Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kopiera och radera taggar i Elements

Produkter
(logga in för att koppla)

Lasse C

Aktiv medlem
Hej!

Jag använder PS Elements 3.0. Jag har länge letat efter en metod att kopiera taggarna från en bild till en annan utan att lyckas. Jag har provat alla möjliga metoder, men det verkar än så länge vara hopplöst.

Detta skulle vara särskilt användbart när jag redigerar en bild och sparar en eller flera redigerade versioner av bilden som nya bilder i katalogen. Ibland behåller jag även originalbilden i katalogen.

Då alla dessa bilder ska ha samma eller ungefär samma uppsättning taggar och jag använder ganska många taggar på mina bilder blir det väldigt mycket jobb att manuellt tagga dessa nya, redigerade bilder. Någon som vet om det går och hur man gör?

En annan sak jag skulle vilja kunna göra är att radera taggar som bakats in i bildfilen. Många gånger verkar taggarna skrivas in i bildfilen utan att jag valt "Skriv tagginformation till filer...".

Jag har försökt genom att redigera metadata i redigeraren, men just taggarna, eller nyckelord som de kallas där, verkar inte vara redigerbara.
Återigen, någon som vet om det går och hur man gör?

Vänliga hälsningar.
Lasse C
 
Hej, var är ni, Elementsexperter?

Speciellt det min första fråga gällde, att kunna kopiera taggarna från en bild till en annan, skulle bespara mig timmar av långtråkigt arbete.

Jag köper gärna, om nödvändigt, ett "det går inte". Då kan jag i alla fall sluta försöka på sjuttioelva olika sätt, och får finna mig i att det bara kan göras manuellt.

Vänliga hälsningar.
Lasse C
 
I 5.0 så *tror* jag att det är så att om man har en bild som är taggad och redigerar denna så ärver den taggarna om man spar den som en "version". Likaså *tror* jag att bilder som läggs i högar får samma taggar.

Jag kan dubbelkolla i morgon när jag är nykter! :)

Annars är väl det enklaste att vänta med taggningen tills alla redigering är klar, då markera alla bilderna och dra ut den tagg som man vill ha så tilldelas ju alla markerde bilder den taggen.

Mvh
Anders
 
AFJ skrev:
Jag kan dubbelkolla i morgon när jag är nykter! :)

Hej, Anders!

Hoppas att du inte lider av en alltför besvärlig baksmälla.

I 5.0 så *tror* jag att det är så att om man har en bild som är taggad och redigerar denna så ärver den taggarna om man spar den som en "version". Likaså *tror* jag att bilder som läggs i högar får samma taggar.

Jag tror inte att det funkar så i Elements 3, men även om det gör det, så vill jag inte ha redigerade bilder som versioner av bilden i högar tillsammans med originalbildern. Jag tycker det är opraktiskt.

Annars är väl det enklaste att vänta med taggningen tills alla redigering är klar, då markera alla bilderna och dra ut den tagg som man vill ha så tilldelas ju alla markerde bilder den taggen.

Jo, det är klart. Det skulle ju underlätta taggningen. Men jag jobbar inte så. Jag vill ha friheten att kunna redigera lite eftersom. Jag katalogiserar originalbilderna och/eller eventuellt redigerade bilder så länge och redigerar vid behov ytterligare vid ett senare tillfälle.
Det skulle vara väldigt jobbigt att behöva göra all redigering färdig, om den nu någonsin blir färdig, innan katalogiseringen bara för att underlätta taggningen.

Om du tycker att jag låter lite grinig så ska du inte ta åt dig personligen. Jag är tacksam för att du vill hjälpa mig, men jag blir lite irriterad på Adobe om det är så att de inte byggt in en så användbar funktion som att kunna kopiera taggar från en bild till en annan i Elements.

Elements har ju praktiskt taget inga makrofunktioner heller. Det verkar som att Adobe tycker att vi som av en eller annan anledning använder Elements gott kan sitta och göra träljobben manuellt timme efter timme istället, och det förstår jag inte.

