Annons

Kodak papper i Epson skrivare

Produkter
(logga in för att koppla)

mathan

Aktiv medlem
Kan man använda Kodak papper i en Epson 890/1290? På papperena står det för alla skrivare, men jag har hört att man bara kan använda Epson papper.
 
Hur skulle skrivaren känna igen pappersfabrikatet ???
;) Bara epson som vill tjäna mer pengar på att sälja deras "egna" papper. Slår nästan vad om att det är typ kodak eller nån som tillverkar pappren åt epson..

jag kör Biltemas fotopapper i min Canon BJC-6200..funkar alldeles utmärkt..:)
 
Kodaks papper funkar urkasst, det ser nästan ut som om man skrivit ut med en Canon ;)

Skämt åsido, det är faktiskt jättestor skillnad. Jag har testat ett papper från just Kodak och det var ingen hit. Inte alls samma fina detaljer som med Epsonpapper. Men det finns säkert andra papper som funkar.
 
Tjaa..man slipper ju slänga oanvänt bläck med en canon.. :rolleyes: sen kan man ju ösa på fotopatroner oxå... känns som om canon gör bra skrivare som funkar till det mesta..men som sagt nu var ju frågan om man kunde använda kodak papper...inte om det blir bra ;)
 
Jag jobbar med skrivare och tillbehör och känner mig manad att svara. Visserligen är det mest reparationer jag jobbar med, men ett visst hum om papper och tillbehör har jag.

Visst går det bra att köra på Kodakpapper och andra märken än Epson , skrivaren tar ingen skada av andra papper (så länge vi pratar om bläckstråleskrivare), men bildresultatet kan skilja mycket.

1. Papperets fibrer och struktur påverkar hur mycket bläcket flyter ut innan det torkar. Detta kan till viss del påverkas genom att man väljer olika inställningar i drivrutinen. Att välja plain paper, Epson Inkjet paper, Epson Glossy paper osv. påverkar mycket. Och använder man annat än Epsons egna papper får man helt enkelt prova sig fram vilket som blir bäst. Det är inte säkert att det som verkar mest logiskt i drivrutinen är det som ger bäst resultat.

2. Färgåtergivningen ändras med olika papper. Ett papper kan ge ett tråkigt magentastick när ett annat märke blir jättefint.

3. Hållbarheten skiljer. Epson garanterar 10 (eller möjligen 20, minns inte riktigt) års ljusbeständighet på två papperstyper (Matte paper Heavyweight och Photo paper tror jag det är) samt 100 års ljusbeständighet på Premium Glossy photo paper.
Detta garanteras endast ihop med Epson originalbläck, för här är det förstås kemin mellan bläcket och papperet som avgör.


När nu Biltema har varit på tal i samma inlägg som Epson så måste jag passa på att varna för deras bläckpatroner! De är rena skiten och förstör skrivhuvudet på skrivaren. Skrivhuvudet är alltså de mycket fina munstyckena som sprutar ut bläcket. Biltemas bläck torkar i munstyckena och går inte att lösa upp!
 
Bara att hålla med Per.
Hade en polare som köpte Biltemas färgpatroner...
Fick plocka isär och rengöra skrivaren... Nää Orginal ska det va..oavsett skrivare..Sen beror det ju på vad man ska ha kopiorna till..
 
Jag använder en EPSON Stylus Photo 890 sedan våren 2001. För att minimera kostnaden gjorde jag i början några försök med Kodaks papper, men konstaterade att bilderna i så fall borde förblivit outskrivna. Bilderna krackelerar då bläcket torkar. Epsons eget papper suger upp bläcket snabbare och ger en superb bildkvalitet. Enligt tester i FOTO skall visst Tetenal ge ett minst lika bra resultat som Epsons papper. Tyvärr kommer jag inte ihåg vilket nummer de testade detta.
 
Jag har en Eson skrivare själv och jobbar till vardags med att sälja just Epsonskrivare. Vi säljer både Epsons papper och papper av andra fabrikat och min erfarenhet efter att ha testat diverse olika fabrikat av papper är att det blir bäst resultat med Epsons eget papper. Visst finns det billigare papper men om man ändå ska skriva ut och vara säker på ett bra resultat så får det vara värt den extra slanten.
 
Ett tips är att testa Tetenals papper. För mig fungerar det helt perfekt. Använder deras Portrait 260g, ett matt papper som ser ut som ett traditionellt matt fotopapper! Riktigt hög kvalitet blir det! Annars är mín erfarenhet att till Epsons skrivare är det deras egna papper som fungerar bäst.
 
Tetenal - BÄST!

Det där med papper är en komplicerad historia!

Om man bortser från hållbarheten så är min uppfattning den att Tetenals papper är bäst till Epson!
Själv har jag två skrivare av märket Epson, en Epson Stylus Photo 950 och en äldre A3+skrivare som heter Epson Stylus Photo 1200. Dessa två skrivare har gått varma med olika papper och papperstyper. Visst är Epsons papper bra, speciellt Matte Heavyweight, men Tetenal blanka 264 och 290 grams papper är guddomligt!
Köp gärna Tetenals provpack som säljs av bl.a. www.scandinavianphoto.se

/Errka
 
Håller också med Per. Jag har provat piratbläck av flera märken och det blir INTE bra med min Epsonskrivare. Min gamla 740 gjorde skapliga utskrifter på Kodakpapper dock. Bäst av de piratpapper jag provade på den var TDK. Nu är den förstörd pga. piratbläcket.
Nu har jag en ny 890 (billig på ElGiganten) och kommer aldrig att sätta en piratpatron i den.
Vet någon om Konicas papper funkar bra i den? De är ju lätta att hitta på ex. Expert.
 
epson stylus 1290+kodak papper

använde igår kodak papper (premium photo paper - el. nåt sånt) till en epson stylus 1290. brukar alltid köra epson papper, men det finns inte i eskilstuna (som så mycket annat man vill ha). resultatet var annorlunda, men ok. det blir som en slags stuktur i ytskiktet av bläcket, vilket kanske beror på mängden färg. jag använde inställningen för epson premium glossy photo paper (?). någon krackelering har jag ännu inte upptäckt.
 
Ränder av frammatningsmekaniken

Hej

Har testat en uppsjö av papper till min 1290 och kommit till slutsatsen att Epsons eget papper fungerar bäst. Har iofs använt Tetenal papper med lika bra resultat men då dessa är dyrare blir valet enkelt.

HPs papper (som antagligen funkar bra i en HP-skrivare) var rena katastrofen på 1290. Alla utskrifter var behäftade med ränder från frammatningshjulen i skrivaren, detta oavsett papperstjocklek.

En annan grej......oavsett papperstillverkare så får jag synliga ränder (vid noggrann granskning) på det hållet som patronen rör sig om jag använder pearl-papper. Har testat rengöring, kalibrering, nya patroner mm...........någon som har samma erfarenhet ?

MVH
Anders
 
ANNONS