Annons

Kritik bilbilder!

Produkter
(logga in för att koppla)

Kpl

Aktiv medlem
Hej allihopa!
Jag gick med i den här gruppen för jag tänkte att jag skulle försöka dela med mig av vad jag kan och försöka ge bra konstruktiv kritik på era bilbilder.
Jag arbetar med bilfoto och har lärt mig otroligt mycket under resans gång.
Klyschigt men sant, övning ger färdighet!
Med dagens teknik finns det inga ursäkter att ta få bilder, minneskort är billiga och slösa med bilder är en bra start.
- Jag kommer inte kommentera en bild för att jag tycker bilen i sig är en fantastisk bil utan enbart på hur bra ni har utfört det hela. Bilar är ett känsligt ämne hos vissa. :)
- Jag kommer försöka ge tips på hur man kan göra det bättre och ibland berätta hur jag skulle ha gjort det. Jag säger inte att man alltid ska hålla sig inom regelramarna, tvärtom så uppmuntrar jag typiska fotografiska regelbrott m.m. Men då tycker jag att man ska ha en tanke bakom det.

Sen är det så klart otroligt viktigt att påpeka att smaken är som baken. Därför hoppas jag att folk inte tar kritiken personligt utan att den endast ska fungera som en skjuts i rätt riktning.
Jag kommer försöka ge så mycket konstruktiv kritik som möjligt och hoppas att ni uppskattar det. :)
 
Senast ändrad:

Janne Suhr

Medlem
Ingen som nappat på ditt erbjudande än så jag får väl börja med att sticka ut hakan.

Har fotograferat en del bilar i några år och försöker bli bättre vilket jag tycker att jag blivit. Det finns inte mycket information om just bilfoto om man jämför med modellfoto/porträttfoto. Så lite konstruktiv kritik kan välkomnas.

Denna bil är en av de jag fotograferat för den bok jag gjort om muskelbilar, själv tycker jag att bilderna på den är rätt bra och hör till de bättre av bokens bilder. Inga är dåliga men man får en känsla för vissa och kanske inte koncentrationen var på topp i alla lägen.
Det är en sak jag själv märkt som påverkar fotograferandet, koncentration, tålamod och lugnt tempo. Tänk efter flera gånger så att alla vinklar och motiv kommer med. Stressa inte.








Bakgrunden är gjord oskarp i Photoshop för att inte distrahera.

Janne
 

Bostrom1

Aktiv medlem
Ingen som nappat på ditt erbjudande än så jag får väl börja med att sticka ut hakan.

Har fotograferat en del bilar i några år och försöker bli bättre vilket jag tycker att jag blivit. Det finns inte mycket information om just bilfoto om man jämför med modellfoto/porträttfoto. Så lite konstruktiv kritik kan välkomnas.

Denna bil är en av de jag fotograferat för den bok jag gjort om muskelbilar, själv tycker jag att bilderna på den är rätt bra och hör till de bättre av bokens bilder. Inga är dåliga men man får en känsla för vissa och kanske inte koncentrationen var på topp i alla lägen.
Det är en sak jag själv märkt som påverkar fotograferandet, koncentration, tålamod och lugnt tempo. Tänk efter flera gånger så att alla vinklar och motiv kommer med. Stressa inte.








Bakgrunden är gjord oskarp i Photoshop för att inte distrahera.

Janne
Fina vinklar tycker jag. Märktes tyvärr att oskärpan var konstgjord :/ Annars var det bra! Är dock inget proffs men det är min åsikt i alla fall.
 

ISBjörnen

Aktiv medlem
Gillar ideen o att du ställer upp skarpt, Får hoppas de blir bra väder snart så man kan få några bilder kritiserade...
 

Kpl

Aktiv medlem
Kul, det var inte riktigt så jag hade tänkt från början men det spelar ingen roll. Vi kanske kan få igång en annan slags diskussion här i forum-delen stället.
Jag menade att jag skulle ge kritik på era bilder i Bilfotopoolen, men som sagt det spelar mindre roll.
Fler kanske kan bidra i den här delen, det är aldrig fel att få fler infallsvinklar på saker och ting.

Jag tycker att vi i så fall ska hålla oss till ämnet så att alla som vill får ut något av det även om vi med största sannolikhet inte kommer vara överens om allt. :)

Jag skulle vilja skriva ner några grundläggande grejer som kan vara något att tänka på, dessa är så klart inte för alla.
Först och främst så skulle jag säga att bilbilder är just såna bilder som man kan efterarbeta rätt hårt utan att man förstör bilden i sig. De tål att man skärper de lite extra t.ex.
Man kan ofta förstärka färgmättnaden i lacken för att få den att sticka ut lite mer.
Generellt så skulle jag säga att alla bilder behöver lite efterbehandling, även om ni skjuter JPG, och speciellt om ni fotograferar i raw.
Där är det trevligt när man har kommit så långt att man har hittat en egen stil. Sen kommer det alltid att vara så att vissa gillar väldigt redigerade bilder och andra gillar oredigerade.