Så med en dåres envishet, i ett försök att slippa det här tröttsamma, manuella taggandet, upprepar jag frågan. Vet någon om det går att kopiera taggar från en bild till en annan i Elements 3 eller i en nyare version av Elements, och i så fall hur man gör?

Vänliga hälsningar.
Lasse C
 
Nej, huvudet överlevde, däremot har jag ett rejält ryggskott som försinkar min framfart vid datorn - det mår dock gott av lite avslappande alkoholbehandling. :)

Jag kollade lite i 5:an och det verkar inte finnas den funktion som du eftersträvar.

Det närmaste jag kommer är att markera flera bilder genom att Ctrl-klicka dem sedan markera flera taggar genom att Ctrl klicka dem och därefter dra taggarna till biderna så vips så taggas ett flertal bilder med ett flertal taggar.

Själv jobbar jag nog oftast bara med 1-2 taggar per bild.

När det gäller "versioner" och "högar" är dessa begrepp lite annorlunda och utvecklade i 5:an jämfört med 3:an om jag förstår rätt. Själv har jag dock inte riktigt bestämt mig för om och hur jag skall använda dem.

Jag kan spåra en viss frutstration i ditt användande av Elements. Jag förstår det till fullo och känner ofta samma sak själv. Det är mycket som är bra och annat som känns väldigt bakvänt och ologiskt.

Jag har ännu inte lagt så mycket tid på mitt katalogiserande. Funderar på om jag kanske skall använda "riktiga" Photoshop istället, har dock ingen vidare koll på vilka verktyg man isåfall använder för ordnandet av filerna. Lightroom? Bridge? Vad är det för skillnad?

ACDSee har jag provat men det är nackdelar med det också.

Canons Zoombrower har sina fördelar men det helt otroliga begränsningen att man inte kan redigera filer på en nätverksdisk (Jag kör ett litet lokalt nät här hemma) och annat känns också lite avigt.

Dessutom kör jag fortfarande i jpg och borde väl prova RAW... Samtidigt vill jag inte ägna all tid framför datorn, det tar för mycket tid från själva fotandet.

Svåra frågor, många alternativ, inga riktiga svar...

Mvh
Anders
 
AFJ skrev:
Svåra frågor, många alternativ, inga riktiga svar...

Hej, Anders!

Nej, men det gör inget. Jag håller helt med dina reflexioner över olika alternativ och deras för- och nackdelar. Elements t ex är ett fantastiskt bra och prisvärt program på många sätt, men så stöter man på vissa rent idiotiska begränsningar som skulle ha kunnat lösas mycket enklare, t ex det här med att kopiera taggar.

Bridge har jag ingen erfarenhet av, så det vet jag inte hur det fungerar. Canons Zoombrowser använder jag för kolla bilderna jag fotat själv, vilka som är värda att spara och inte. Men det har som sagt sina begränsningar. Det går inte att bläddra bland bilderna i fullskärmsläge. Dåligt! Det går inte att ta fram fullständiga egenskaper, enbart shooting information, när man öppnar bilderna i själva browsern. Ställer till en del krångel, det också.

Det enda sätt jag kommit på att kopiera taggar i Elements är följande. När man duplicerar en bild i katalogen så får kopian också samma taggar. På det sättet skulle man kunna duplicera en bild, redigera den och skriva över kopian med den redigerade bilden. Denna får då samma taggar som originalbilden och man kan samtidigt ha kvar originalbilden separat i katalogen om man så önskar.

MEN... Och detta är ett stort men, två egentligen. Detta förutsätter att man sparar den redigerade bilden i samma format som originalet. Annars har den inte samma filnamn och kan då inte ersätta originalet.
Mina originalbilder är i de allra flesta fall i jpg och de redigerade bilderna sparar jag i psd, dels för att de inte ska komprimeras, dels för att psd stöder lager.

