Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Kortkommando markera ljusa partier?

Produkter
(logga in för att koppla)

FredrikArvidsson

Avslutat medlemskap
Jag har en PC och så har jag ett program som heter Photoshop. I det programmet ska det gå att, genom att samtidigt trycka på några tangenter, markera ljusa partier i bilden. Vilka är dessa tangenter som man ska trycka på?

Min andra fråga: Vilka tangenter ska man trycka på för att markera de mörka partierna i bilden?

Tacksam för svar.

Vet inte kortkommandona men du kan göra det du vill med "Select->Color range", och sedan välja Highlights, Midtones eller Shadows i drop-down listan.

Du kan Control-klicka på RGB-kanalen i kanalpaletten (Comando på Mac) då skapas en markering baserat på ljushet. De ljusaste områdena i bilden blir "mest" markerade, sedan "avtar" markeringen gradvis ner till det allra mörkaste som inte blir markerat alls. Markeringen som du ser på skärmen visas vid "50%-övergången" mellan markerat och "omarkerat". Om du istället vill markera de mörkaste områdena mest så får du efter att du Control-klickat på kanalen göra markeringen omvänd genom att gå in på Markera-Omvänd eller trycka Control Shift I. Det går också bra att Control-klicka på en enskild kanal för att göra en markering ifrån dennas ljushet eller Control-klicka på en lagermask för att göra en ny markering från denna.

Mvh
Eva-Teréz

ANNONS
Götaplatsens Foto