Annons

Köpa bildbehandlingsprogram

Produkter
(logga in för att koppla)

moramalin

Medlem
Hej!!
Jag är på gång att köpa ett bildbehandligs program och jag vet inte var jag ska köpa. Har tittat lite på Photoshop Elements 6 men jag vet inte riktigt om det räcker till. Har nu Olympus Master 2 och tycker att det inte riktigt räcker till. Bör jag köpa något mer avancerat än Photoshop Elements 6.

moramalin skrev:
.... köpa något mer avancerat än Photoshop Elements 6.

Picture Window Pro vore kanske värt att pröva? Det har 16-bitarshantering, klarar råfiler av alla sorter och jobbar snabbt till och med på halvgamla datorer. Dokumentationen är utmärkt och kundstödet (via användarforumet, där folket bakom programmet svarar) suveränt bra. Dessutom kostar det bara 90 USD.

http://dl-c.com/content/view/13/27/

Jag använder själv PWP, och har Olympus Studio 2 som komplement. För småplock och för att bläddra igenom mappar är gratisprogrammet Xnview bra.

www.xnview.com

/Per

Testa gratisversionerna först och känn efter - även Capture One LE är helt OK, även om jag upplever det som lite svårnavigerat.
Skall du köpa ett så är absolut Photoshop Elements 6.0 det du skall satsa på...enligt min uppfattning.
Du får otroligt mycket för pengarna, om än inte lika mycket som om du kör GIMP.... ;-)
I 6.0 får du dessutom en schysst katalogiserings-funktion om du tar mycket bilder.

M.v.h.
/ Magnus

PeterWem skrev:
Gimp 2.5 kan väl behandla 16bitars bilder med?

Jag vet inte hur långt utvecklingen har kommit men Gimp är på gång att migreras till att använda gegl. Detta kommer bla göra att det ska gå att använda 8 och 16 bitars heltal samt 32-bitars flyttal per färgkomponent.

/Anders

Vore det inte bra att ha en fast lista eller nått, med de program som finns, samt vad de stöder.

TLEC skrev:
Letar också efter ett vettigt alternativ som kan läsa Olympus Raw, Paint.net klarade det inte.

Jodå, Paint.net klarar många olika Raw-format och däribland även RAW från ett flertal olika Olympus-kameror.

Gör så här, så har du ett GRATIS, SVENSKT bildbehandlingsprogram som läser in massor med olika bildformat. Allt från JPG till olika RAW:

1. Gå hit och ladda ner Paint.net
2. Om du inte har Net Framework, laddar du ner den här!
3. Ladda ner RawLoader installer från den här sidan!
4.Ladda ner svensk översättning från den här sidan!

- Installera Net Framework (om du inte redan har den på datorn)
- Installera Paint.Net
- Installera den svenska översättningen till Paint.Net
- Installera RawLoader

Starta Paint.Net och testa att ladda in lite olika bildfiler. Fungerar med många olika format och då även en hel del RAW-format från olika kamera märken... och glöm inte att Paint.net även jobbar i lager. Inte dåligt för ett gratisprogram...

/Håkan

ANNONS
Götaplatsens Foto