För att kunna använda denna metod skulle jag alltså behöva konvertera alla bilder jag någon gång eventuellt skulle vilja redigera till psd innan jag taggar dem. Detta skulle ta enorm plats på hårddisken när det rör sig om tusentals bilder.

Det andra problemet är att när man redigerar en bild genom att beskära, rotera eller andra saker som påverkar bildens form och storlek, och sedan låter den redigerade bilden ersätta den gamla, går den nya bilden för det mesta inte att öppna. De gamla pixelmåtten står kvar i bildens egenskaper och det uppstår väl en konflikt som gör att Elements betraktar filen som korrupt.
Förhoppningsvis är detta en bug i Elements 3 som rättats till i senare versioner.

Och du har helt rätt i att jag känner mig en aning frustrerad över taggproblemet. Jag taggar ofta mina bilder med tio, tjugo, ibland ännu fler taggar, så det blir en hel del jobb att göra om det manuellt för varje bild jag redigerar senare än vid den ursprungliga katalogiseingen och taggningen.
Många tycker säkert att det låter överdrivet att använda så många taggar, men det underlättar väldigt mycket när jag ska hitta rätt bilder bland tusentals, att kunna söka på dem ur många olika aspekter. Att annars komma ihåg så många filnamn är ju inte den mänskliga hjärnan skapt för, inte min i alla fall.

Och som med allting annat. Ju mer man har av en viss sak, desto mer ökar behovet av organisering. Har man tjugo böcker i bokhyllan behövs inget register. Men ett bibliotek utan register med avancerade sökfunktioner... Pust!

Mvh.
Lasse C
 
Lasse C skrev:

Många tycker säkert att det låter överdrivet att använda så många taggar, men det underlättar väldigt mycket när jag ska hitta rätt bilder bland tusentals, att kunna söka på dem ur många olika aspekter. Att annars komma ihåg så många filnamn är ju inte den mänskliga hjärnan skapt för, inte min i alla fall.

Att använda filnamn är absolut ingen väg att gå, det är som du säger omöjligt att komma ihåg och söka på ett meningsfullt sätt när man börjar få mycket bilder. Själv låter jag alltid kamerans original filnamn vara kvar.

Jag tycker dock att jag ofta har en ganska god uppfattning om tidpunkten för en bild och det i kombination med t ex en tagg för person och plats gör att det blir betydligt enklare att hitta rätt. Men det är klart, nu har jag bara bilder ca 5 år tillbaka i tiden. Om 20 år blir det värre!

Fast, man kanske inte skall vara alltför seriös med sitt organiserande? Det roliga är ju att ta nya bilder - inte att glo på gamla...

Det finns väl forum på Adobes sida för Elements. Har du kollat där om du kan få tips och hjälp?

Mvh
Anders
 
AFJ skrev:
Jag tycker dock att jag ofta har en ganska god uppfattning om tidpunkten för en bild och det i kombination med t ex en tagg för person och plats gör att det blir betydligt enklare att hitta rätt.

Utöver mina egna bilder laddar jag ned och katalogiserar en hel del bilder från internet, och de kan ju ha vilket datum och vilka filnamn som helst. De är framförallt bland dem det är svårt att hitta.
Bland mina egna bilder hittar jag ganska lätt det jag söker, än så länge.

Fast, man kanske inte skall vara alltför seriös med sitt organiserande? Det roliga är ju att ta nya bilder - inte att glo på gamla...

Håller med. Både när det gäller att fota nya bilder själv och att hitta nya bilder på internet.
Både redigerande och organiserande för egen del ser jag annars som projekt som egentligen aldrig blir färdiga. Dem kan man hålla på med lite pö om pö och på så sätt "förfina" sin bildsamling allt eftersom.

