Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kamerastativ?

Produkter
(logga in för att koppla)

lortopalt

Avslutat medlemskap
Jag är ute och spanar efter ett nytt kamerastativ . Det måste palla en Nikon 300 med ett 300 objektiv. Det lutar åt ett Manfrotto, frågan är om det är värt pengarna att lägga till, och få ett lättare i kolfiber? Vad tycker ni?

MVH Stefan

Stativ och kula kan man lägga hur mycket pengar som helst på, så frågan är egentligen hur mycket du är beredd att lägga ut? Sedan beror ganska mycket på vad man plåtar med stativ? Som tumregel kan man säga att vikt ger stabilitet. Det är alltid en kompromiss mellan vad man orkar släpa med sig och hur stabilt det behöver vara.

Många av oss har börjat med alldeles för ostabila stativ. Man tror / hoppas / inbillar sig att man kan komma undan lite billigt.

DET GÅR INTE!

Det blir myckt dyrare än att köpa ett tillräckligt stabilt stativ direkt. När jag hade kommit upp till Manfrotto 190 var jag ännu inte riktigt framme. Det var visserligen OK att bära omkring på, men det var (enligt min mening) inte tillräckligt stabilt. Då bytte jag upp mig till Manfrotto 055, och det räcker i de flesta fall. Är förmodligen världens mest sålda stativ till fotoentusiaster. Antagligen det billigaste man kan hitta med tillräcklig stabilitet. En rätt stor nackdel är dock att det är väl tungt att gå omkring och släpa på. Därför kommer det inte med ut särskilt ofta, tyvärr.

Således - antingen 190 som inte väger mer än att man tar det med sig ut när det behövs, men som inte är tillräckligt stabilt, eller 055 som är betydligt stabilare, men som är såpass mycket tyngre att det sällan kommer med ut.

Lösningen i mitt fall blev ett Velbon Sherpa PRO CF-630. Ungefär samma storlek som 055, men mycket lättare (t.o.m. lättare än 190-stativet...). Och VÄSENTLIGT stabilare än 055, specielt när det gäller torsionsvridningar (ju längre objektiv, ju viktigare är detta). Detta skenbara "brott mot naturlagarna" uppnår Velbon genom kolfiber av god kvalitet.

Enda nackdelen är förstås priset. Gitzo är väl det mest kända kvalitets-kolfiberstativet, men ett Gitzo som motsvarar Manfrotto 055 kostar cirka 8.000 kr. Velbons Sherpa PRO-serie brukar kallas för "Poor mans Gitzo". Kvaliteten är likvärdig, trots att CF-630 bara kostar 3.500 kr. Glöm Manfrottos kolfiberstativ - de är inte bra på detta material. Deras tenderar att åldras - benen får en vit pulverbeläggning efterhand (på de lite äldre Manfrotto-kolfiberstativ jag sett).

Jag slog till på ett CF-630 när jag hittade en affär som sålde ut dessa för 2.500 kr. Sedan dess har jag inte rört mitt Manfrotto 055... :)
.

Senast ändrad:
Jag är ute och spanar efter ett nytt kamerastativ . Det måste palla en Nikon 300 med ett 300 objektiv. Det lutar åt ett Manfrotto, frågan är om det är värt pengarna att lägga till, och få ett lättare i kolfiber? Vad tycker ni?

MVH Stefan

Om du vill ha ett riktigt bra stativ och huvud i ett och samma system, som även pallar för film, ta en titt på Sachtler ACE. Stativ, videohuvud (som funkar lika bra till foto), väska och midtspreader för ett till kvaliteten oslagbart pris.

http://www.sachtler.com/en/ace.html
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=12858479

Det är inte det lättaste på marknaden, men något bättre för priset hittar du inte som även kan hantera film med DSLR.

Behoven är olika, men för de som gärna filmar med sina DSLR också så är det ett givet val för pengarna.

Vikten av stabilitet kan nog inte överdrivas. Jag har ett äldre, jämfört med det mesta jag känt på mycket stabilt Gitzo, som man inte gärna transporterar utan fordon. Med spegeltele och D2 svajar det ändå trots uppfälld spegel.
Det beror mycket på vilka situationer och optikkombinationer man tänkt sig vad som fungerar. (lätt "supertele", motsv. 1500mm med 2x konverter och DX-kamera, funkar bäst med bönpåse eller liknande)

Har du ett stativ som är av de klassen att du kan byta upp dig till ett Manfrotto lönar det sig utan minsta lilla fundering ;-)

Jag har en Nikon D300 med ett 300/4 och jag använder ett Benro C-258 med ett RRS BH-55 huvud på och det är tillräckligt bra, men ett bättre stativ till huvudet hade varit ett plus. Tänk alltså på att huvudet är minst lika viktigt som själva stativet och bör få kosta minst lika mycket.

Tack för alla råd. Men.....ju mer jag tittar ju osäkrare blir jag, det är en jungel.

Stefan
Japp, det är en jungel i början :)

Är det något du funderar på, lägg gärna upp en länk så kan vi kommentera hur det verkar. En mycket enkel regel är tyvärr att dyrt är bra ;-)

En ungefärlig budget vote också bra så vi vet vad vi kan hålla oss till.

Japp, det är en jungel i början :)

En mycket enkel regel är tyvärr att dyrt är bra ;-)
.

Begagnat kan också vara bra, men inte lika dyrt. (Frakten är dock dyr)

Gå till en välsorterad fotoaffär och känn på några olika. Tyvärr blir det många siffror på prislappen innan man hittar något som känns bra. Ett 300 mm med kamerahus kräver i alla fall betydligt mer än ett 50 mm.

