Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

köpa macro-objektiv i Hongkong

Produkter
(logga in för att koppla)

skåne

Medlem
Jag ska åka till Vietnam om några veckor och ska mellanlanda en kort stund i Hongkong. Är det någon som vet om det är ok att handla kamerautrustning på flygplatsen och hur priserna ligger? Jag hade tänkt att köpa ett Macro 105-2,8 till en Nikon F55. Eller man kanske rent av kan köpa det i Vietnam?

1. Kolla svensk pris och EXAKT beteckning och tillverkningsland här hemma.
2. Köp endast i riktiga fotoaffärer i Hongkong eller Vietnam.
3. Kolla att objektivet har samma tillverkningsland (Made in Japan) som motsvarande objektiv i svensk handel. Vid köp kolla noggrant att det objektivet som demonstrerades för Dig läggs tillbaka i asken medan Du tittar på - och ha ögonen på asken hela tiden tills den överlämnas till Dig.

Jag har hört om ett trix.

De kommer att fråga från vilket land du kommer när du begär ett pris. Sedan tittar dem i en prislista som gäller för det landet. Alltså ange inte att du kommer från dyra Sverige utan ett kameramässigt billigare land som USA eller ngt.

Propsa på att få sätta på objektivet innan du går ut ur affären och ta kartongen under armen så slipper du ett av wolfgangs problem.

Flygplatser brukar vara dyrare än andra affärer om det inte är som Dubai där det är skattefritt och guld köps i vikt. De vet att du har bråttom och vill göra en snabb affär.

Försök att kolla upp kostnadsläget i Vietnam, Svenska konsulatet, Svenska kyrkan, resebyrån, resebyråns guider.....
/Erik

I Vietnam tror jag du får svårt att hitta billig elektronik. Fotoväskor (alla sorters väskor faktiskt) var dock dyngbilligt

ANNONS
Götaplatsens Foto