Jag har också när jag orkar tänkt skaffa bra scannerutrustning och scanna in familjens gamla bilder, pappersfoton, diabilder och negativ. Och då blir det mycket att organisera. Kunde jag bara hitta en scanner som kan scanna våra gamla 8mm filmer också så vore det helt suveränt.
Och när man går en bit tillbaka i tiden, inte bara några år eller så, så kan det vara riktigt roligt och intressant att titta på gamla bilder. Ju äldre bilder desto intressantare, tror jag nästan jag kan säga. Och det blir också intressantare ju äldre man blir enligt min erfarenhet.

Det finns väl forum på Adobes sida för Elements. Har du kollat där om du kan få tips och hjälp?

Tack för tipset. Jag känner till sedan tidigare att Adobe har ett eget forum, men jag tror inte jag har registrerat mig där än. Av någon anledning tänkte jag inte på det forumet nu.
Det är ju ett internationellt forum också, så det är förmodligen så stort att det borde det finnas massvis med kunskap om Adobes program samlad där.

Mvh.
Lasse C
 
Min far gjorde ett jätteprojekt och scannade in tusentals gamla diabilder.

Han har också lite gammal film och någon riktigt bra lösning hittade han nog aldrig. Något vet jag att han lämnade bort för behandling men det var ganska dyrt tror jag och resultatet blandat.

Håller med om att titta på gamla bilder ökar med bildens OCH ens egen ålder!

Anders
 
Överföra taggar till filen?

Hej!
Jag lånar tråden lite. Jag har precis börjat använda mig av taggar i Elements 4.0 och har ni ett par frågor om detta.

1 - Är det möjligt att överföra informationen om de olika taggarna man har på en bild till själva filen så att om man nu flyttar på filen och importerar den i elements igen så behöver man inte tagga om den? Lite svårt att förklara vad jag menar kanske, men de som använder sig av iTunes kanske förstår vad jag menar, Ändrar man ID3 taggarna i iTunes så följer den informationen med filen sen. Så att nästa gång jag öppnar filen så finna all information redan där och jag behöver inte göra om allt igen. Vet att man kan exportera sina taggar till en fil, men detta löser väl inte problemet om man tar bort bilderna från datorn för att sedan lägga in dem igen, då måste jag väl ändå göra om alla taggar?

2 - Kan man "söka/visa" flera taggar på samma gång? Dvs. kan jag välja att visa taggar från "sommarstugan" samtidigt som jag vill visa bilder på "morfar"? Och i så fall, hur gör man det?

Det blev långa frågor, hoppas att någon kan ge mig några bra svar.

Mvh Danne
 
1. Japp, markera bildera i sorteraren och gå på 'Arkiv' -> 'Skriv tagginformation till filer'

2. Nej tyvärr, vore trevligt om man kunde söka med logiska uttryck, men jag tror inte det går. Däremot kan du ju t.ex. skapa egna mer eller mindre tillfälliga 'Samlingar' - sök först i tur och ordning upp bilderna och lägg dem till samlingen "Morfar i sommarstugan".

/Per
 
Per skrev:
1. Japp, markera bildera i sorteraren och gå på 'Arkiv' -> 'Skriv tagginformation till filer'

2. Nej tyvärr, vore trevligt om man kunde söka med logiska uttryck, men jag tror inte det går. Däremot kan du ju t.ex. skapa egna mer eller mindre tillfälliga 'Samlingar' - sök först i tur och ordning upp bilderna och lägg dem till samlingen "Morfar i sommarstugan".

/Per

Hej!

Tack för det snabba svaret. Har testat att göra som du sa nu. Jag lade till ett par taggar på bilder i en mapp, "skrev informationen till filer" tog sedan bort bilderna och importerade dem igen. Men då syntes inte taggarna ändå. Gjorde jag något fel?
 
Re: Överföra taggar till filen?