Ja, jag har ju spanat lite på Manfrottos kolfiberstativ, t.e.x 190 cxpro4, vikten tilltalar, likaså har Dörr några billigare varianter. Ett huvud för dryga tusingen tillkommer ju og, men ett pris på 4-5000 kan jag tänka mig.Jag är ganska lång (190 cm) så ett längre stativ vore kanske en fördel?

Om du har en total budget på 4-5000 tycker jag att det är fel att bara lägga 1000 på huvudet, det kan gärna kosta 50 % av budgeten. Det är trots allt huvudet du jobbar med, stativet står där det står när du väl ställt upp det.

Missförstå mig inte nu, båda är viktiga, men varenda liten justering du gör gör du med huvudet. Med 300 mm krävs det ett väldigt exakt och hårt låsande huvud eftersom en mm rörelse i kameran blir väldigt mycket med så lång brännvidd. Det är fullt möjligt att hitta ett huvud för 1000 kr som sjunker 30-50 % av bildens höjd när du låser det.

Vad gäller höjden, så får du nog tyvärr stå ut med ett lägre med din budget. Stabiliteten sjunker fort med höjden, speciellt med uppdragen mittpelare.

Jag är nästan lika lång och har ett relativt lågt stativ men jag använder liveview så mycket jag kan, så slipper jag böja mig ned.

Jag skulle kika på Photax hemsida och deras lågprisstativ Fancier.
Det finns ett riktigt stadigt och högt aluminiumstativ för en tusenlapp.
Och så har de ett i *kolfiber som man även kan använda som enbensstativ. Det stativet har jag inte provat själv. Men tidigare hade de ett kolfiberstativ i "traditionell" konstruktion som jag är mycket nöjd med.
Deras kulleder av Arca-typ verkar helt OK.
(Har själv en Benro-kula som är snarlik dessa)

Så jag har då ett lätt kolfiberstativ som oftast duger för upp till 400mm tele.
Och ett tyngre men riktigt stabilt som jag egentligen köpte för att få bra höjd men som är för otympligt att ha som enda stativ.
Sen tycker jag att ett enbensstativ är ett måste.

För filmning med DSLR har jag precis inhandlat Manfrottos nya videohuvud 701 HDV för 1200 kr, det verkar lovande.

Edit, *det är av aluminium

Senast ändrad:
Ja, jag har ju spanat lite på Manfrottos kolfiberstativ, t.e.x 190 cxpro4, vikten tilltalar, likaså har Dörr några billigare varianter. Ett huvud för dryga tusingen tillkommer ju og, men ett pris på 4-5000 kan jag tänka mig.Jag är ganska lång (190 cm) så ett längre stativ vore kanske en fördel?

Risk att vara tjatig, men skall du lägga 4-5000 kr så är du inte långt ifrån Sachtler ACE. Det kostar ca 6000 kr (stativ, huvud, väska, m.m.). Då har du stativ och huvud i suverän kvalitet. Huvudet är beräknat på utrustning upp till totalt 4 kg, så det klarar din Nikon D300 och ev. Nikkor 300/2.8.

Om du inte absolut vill, så behöver du inte låsa huvudet i ett läge. Det håller sig själv i vinklar +90 till -75. Det är ypperligt för att följa fåglar i luften, eller även använda till teleskop om man har ett. Om du vill så finns broms/lås så att du kan låsa vid behov. Stativet är dessutom ordentligt snabbt att ställa upp.

Och även om just du kanske inte filmar, så tycker jag detta kit är mitt i prick om man har 6000 kr.
Vill man filma så finns inget bättre för priset. Då får man slänga ut sina kulhuvud, då dom inte alls är lämpade för film. Kan fort bli en dyr affär om man upptäcker att det är roligt att filma också. Själv blir det 50/50 mellan foto och film. Och ja...Sachtler ACE är lämpad för foto också. Jag har från tidigare ett Burzynski kulhuvud, och för min del så är det numera pensionerad till fördel för ett Sachtler videohuvud.

PS! Om du inte känner till Sachtler så är sannolikt det märket på stativ/huvud du ser nästa gång du kollar in ett filmteam på stan eller kring ett evenemang.

Finns att köpa på ScandinavianPhoto.

Berlebachstativet jag köpte är jag supernöjd med. Inget svaj, mycket stabilt. Och i trä så det är snyggt också!

Berlebachstativet jag köpte är jag supernöjd med. Inget svaj, mycket stabilt. Och i trä så det är snyggt också!

Jag gillar också Berlebachstativ. Väldigt stabilt, fin integrerad kulled. Vackert som en fin möbel faktiskt.
Jag har också ett Dörr Airpod 160 kolfiberstativ som jag har med mig på vandringar och sånt, det är också trevligt. Men lirar inte riktigt i samma liga vad det gäller stabilitet.

Någon mer som har några negativa erfarenheter av Manfrottos kolfiberstativ? Det lutar nämligen åt ett 055 CXPRO4 .

Någon mer som har några negativa erfarenheter av Manfrottos kolfiberstativ? Det lutar nämligen åt ett 055 CXPRO4 .

Det är säkert bra, men jag skulle tro att det tredelade är stabilare.
Manfrotto gör bra stativ i förhållande till pris tycker jag. Jag hade själv ett vanligt 055 tidigare.

Då var det klart, jag föll för Cyberphotos Julerbjudande på ett Manfrotto 055 XPROB med kulled 498 RC2. Lite tungt, ja, men stabilt, och jag är ju stark som tusan, he he.

ANNONS
Götaplatsens Foto