Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kodak E100VS utgående?

Produkter
(logga in för att koppla)

Maxell

Aktiv medlem
Idag när jag skulle köpa film så sa killen i butiken att Ektachrome 100VS är utgående och att den ersätts av 100GX. Stämmer detta? Försökte leta på Kodaks (något röriga) hemsida, men kan inte direkt hitta något som bekräftar detta. Att filmen är svår att få tag i kan i.o.f.s tala för att den är på utgående.

Kan ju inte stämma. GX ersätter ju gamla SW. VS har helt andra egenskaper. Och dessutom ett stort underlag användare.

Tror du inte det var nasaren som glömt nattmössan på?

jimh skrev:
Kan ju inte stämma. GX ersätter ju gamla SW. VS har helt andra egenskaper.

Tror du inte det var nasaren som glömt nattmössan på?

Jag kan bara hoppas att du har rätt Jim. Han måste ha förväxlat VS och SW!
Men jag förstår inte varför det ska vara så förtvivlat svårt att få tag i VS. Ingen av de butiker i Linköping där jag frågat har filmen. Jag har nog när jag tänker efter, inte sett den i någon butik över huvud taget. Enda stället där jag handlat är Scandinavia Photo.

Vad är det för butiker då? Det är ju i princip bara yrkesbutiker som säljer kylförvarad film och E100VS är ju en film som skall kylförvaras.

jimh skrev:
Vad är det för butiker då? Det är ju i princip bara yrkesbutiker som säljer kylförvarad film och E100VS är ju en film som skall kylförvaras.
Jag har inte lyckats hitta någon yrkesbutik i Linköping, och jag tror inte ens det finns någon. Jag har försökt med de vanliga fotohandlarna (Expert mfl), men de har bara det vanliga sortimentet.

Kodak 100VS är inte på utgående..utan det måste ha blivit ett missförstånd.

Som Jim säger har de båda nämnda filmerna olika egenskaper. Tidigare har det funnits filmer från Kodak med beteckningarna S och SW. Dessa har nu ersatts med filmer som heter G och GX. Tillsammans med E100VS utgör G och GX en angenäm trio för olika ändamål.

Många butiker säljer inte VS..så därför kan det vara en idé att beställa via nätbutiker. Det är oftast betydligt billigare och leveransen brukar inte ta mer än ett par dagar (om ens det). Ofta har man som kund även möjlighet att beställa filmer som vanligt brev, vilket innebär en lägre portokostnad än vid annan leverans.

ScandinavianPhoto, Hegethorns och Cyberphoto är några populära nätbutiker.

forstheim skrev:
Kodak 100VS är inte på utgående..utan det måste ha blivit ett missförstånd.

Tack Jonas, jag tror vi härmed kan fastslå att det var ett missförstånd. Jag köpte lyckligtvis inte så många rullar av GX-filmen, och dom kan jag nog få avsättning för ändå.

Jag får helt enkelt börja köpa större förpackningar VS-film i fortsättningen, för det är ganska så trist att stå ute i skogen och vara utan den.

Mats, behöver du rullar så kan du få låna av mig. Jag har alltid minst 20 rullar i kylskåpet :)

Fast nu är jag nere på 15, men jag har precis beställt ytterligare film. VS beställer du med fördel av hegethorns som jag tror är billigast just nu. Det brukar vara billigast eftersom dom har större omsättning. VS håller ju inte så många månader så jag kan tänka mig att den lokala handlaren har lite svårt att dels sälja och förvara filmerna.

Annars så kan du handla av YFO och Foto elektronik i Malmö. Molanders säljer ockås men jag vet inte om dom finns kvar i Malmö längre.

GX och G är fina filmer dom med, men asdyra. Fungerar perfekt att pressa två steg utan att tulla på finkornighet och färgskiftningar. Men tyvärr är dom svindyra :) Går väl nästan 2 VS på en G.

Tack för erbjudandet Patrik!

Det var faktiskt försäljaren på Fotoelektronik som fällde påståendet om att VS var utgången, men han har kanske en dålig dag idag! Har annars en beställning från Scandinavia på gång, men den har blivit fördröjd på grund av att jag lyckades beställa lite Cokin-filter som var restnoterade.

Jag tittade på hållbarheten på förpackningen med GX-filmer jag köpte. Där står 05/2005. Jag har inte tänkt på saken tidigare, men är verkligen VS-filmens hållbarhet så pass kort att det blir problem?

Så man kan pressa GX-filmen utan större problem. Det måste jag testa!

En kort historia.....

Även proffsfilm går att frysa, all film mig veterligen går ju att frysa har inte hört något annat, men för den saken behöver inte det betyda att det finns någon film som inte går att frysa, bara att jag inte har stött på den :) Filmen försämras inte, den mognar. En standard film ala Agfa Vista eller Kodak Gold räknar man kommer att dels förvaras i rumstemperatur under långa tider av dels kund och sedan slutkund. Det är ju inte många som säljer film som har kylskåp, därför så låter man emultionen mogna ute i butikerna, därav den långa bäst-före-datumet, plus att man inte har så nograna specifikationer eftersom det är mätbara förändringar. Ögat är ju så bra byggt så att det kompenserar för olika saker som kontraster, färger osv.
PRO film är en annan saga, där är emultionen färdigmognad vid leverans från fabrik. Då är det bra att lagra filmen enligt föreskrifter från tillverkaren. Men att lagra filmen kall och torr är ingen nackdel, men jag har sällan stött på en film med dåliga egenskaper för att filmen har lagrats fel utom dom gånger filmen har utsatts för extrem hetta som bak i ett bilfönster en varm sommardag :)

Sen att det kan under filmens mognad blir små färgskiftningar vid lagring i t ex rumstemperatur är naturligt, men det är så små ändringar i emulsionen så det går oftast inte för ögat att uppfatta det. Defenitivt så går det inte att se om bilden blev misslyckad eller ej. Då är det nog större skillnader mellan två olika serier av en film.

Men för en PRO-fotograf som ska göra en avfotografering och det är viktigt att få färgerna exakt rätt då köper man oftast upp en hel "stock" och testar fram filmen med filter så att det blir exakt. Sedan antecknar man detta och fryser in filmen. Men det är sånt man använder väldigt dyra maskiner till för att mäta färg osv.....

Angående pressning så var detta en av huvuduppgifterna Kodaks tekniker brottades med, det var att ta fram en film som gick att pressa utan att filmens egenskaper skulle försämras. S och SW klarar att pressas mer än VS, men allt står i deras datablad för dom som orkar läsa allt tekniskt drawel.

ANNONS
Götaplatsens Foto