Wredenberg skrev:
2 - Kan man "söka/visa" flera taggar på samma gång? Dvs. kan jag välja att visa taggar från "sommarstugan" samtidigt som jag vill visa bilder på "morfar"? Och i så fall, hur gör man det?
Visst går det, du måste bara ha taggat bilderna med det du söker efter annars visas alla bilder med dom taggarna du letar efter.
Ex. bocka i "Morfar" och "Sommarstugan".
Om du nu har bilder med taggkombinationen ovan kommer bara dessa att visas, om du inte har ovan nämnda kombination kommer alla bilder med respektive tagg att visas med en vit bock i blå ring, kallas "närliggande träff".

Du kan om du vill ta bort taggar ur sökning.
Ex. Bocka i "Familj" och högerklicka sedan på den underkategori du vill välja bort och välj "uteslut foton..."

Tagga rätt och lycka till.
 
Senast ändrad:
Re: Re: Överföra taggar till filen?

Segeson skrev:
Visst går det, du måste bara ha taggat bilderna med det du söker efter annars visas alla bilder med dom taggarna du letar efter.
Ex. bocka i "Morfar" och "Sommarstugan".
Om du nu har bilder med taggkombinationen ovan kommer bara dessa att visas, om du inte har ovan nämnda kombination kommer alla bilder med respektive tagg att visas med en vit bock i blå ring, kallas "närliggande träff".

Du kan om du vill ta bort taggar ur sökning.
Ex. Bocka i "Familj" och högerklicka sedan på den underkategori du vill välja bort och välj "uteslut foton..."

Tagga rätt och lycka till.

Tackar! Funkade perfa. Enkelt när man väl viste om hur man skulle göra :) Nu behöver jag bara få ett lite bättre svar på 1:an. Hur ska jag göra för att inte behöva tagga om varje gång efter att jag tagit bort och laggt till bilderna i sorteraren igen?
 
Re: Re: Re: Överföra taggar till filen?

Nu behöver jag bara få ett lite bättre svar på 1:an. Hur ska jag göra för att inte behöva tagga om varje gång efter att jag tagit bort och laggt till bilderna i sorteraren igen?

Ingen som kan ge mig ett bra svar på det här?

Tacksam för alla tipps

Mvh Daniel
 
Re: Överföra taggar till filen?

Wredenberg skrev:
Nu behöver jag bara få ett lite bättre svar på 1:an. Hur ska jag göra för att inte behöva tagga om varje gång efter att jag tagit bort och laggt till bilderna i sorteraren igen?

Hej!

Jag använder Elements 3. Där markerar man de filer man vill baka in tagginformation i och väljer Arkiv > Skriv tagginformation till filer.

När man sedan läser in bilder i sorteraren som redan har taggar talar programmet om det och man får välja om och i så fall vilka taggar som bilden ska ha kvar när den katalogiseras på nytt.

Dock tycker jag att jag har fått den här dialogrutan lite väl ofta när jag läst in bilder. Även för bilder jag är ganska säker på att jag aldrig medvetet skrivit någon tagginformation till på ovannämnda sätt, så kanske är funktionen inte helt pålitlig.

Mvh.
Lasse C
 
Re: Re: Överföra taggar till filen?

Lasse C skrev:

Dock tycker jag att jag har fått den här dialogrutan lite väl ofta när jag läst in bilder. Även för bilder jag är ganska säker på att jag aldrig medvetet skrivit någon tagginformation till på ovannämnda sätt, så kanske är funktionen inte helt pålitlig.

Jag är också tveksam till pålitligheten. Jag skrev lite info från Elements 5 till fil på det sätt du besrkiver. Sedan öppnade jag upp bilderan i ACDsee för att se om det programmet kunde lästa den info som Elements skrivit till filen. Resultatet var blandat!

Jag tycker hela den här "standarden" med EXIF och IPTC verkar vara mycket dåligt implementerad, speciellt när man betänker att marknaden domineras av ett litet antal storföretag (Canon, Nikon & Adobe).

Anders
 
Re: Re: Re: Överföra taggar till filen?

