Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kamerastativ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Glöm Manfrottos kolfiberstativ - de är inte bra på detta material. Deras tenderar att åldras - benen får en vit pulverbeläggning efterhand (på de lite äldre Manfrotto-kolfiberstativ jag sett).

Hur gamla? Mitt kolfiberstativ från Manfrotto är 3-4 år och har inte en tillstymmelse till vit pulverbeläggning. Kolfiberbenen på stativet är blanka och fina.

(Gjorde den där pulverbeläggningen stativen instabila, f.ö.?)

Det är säkert bra, men jag skulle tro att det tredelade är stabilare.
Manfrotto gör bra stativ i förhållande till pris tycker jag. Jag hade själv ett vanligt 055 tidigare.

Jag har det tredelade (055CXPRO3) och jag tror inte att jag skulle vara nöjd med det fyrdelade. Det här stativet är nog på gränsen för vad jag kan acceptera när det gäller stabilitet, man jag använder inte stativ så jätteofta att jag kan motivera att köpa ett dyrare. Vad gäller portabilitet får det dock toppbetyg. Det väger väldigt lite så det är ingen sak att ta det med sig.

Jag håller också med vem-den-nu-var som föreslog att minst hälften av budgeten ska läggas på huvudet (kula, trevägs, video, video-foto-kombo, gimbal, vfsh). Min kulled känns lite klen och jag har letat efter någon bra ersättare som är en acceptabel kompromiss av stabilitet, pris och användbarhet ett tag nu.

[...] Jag håller också med vem-den-nu-var som föreslog att minst hälften av budgeten ska läggas på huvudet (kula, trevägs, video, video-foto-kombo, gimbal, vfsh). Min kulled känns lite klen och jag har letat efter någon bra ersättare som är en acceptabel kompromiss av stabilitet, pris och användbarhet ett tag nu.

Really right stuff. Kan köpas direkt från tillverkaren, från CameraNu.nl, Optipod i Vintrosa eller Scandinavian Photo (iaf Mölndalsbutiken). Bästa kulleden i staden. =)

Både jag och Rickard Hjelmsten (Helmetrock) som du tänker på har den största, BH-55. Jag använder RRS egna snabbfästen, Rickard har Optipods variant. BH-40 räcker dock gott om man håller sig under 300 mm.

Om man vill ha något kompromisslöst så ska man välja RRS, men jag skrev ju faktiskt "acceptabel kompromiss". :)

Really right stuff. Kan köpas direkt från tillverkaren, från CameraNu.nl, Optipod i Vintrosa eller Scandinavian Photo (iaf Mölndalsbutiken). Bästa kulleden i staden. =)

Både jag och Rickard Hjelmsten (Helmetrock) som du tänker på har den största, BH-55. Jag använder RRS egna snabbfästen, Rickard har Optipods variant. BH-40 räcker dock gott om man håller sig under 300 mm.

Exakt så är det ja :)

RRS är en helt annan klass än andra kulleder jag har testat. Det finns dock andra som är i samma klass, men de kostar också lika mycket.

Jag köpte ett begagnat stativ med en kulled en gång, de hade sålts som kit från tillverkaren när de var nya. Stativet var i 3000 kr + klassen medan huvudet var i 800 kr klassen. Stativet har jag fortfarande, men huvudet var så risigt att det inte motsvarade mina förväntningar. Det hade varit bättre med ett 1500 kr stativ och ett 1500 kr huvud istället!

Nu har jag ett stativ för 3000 kr och ett huvud för 5000, men hellre det än tvärt om som sagt. Fast nu är vi ju en bit över budgetarna som har nämnts i den här tråden, det går att få riktigt bra grejer för mindre pengar.

Om man vill ha något kompromisslöst så ska man välja RRS, men jag skrev ju faktiskt "acceptabel kompromiss". :)
Då tror jag faktiskt att Cullmann Magnesit MB6.5 + MX465 är vad du söker. Den är avsevärt stabilare än någonting annat i den prisklassen jag haft möjlighet att använda. Torsionsstabiliteten är MYCKET bra. MX465-plattan är Arca-Swiss kompatibel - en stor fördel. Två länkar nedan:

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=12830416

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=487060
.

ANNONS
Götaplatsens Foto