Annons

Kodak 100VS

Produkter
(logga in för att koppla)

EricSthlm

Avslutat medlemskap
Jag undrar hur denna film lämpar sig för modefoto. Jag ska fota några tjejer inomhus med blixtar. Jag vet att filmen har mycket färg i sig vilket är det jag vill ha. Men hur blir hudtoner osv? Jag har mest fotat med Fuji Provia 100F.



:eek:

Eric
 
E100VS för mode

Enligt min erfarenhet (av färgfilmer, inte av modefotografering) är E100VS bäst utomhus. Under kontrollerade förhållanden, blixt i ateljé, är E100S eller Fuji Provia 100F nog ett bättre val.
 
Fujis 100F III är mycket mer naturlig.
Ta det nätt med 110VS så att du inte har modeller som är åt det röda hållet i hyn och se till att inte exponera för lite. Tycker att 100S och 100VS har svårt att hålla färgbalansen i lågdagrar.

Jag har ända sen filmerna kom ut, använt 100S i studion (kontrollerat ljus) och 100VS utomhus. Men jag tycker att båda filmerna är för mycket färgmättade. (för det jag plåtar...)

Har testat Fuji RDP III 100F på dom senaste jobben och jag tycker att den är alldeles utmärkt.
Färgerna är naturliga och ärliga.

Den känslan jag har fått av Kodaks 100S och 100VS, när jag plåtat modeller, är att det blir för överdrivet och en dragning mot rött i hudtoner (noga med make upen).
Men det är klart. Om man vill ta bilder med mycket värme i och om man ser till att ha ljus nog så funkar dom nog bra.
Men om man har en modell som är solbränd och inte rågblond utan med lite röda pigment, så skulle jag nog välja nåt annat än 100VS, som ju är Very Saturated (Väldigt Färgmättad).

VS och S är naturligtvis utmärkta filmer. Vad man använder film och vilket resultat man förväntar sej beror på ju på vad man vill med bilderna och på vilket sätt man ljussätter och fotograferar.

En idé är ju att använda färgmättade filmer, som E100VS och Velvia, om motivet är det motsatta, alltså om motivet inte är så rikt på färg.
Sen när man har ett "färgmättat" motiv, så kan det ju vara bra att använda en film som är lite mer neutral.

Tycke å smak, du vet!

/Jacob
 
Ja, egentligen så har ju ju inte nåt bra svar till dej. Vad jag tycker har jag ju skrivit innan, men så kollar jag i franska PHOTO på ett reportage med Marco Glaviano. Där har han tagit en serie snygga modell bilder med... just det Kodak 100 VS. I och för sej så ser modellen ut att vara väldigt blek och ljus, men det funkar ju.

Sen ditt projekt... Är det modell porfolio eller har tjejjerna något på sej som du har fått i uppdrag att fotografera?
Jag har råkat ut för kunder som sagt: Men den här färgen har inte vår produkt... den är inte så blå !?!.
Ja knäppt va? så är det i bland med färgmättade filmer.

/Jacob
 
en tjej är lite blek, en annan är svart. det är inte reklam bilder för någon produkt. jag ska bara fota dom ihop med kläder på.
 
det e svårt att välja...........hmmmm jag tar nog båda... provia och vs....... :)
tack för ditt långa svar jacob!!

:eek: :eek: :eek:
 
Jag skulle inte använda den. Tog en rulle inomhus med blixt, vilket resulterade i att alla mina vänner såg ut att ha använt aningen för låg solskyddsfaktor!
 
Jag plåtar till 99% med dia, men det är bara för att jag ska kunna leverera bilderna så snabbt som möjligt... till kunder som rycker i dom :)

Men om jag skulle plåta en modell portfolio så skulle jag helst använda en neg film. Skönt att slippa vara så petnoga med exponeringen som man behöver vara med diafilm.

... en tanke bara...

/Jacob
 
Jag är inte någon modellfotograf, men jag undrar ändå om Kodak E100SW skulle kunna vara något? Jag gillar själv filmen och dess lite varma karaktär. Någon annan som har erfarenheter av den - för olika motiv.
 
Bjarne skrev:
Jag är inte någon modellfotograf, men jag undrar ändå om Kodak E100SW skulle kunna vara något? Jag gillar själv filmen och dess lite varma karaktär. Någon annan som har erfarenheter av den - för olika motiv.


Den är ju gul :D

Kanske om himlen är blå och man är i skugga, kan det funka. Annars är den lite åt VS-hållet.

Plåtade med den för ett par veckor sen, när jag skulle göra bilder med modeller, och där det skulle vara sommarkänsla i bilderna ( brrr 4-5 grader varmt och blåste som f-n)
Det så rätt ok ut, men hudtonerna blev lite kass.

Om det berodde på filmen eller den kalla väderleken får va osagt :D

/Jacob
 
ANNONS