AFJ skrev:
Jag tycker hela den här "standarden" med EXIF och IPTC verkar vara mycket dåligt implementerad, speciellt när man betänker att marknaden domineras av ett litet antal storföretag (Canon, Nikon & Adobe).

Hej!

Jo, med så få inblandade tycker man att det hela kunde fungera ihop lite smidigare.

Jag fick för en tid sedan en idé om hur man eventuellt skulle kunna kopiera taggar från en bild till en annan. Jag provade den alldeles nyss.

När man öppnat en bild i Redigeraren och tagit fram Filinformation under Arkiv kan man spara en metadatamall. Denna kan man sedan läsa in till andra bilder för att slippa skriva allt manuellt. Denna arbetsbesparing påpekas också på hjälpsidorna.

1. Jag öppnade en bild med taggar. Jag skapade sedan en ny, helt tom bild, som naturligtvis inte har några andra metadata än bildstorlek etc.

2. Jag sparade metadata som en metadatamall från bilden med taggar.

3. Jag läste sedan in denna mall till den nya, tomma bilden. Vips stod där samma metadata som den taggade bilden hade, datum, nyckelord (taggar) etc. So far so good. Jag skrev också texten "test" i rutan för Beskrivning och klickade sedan OK.

4. Nu sparade jag den nya, tomma bilden och inkluderade den i sorteraren.

5. När jag återvände till sorteraren fanns bilden där, men den hade INGA TAGGAR! Datum hade den, från den taggade bilden, beskrivningstexten "test" hade den också, men inga taggar. Taggarna ingår ju i metadatamallen, fast de kallas nyckelord där, och borde ha funnits hos bilden, precis som datum etc, i sorteraren.

6. Jag raderade bilden från katalogen, men inte från hårddisken. Läste sedan in bilden igen i sorteraren. Nu fick jag dialogrutan att bilden har taggar osv. Jag markerade alla och läste in bilden. Nu däremot fick bilden även taggarna i sorteraren.

Inte särskilt logiskt och välfungerande som helhet tycker jag.
Även fast det här verkar vara en metod som enligt ovanstående procedur fungerar för att kopiera taggar från en bild till en annan, har den en STOR nackdel. Nämligen att samtliga metadata kopieras i samma veva. Datum, kameradata, rubbet, och det vill jag inte. Jag vill bara kopiera taggarna.

Det blir nog till att tagga manuellt även i fortsättningen, om inte nya listiga knep dyker upp. Men jag måste säga att jag tycker det är svagt av Adobe att inte lägga in en enkel funktion för att kopiera taggar.

Visst, det är Elements och man kan inte få allt i lillebrorsprogrammet. Men dels med tanke på hur mycket de framhäver betydelsen av taggar för att hålla reda på sina bilder i dokumentationen, och sedan det faktum att det faktiskt finns en funktion för att exportera en hel taggstruktur som en fil och t ex skicka i ett mejl (det förutsätts alltså att man ibland använder så komplexa taggstrukturer att man inte ska behöva skapa dem från början igen), gör att jag tycker att en funktion typ Arkiv > Kopiera taggar... eller hur det nu skulle ha sett ut inte hade varit för mycket begärt.

Som det är nu talar de emot sig själva:
— Använd taggar! Använd komplexa taggstrukturer!
— OK. Hur gör jag för att kopiera taggarna från en bild till en annan?
— Sorry, det går inte.

Vänliga hälsningar.
Lasse C
 
Senast ändrad:
Hej!

Nu har jag testat ett par gånger att skapa taggar och skriva över den informationen till filerna. Därefter har jag tagit bort filerna från sorteraren för att sedan importera dem igen. Men jag får inte någon förfrågan om jag vill använda gamla taggar. Bilderna importeras men sen händer inget, dvs de finns där men alla taggar är borta. Vad gör jag för fel?

Mvh Danne
 
ANNONS