Annons

Kolla så alla bilder finns kvar på backupskivan i efterhand

Produkter
(logga in för att koppla)

Marcus86

Medlem
Frågan är innom samman ämne som följande tråd men min fråga på det hela är ändå för olik för att ställa där..
http://www.fotosidan.se/forum/showt...erpage=15&highlight=verifiera cd&pagenumber=1


Jag lagrar backup av mina bilder på två dvd skivor en som jag lägger hos en släkting och en som jag lägger hemma långt ifrån datorn. Dessutom har jag dem lagrade på datorn. Så min fråga är: Finns det något program där man kan verifiera skivorna i efterhand och se så att all data är kvar?
Så jag kan kolla minna backup skivor ca två gånger om året och se om allt är kvar eller något är skadat så jag måste bränna dem på nytt...
 
kolla cd

ju det fins sånt program, jag har ett program som heter SystemSuite 5 som är med brandvägg antivirus backup och kolla cd skivor, köpte det i England via amazon.uk.com fins nu i ny variant men vet ite om det har kvar den funktionen.
direkt länk http://www.v-com.com/
 
Senast ändrad:
Du kan skapa checksummor av alla filer och sedan jämföra dem mot filerna när du vill. Dessa checksummor kan du lagra på cdn, diskett eller hårddisk.

QuickSFV är ett Windowsprogram som kan skapa checksummor i både det gamla sfv-formatet och det nyare md5.

För att skapa checksummorna så markerar man de filer och mappar som man vill skapa checksummor för, sedan högerklickar man och väljer "Create .SFV file", vilket format man vill använda och anger ett filnamn och så kör man.

När man sedan vill kolla filerna så dubbelklickar man på sfv-filen och programmet sätter igång och verifierar filerna.

SFV är ett 32-bitarsformat medan md5 är 128 bitar. Vad detta innebär är att risken för krockar, där två filer producerar samma checksumma, är större för sfv än md5. Nu är inte risken så stor att det skall hända men det finns ingen anledning att inte använda md5 då det är ett öppet format och finns verktyg för (så gott som) alla plattformar.

En checksumma är helt enkelt en matematisk formel som räknar fram ett värde av en viss storlek för indata på ett sådant sätt att en liten variation i indata kommer att märkas på checksumman. Men eftersom det bara finns ett begränsat antal checksummor så finns det en risk att två filer producerar samma checksumma.
 
ANNONS