Annons

Kortkommando markera ljusa partier?

Produkter
(logga in för att koppla)

FredrikArvidsson

Avslutat medlemskap
Jag har en PC och så har jag ett program som heter Photoshop. I det programmet ska det gå att, genom att samtidigt trycka på några tangenter, markera ljusa partier i bilden. Vilka är dessa tangenter som man ska trycka på?

Min andra fråga: Vilka tangenter ska man trycka på för att markera de mörka partierna i bilden?

Tacksam för svar.

Vet inte kortkommandona men du kan göra det du vill med "Select->Color range", och sedan välja Highlights, Midtones eller Shadows i drop-down listan.

Du kan Control-klicka på RGB-kanalen i kanalpaletten (Comando på Mac) då skapas en markering baserat på ljushet. De ljusaste områdena i bilden blir "mest" markerade, sedan "avtar" markeringen gradvis ner till det allra mörkaste som inte blir markerat alls. Markeringen som du ser på skärmen visas vid "50%-övergången" mellan markerat och "omarkerat". Om du istället vill markera de mörkaste områdena mest så får du efter att du Control-klickat på kanalen göra markeringen omvänd genom att gå in på Markera-Omvänd eller trycka Control Shift I. Det går också bra att Control-klicka på en enskild kanal för att göra en markering ifrån dennas ljushet eller Control-klicka på en lagermask för att göra en ny markering från denna.

Mvh
Eva-Teréz

ANNONS
Götaplatsens Foto