer för mitt ivriga annonskikande en gång. Det är en fin kamera, men kanske är det linserna som känns bättre,, S2,an har fått lite blandad kritik faktiskt.

En (fin) F4,a för 1500 är mycket kamera för pengarna men såklart litet klumpig om den enbart skall användas så manuellt det går med den,,,

Mvh Niclas,

ANNONS
Götaplatsens Foto