Annons

Kan inte bränna DVD

Produkter
(logga in för att koppla)

FredrikArvidsson

Avslutat medlemskap
Bränna vanliga cd är inga problem. Men, eftersom jag har en dvd-brännare så tänkte jag häromdagen att jag skulle prova att bränna DVD, men se det gick tydligen inte. Vet inte vad jag gör för fel. Jag har Nero 5.

Nån som, så här på rak arm, kan ge lite tips. Kanske är nåt enkelt som jag har förbisett vad gäller DVD-bränning?

FredrikArvidsson skrev:
Bränna vanliga cd är inga problem. Men, eftersom jag har en dvd-brännare så tänkte jag häromdagen att jag skulle prova att bränna DVD, men se det gick tydligen inte. Vet inte vad jag gör för fel. Jag har Nero 5.

Nån som, så här på rak arm, kan ge lite tips. Kanske är nåt enkelt som jag har förbisett vad gäller DVD-bränning?

Finns ju olika format på DVD, + och -. Alla brännare klarar inte bägge formaten. Men det kanske var ett lite väl enkelt tips. Ungefär det jag hade att komma med dock :)

FredrikArvidsson skrev:

Har du valt att skapa en DVD och inte en CD ?

Vad är problemet?

DVD-skivorna köpte jag på ONOFF och de heter TDK DVD-R

Ved menar de med "Illegal medium" ??

Menar de att det är fel DVD-skivor eller menar de att det jag bränner är fel. Jag tänkte alltså bränna TIFF-bilder.

FredrikArvidsson skrev:
DVD-skivorna köpte jag på ONOFF och de heter TDK DVD-R

Ved menar de med "Illegal medium" ??

Vad har du för brännare?

Jag skulle tro att du antingen har en DVD+R brännare eller så behöver du uppdatera firmware på brännaren så att den hittar fler skivfabrikat (vanligt på äldre brännare).

Det är en NEC DVD RW ND-1300A

Genom Enhetshanteraren gjorde jag förut en automatisk sökning efter nya drivrutiner, men som svar fick jag att det inte fanns några nyare och bättre drivrutiner än de som jag redan hade.

FredrikArvidsson skrev:
Det är en NEC DVD RW ND-1300A

Genom Enhetshanteraren gjorde jag förut en automatisk sökning efter nya drivrutiner, men som svar fick jag att det inte fanns några nyare och bättre drivrutiner än de som jag redan hade.

Inte drivrutiner.... Firmware
http://www.de.nec.de/software/1583_Firmware_ND-1300_10B_DOS.ZIP

Du nar en brännare som klarar båda formaten så antingen försöker du göra någonting med Nero som inte går eller så behöver du ny firmware (länken ovan går till nyaste firmwaren).

Jag har exakt samma brännare och den har funkat med alla skivor jag stoppat i den.

Jaha, okej tack för zipen.

Läser README-filen, en inte helt okomplicerad installationsprocess tycks det mig, men jag ska försöka mig på det.
Mitt OS är Windows XP.

Återkommer senare om jag har några frågor om installationsprocessen.

Stort tack för hjälpen så här långt.

FredrikArvidsson skrev:
Jag antar att du menar om jag har en för gammal version av Nero.

Jag har, som sagt, NERO 5 och den torde klara av att bränna DVD.

Att uppgradera till NERO 6 kostar väl pengar antar jag.

Ja, Nero 5 duger utmärkt.

ANNONS
Götaplatsens Foto