Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

.jpg / jpeg 2000

Produkter
(logga in för att koppla)
Har fått ett problem i Elements 6 plötsligt har sparfunktionen .jpg försvunnit och jag kan bara spara i jpeg 2000 ( Tif och psd och en del andra format går bra) kan någon säga vad jag har gjort eller råkat ut för tacksam nybörjare.

Har fått ett problem i Elements 6 plötsligt har sparfunktionen .jpg försvunnit och jag kan bara spara i jpeg 2000 ( Tif och psd och en del andra format går bra) kan någon säga vad jag har gjort eller råkat ut för tacksam nybörjare.

Du har kanske råkat få till en bild i 16 bit? Gå i så fall tillbaka till 8-bit läge.

Hur vitt spritt är Jpeg2000? Om jag förstår rätt är det en vidareutveckling som stödjer ävern 16bit?

Personligen stöter jag aldrig på det. Det var mycket prat om det för kanske 10 år sedan, men det blev ingen vidare spridning. Varför vet jag inte, men jag har för mig att det handlade om patent och sådant. Joint Photographic Expert Group vill väl sälja licenser för att olika applikationer ska få lov att avkoda formatet och där gick det snett. Det finns säkert någon här som kan historien bättre.

Senast ändrad:
Hur vitt spritt är Jpeg2000? Om jag förstår rätt är det en vidareutveckling som stödjer ävern 16bit?

Om jag inte missminner mig så är tanken att Jpeg2000 ska vara fritt att implementera utan att betala licensavgifter (vilket är avgörande för alla fri/gratis-mjukvara) men det finns tydligen oklarheter i upphovsrätten på delar av implementationen, vilket säkert kan avskräcka utvecklare från att implementera det.

För att ta ett exempel så stöder inte Firefox 3 till Linux jpeg2000, så redan där utesluter man ganska många användare om man skulle gå över till det formatet från vanlig jpeg.

ANNONS
Götaplatsens Foto