Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kontrastomfång, digitalt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Highweiss

Aktiv medlem
Är det nån som vet vad 300D:ns sensor har för kontrastomfång?

Eller... hur fungerar konstrastomfång i den digitala världen...?

Eller... har jag ställt en dum fråga nu? Om så är fallet lovar jag att aldrig mera äta glass.
 
Jag kan inte ge dig någon exakt siffra men dessa digitalare ligger mycket nära diafilmen i kontrastomfång.

/Larsa
 
Här är en kurva över omfånget hos en 10D, det lär inte skilja markant.. Rent labbmässigt så är omfånget 6 steg, men mera praktiskt, närmare 5 steg..dvs. samma som diafilmer.

Men, kurvan är något förskjuten, eftersom digitala kameror klipper högdagrarna tidigare, eller kanske man ska säga att de hanteras sämre, än hos diafilm. Däremot gror det samtidigt inte igen så mycket i skuggorna, som dia kan göra. Det finns mycket mer information i skuggorna från en digital bild, än vad man tror.
 

Bilagor

  • omfång.gif
    omfång.gif
    18.6 KB · Visningar: 647
Så, om detta är vad en RAW presterar, är det mindre omfång i en JPG eller väljer kamarens processor om den skall minska på omfång eller göra något annat när den går från 12-bitars raw till 8-bitars JPG?
 
Ett steg, har jag förstått det rätt om det är ungefär samma sak som "dubbla ljusmängden" el.dyl.?
Borde det isåfall inte vara mer intressant att tala om 6 steg som 2^6 (två upphöjt till 6) gånger (= 64 ggre) mellan det mörkaste och ljusaste som kan återges?

?? Det känns fel med detta tankesätt/beräkning så litet omfång kan det väl inte vara? Eller är det korrekt?

Rätta mig hemskt gärna om ovanstående är åt skogen felaktigt!
 
Highweiss skrev:
hur fungerar konstrastomfång i den digitala världen...?
Jag är på gång att skriva en artikel om detta. Min målsättning är att bli klar väldigt snart - om några dagar bara. Har funderat länge, länge och vill få det ur hjärnan nu...


Johan Lindroos skrev:
Ett steg, har jag förstått det rätt om det är ungefär samma sak som "dubbla ljusmängden" el.dyl.?
Inte ungefär utan exakt.

Borde det isåfall inte vara mer intressant att tala om 6 steg som 2^6 (två upphöjt till 6) gånger (= 64 ggr) mellan det mörkaste och ljusaste som kan återges?
Nej, det är enklare att tänka i steg eftersom det är de som ljusmätaren mäter.

Det känns fel med detta tankesätt/beräkning så litet omfång kan det väl inte vara? Eller är det korrekt?
Vilket omfång tycker du känns fel - sex steg eller siffran 64? Sex steg är ju inte så lite, det är ungefär fem steg mellan normasvart och normalvitt.

Siffran 64 är som sagt knepig eftersom den inte går att relatera till något, eller hur synen upplever ljushet, men rent energimässigt är den korrekt.
 
kaw skrev:
Jag är på gång att skriva en artikel om detta. Min målsättning är att bli klar väldigt snart - om några dagar bara. Har funderat länge, länge och vill få det ur hjärnan nu...

Ok, vill inte stressa dej - men jag ser verkligen fram emot artikeln! :) Har också funderat på det här länge, men mina kunskaper räcker inte till för att komma till någåt vettigt svar! :)
 
Har för mig att Canon någonstans påstår att 1D Mark II ska ha 9 stegs "dynamic range". Vore intressant om någon kunde göra motsvarande test på 1D mark II som Jeppe gjort ovan på 10D. Låter lite för bra för att vara sant att den skulle klara 9 steg, dvs ungefär som en negativ film.
 
ture skrev:
Vad har du på Y-axeln där? Knappast rådata från .CRW-filen väl, eftersom det borde ligga i [0, 4095]?

Det är 0-255, eller då vitt-svart..

Det är egentligen bara ett enkelt experiment, för att se var täckningen börjar i högdager och slutar i skuggpartierna..

Det trillade visst bort lite information.. Det är mätt på tif-bilder, som blivit konverterade från RAW-filer.

Jag sköt mot en vit yta, exponerade från 1" - 1/500 och mätte sedan upp dessa bilder, var jag började få täckning, och var det slutade.
 
Jeppe skrev:
Det är 0-255, eller då vitt-svart..

Att det var 0-255 kunde jag i alla fall se... :)

Det jag var mest nyfiken på var om det var mätt före eller efter kontrastkurvan som Canons standardkonvertering (i kameran eller FVU) lägger på. Jämför man output från FVU eller kamerans inbyggda JPEG-konvertering med t.ex. dcraw så upptäcker man att det finns massor av information i mörka och ljusa partier som mosas av standardkonverteringen. Nu kan man knappast klandra Canon för detta, eftersom alternativet hade varit hiskeligt platta och kontrastlösa bilder, men det kan vara intressant att veta att informationen finns där.

Ett populärt trick av Canons säljare är att visa en bild som råkat få alldels för mycket kontrast (blixt på "point blank range" mot ett ansikte, t.ex.) och visa hur man kan plocka ut två versioner av den ur FVU, med olika "digital exponeringskompensation" och maska ihop dem i Photoshop för att få en bild med teckning i både mörka och ljusa områden. Om man hade bättre kontroll på kontrastkurvan i FVU (eller använder något annat konverteringsprogram som ger sådan kontroll ) borde man kunna åstadkomma samma resultat utan att behöva svettas i Photoshop. :)
 
Jag mätte på tif-bilderna i photoshop, konverteringen gjordes med Breezebrowser..
 
:-9

Jesper - jag har suttit tyst några dagar och trott att jag förstod din grafik... Men när jag tittade på den idag kom jag fram till att jag nog inte riktigt förstår trots allt...

Om det t.ex är 5 steg mellan ljusaste och mörkaste partiet så... RGB 50...?

Du får ursäkta, men jag är rätt mycket nybörjare... :-/ :)

Andreas
 
Highweiss skrev:
Ok, vill inte stressa dej - men jag ser verkligen fram emot artikeln! :)
Sådärja - nu ligger artikeln ute här.

ture skrev:
Jämför man output från FVU [...] med t.ex. dcraw så upptäcker man att det finns massor av information i mörka och ljusa partier som mosas av standardkonverteringen.
Mosas låter lite väl drastiskt, sparas bilden i 16-bitarsläge ska inga detaljer försvinna alls och även i 8-bitarsläge är inte den praktiska skillnaden särskilt stor.
 
Är min artikel så osmidigt skriven att ingen vågar/har intresse att säga något om den? Är väldigt nyfiken på om något går att förstå.

müsli skrev:
Vore intressant om någon kunde göra motsvarande test på 1D mark II som Jeppe gjort ovan på 10D.
Testet har tyvärr inget med kameramodellens omfång att göra. Det mäter endast, som Ture skriver, hur Canon tycker att en kurva bör se ut för att de flesta motiv ska se så bra ut som möjligt.

Låter lite för bra för att vara sant att den skulle klara 9 steg, dvs ungefär som en negativ film.
Nio steg fanns att plocka ut redan från en Canon D30 och troligtvis med skaplig kvalitet. Åtta steg från en mycket sämre kamera (Canon G2) blir inte bra, men inte heller oanvändbart.


Kom igen och diskutera lite nu, då blir jag glad. Även detta med vitbalansering och högdagerkopiering handlar om exponeringsomfånget. Är något oklart så fråga på eller hjälp mig formulera smartare!
 
ANNONS
Götaplatsens Foto