Annons

Köpa Nikkor 50/1.8G? - fotografera bebis

Produkter
(logga in för att koppla)

Gurk2015

Aktiv medlem
Hej,

Jag har nyligen fått barn och är intresserad av att köpa ett bra objektiv för att ta bilder på den lille i vardagliga situationer.
Jag har en DX-kamera (D7100) och äger ett Nikkor 35/1.8.
Funderar på att köpa ett Nikkor 50/1.8G. Med tanke på crop-faktorn känns det som en bra brännvidd!?
Jag tänker att priset är bra och vad jag läst får man ett väldigt bra objektiv för pengarna.

Eller är det onödigt med tanke på att jag äger ett 35mm?
Finns det något annat objektiv att hellre rekommendera för ändamålet?
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag som gillar vidvinkel säger att 35 mm är bättre. Hellre ännu kortare brännvidd så kan man vara ännu närmare och styra krabaten. Men om det är halvkroppsporträtt eller liknande som är aktuellt så är 50 och uppåt bättre.
 

Mtornwall

Avslutat medlemskap
Jag hade en likadan som jag använde på en crop-kamera med bra resultat. Du kommer att upptäcka att det är stor skillnad mellan 35 och 50mm på din kamera.
 

CaolIla

Aktiv medlem
En mycket god idé. Få objektiv ger så bra kvalitet för så lite pengar och precis som du är inne på så är brännvidden bra för porträtt på en DX-kamera.
Att den är bra på FX innebär bara att den är ännu bättre på DX.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Vad tycker du själv? Vad vill du ha ut mer än vad du kan få från 35? Jag bytte själv min 35/1,8 mot 50/1,8 för jag var ute efter ännu mer diffus bakgrund, och hur mer tele man använder desto diffusare blir bakgrunden, då hade jag enbart DX hus. Jag köpte senare också ett 28/1,8 (även då hade jag enbart DX) och det är det objektiv som jag alltid har med mig oberoende om jag nu har FX hus eller DX. Så av dessa objektiv så har 28 min klara allround och 50 vid vissa specifika porträtt mm

Kan tillägga att jag gillar Nikons f/1,8 serie och skulle mycket väl kunna tänka mig 20/1,8, 28/1,8, 50/1,8 samt 85/1,8 och så dyrt är det ändå inte om man ser till begagnat. Det är typ 5000:-, 4000:-, 1000:-, och 3000:- på ett ungefär från någon av fotoaffärerna med 6 mån garanti
 
Senast ändrad:

jpgrahn

Aktiv medlem
Små barn är mindre än man tror. Särskilt nyfödda...
Kanske en macro som också funkar bra för porträtt. Nikons 60 mm är inte dum. Oftast behöver man inte större bländare än 2.8
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
En 50 mm ger på en Nikon APS-C kamera 75 mm. Perfekt för porträtt på nära håll.
Jag fotar ofta porträtt på numera mina barnbarn.
Fota barn är precis som de själva en konstant utveckling. Till att börja med ligger de bara där. Ett sött men ett ganska tråkigt motiv. Sedan börjar de kunna lyfta huvudet och det går att få bättre bilder. Efter något år kan de börja stå och ta några steg.
I två års åldern börjar de springa runt och man behöver ha ett bra zoomobjektiv för de är ena sekunden nära och i nästa en bra bit bort. Kanske skall du tänka lite bortom dagens läge. På sikt kommer du behöva en bra zoom. För nu fungerar ett bra objektiv som 50/18 fungera fint.
Ta mängder av bilder. Vissa blir bra andra sämre. Fast den tiden kommer aldrig tillbaka.
 

Bilagor

Senast ändrad:

esbtse

Aktiv medlem
50mm blir ett bra porträtt optik för DX, APS-C. F1.8 räcker och det är dyrare med 1.4 och man får blända ner ändå. Viss distorsion kommer finnas men inget som stör.

För FF brukar 85mm vara bra för inomhus porträtt och har man utrymme så är 135mm bättre. APS-C har en kropsfaktor på 1.5 vilket ger motsvarar för DX 57mm och 90mm.
 
Senast ändrad:

Gurk2015

Aktiv medlem
Stort tack för all hjälp!
Låter som att de flesta tycker det är en bra investering, så det får bli ett sånt :)
 

martley

Aktiv medlem
Jag håller med om ett ett zoomobjektiv kan vara praktiskt när barnet börjar bli mera rörligt. Annars är just 50mm ett av de mest prisvärda objektiv man kan tänka sig, eftersom det verkar vara relativt enkelt att få till bra bildkvalitet och ljusstyrka rent konstruktionsmässigt för den brännvidden.
Ett annat tips är att ställa kameran på serietagning, det låter som på en presskonferens visserligen, men chansen är större att någon av de 3-4 bilder man bränner av innan man hinner släppa avtryckaren får perfekt skärpa och får med det där perfekta leendet eller blicken än om man bara tar en bild.
 

Gurk2015

Aktiv medlem
Jag håller med om ett ett zoomobjektiv kan vara praktiskt när barnet börjar bli mera rörligt. Annars är just 50mm ett av de mest prisvärda objektiv man kan tänka sig, eftersom det verkar vara relativt enkelt att få till bra bildkvalitet och ljusstyrka rent konstruktionsmässigt för den brännvidden.
Ett annat tips är att ställa kameran på serietagning, det låter som på en presskonferens visserligen, men chansen är större att någon av de 3-4 bilder man bränner av innan man hinner släppa avtryckaren får perfekt skärpa och får med det där perfekta leendet eller blicken än om man bara tar en bild.
Stort tack Dan!
Jag kommer investera i ett annat objetiv sen, men känner att 50mm är ett bra alternativ just nu. Och priset gör att det känns väldigt attraktivt!
 

Falumas

Aktiv medlem
Jag använde i princip bara 50mm och 85mm när jag fotade mina när dom var små på en FX-kamera, så 35 och 50 skulle vara en perfekt kombination på en DX-kamera för mig. 50mm kommer du ha nytta av även till annat och 50f1.8 är ju dessutom ett objektiv som inte ändrar tyngden på plånboken speciellt mycket.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Har man ett 35 mm är det väldigt lätt att beskära bilderna så att resultatet blir som ett 50 mm. Särskilt om man inte tänkt använda största bländare (eller fotografera med dia-film).
 
Senast ändrad:
ANNONS