Jag kan tänka mig att det ofta är så att ni fotograferar någons bil, minst lika ofta är ägaren av bilen stolt över den och vill så klart att den ska se så bra ut som möjligt och har säkert tvättat den och lagt ner en hel del arbete på att få den att se så bra ut som möjligt.
Då är det inte mer än rätt att fotografen också försöker göra sitt bästa, det är så klart svårt att styra över väder och vind, är det riktigt dåliga förutsättningar kanske man ska försöka en annan dag.
Tar du riktigt bra bilder så kommer det så småningom att sprida sig, levererar du bilder som inte är lika bra kan det likväl vara så att ägaren av bilen blir nöjd ändå för de ser ändå bättre ut än de bilder han/hon tagit själv. Men generellt så tycker jag att man ska försöka göra det så bra man kan, det vinner man på i längden.
Här finns det klara fördelar av att ha grundläggande kunskaper vad det gäller efterbehandling, man kan i princip alltid göra bilderna bättre genom efterbehandling.

Okej, du är på plats och ska sätta igång. Försök att ha följande tips kan vara något att ha i bakhuvudet:
1. Tid och plats. Var gärna där i tid före så att du kan reka lite, så du har en idé om hur du vill ha det.
2. Bakgrund. Så ren som möjligt är alltid det mest lättjobbade, störande element i bakgrunden kan reta ögat. Du sparar även tid i efterhand eftersom du slipper ta bort störande saker i bakgrunden.
3. Ljus. Har du koll på hur ljuset är på platsen där ni ska vara så är det ett plus i kanten, det kan bidra mycket. Är vädret dåligt och ni ska vara inomhus i någon lokal så kan det vara bra att ha ett stativ och extra ljus i form av blixtar eller dyligt.

Det får räcka så länge. :)
 
Senast ändrad:

_night_stalker_

Ny medlem
Vore kul att få lite kritik på nåra bilder jag har tagit på mina två bilar. Har problem med internet och tar mig inte ut på alla sidor just nu så kopierar in bilderna från min garaget.org sida.

Mercedesen.




Camaron



 

apersson850

Aktiv medlem
Jag tycker bilarna är för mörka gentemot bakgrunden i alla bilder utom möjligen den längst ner. Fast där verkar det himla tydligt att det är en blixt inblandad. Lite annorlunda vinkel på ljuset vore nog bättre.

För övrigt tycker jag bilar i allmänhet, och sådana med sportiga ambitioner i synnerhet, ska röra på sig på bilderna. Mer så här.
Eller i alla fall vara i någon situation med lite action i. Något i den här stilen.
 

Affe.R

Avslutat medlemskap
Sticker in hakan och testar ett par bilder som är några av mina favoriter . Då jag behöver lite ny insperation till årets bil träffar och lite ny infals vinklar på bilderna så tas mer än gärna tips å trix imot
Så ge både ris o ros på bilderna




 

apersson850

Aktiv medlem
Bild 1:
Bakgrunden är för grötig. Finns för många detaljer, elskåp och sånt, som drar till sig blickarna, i konkurrens med bilen.

Bild 2:
Jag skulle vilja ha lite belysning på bilen. Färgen ser så död och tråkig ut. Lite blixtljus till hjälp vore bättre. Bara lite. Jämför den här bilden, som förvisso inte är på en bil, men tagen en mörk och tråkig dag. Utan blixten skulle tjejen, klädd mest i svart dessutom, varit som en grå mus. Nu lever hon upp lite i bilden.
Ölburken skulle tagits bort från marken bakom bilen, dessutom.

Bild 3:
Jag vill ha den beskuren till vänster. Tycker att ett fordon som så tydligt accelererar ska köra in i bilden, inte redan vara i mitten och på väg ut ur den. Man kan behålla formatet genom att kapa proportionellt lika mycket nertill.
 

Janne Suhr

Medlem
Sticker in hakan och testar ett par bilder som är några av mina favoriter . Då jag behöver lite ny insperation till årets bil träffar och lite ny infals vinklar på bilderna så tas mer än gärna tips å trix imot
Så ge både ris o ros på bilderna
Vid bilfoto (och annat än bilar också) är bakgrunden minst lika viktig som motivet. Försök att få bilens färg att vara i kontrast med bakgrunden. Alltså inte en grön bil framför gröna buskar, bilen försvinner liksom. Sen lika viktigt är hur bakgrunden ser ut, inte framför en segelbåtsmarina eller annat som kan "växa" upp ur bilens tak. Vissa mindre grejer som en lyktstolpe kan man leva med, den kan retuscheras bort i Photoshop. Jobba med skärpedjupet, kanske flera exponeringar på stativ för att få skärpa på bilen men inte på bakgrunden.

Och som sagts tidigare man kan skruva rätt hårt på bilbilder utan att de ser konstiga ut, oftast blir de bra mycket bättre.

Det är kul och uppskattat av ägarna. Tänk också på att det kan ta tid, mycket tid, en timme går fort.


Janne
 

Kpl

Aktiv medlem
Ingen som nappat på ditt erbjudande än så jag får väl börja med att sticka ut hakan.

Har fotograferat en del bilar i några år och försöker bli bättre vilket jag tycker att jag blivit. Det finns inte mycket information om just bilfoto om man jämför med modellfoto/porträttfoto. Så lite konstruktiv kritik kan välkomnas.

Denna bil är en av de jag fotograferat för den bok jag gjort om muskelbilar, själv tycker jag att bilderna på den är rätt bra och hör till de bättre av bokens bilder. Inga är dåliga men man får en känsla för vissa och kanske inte koncentrationen var på topp i alla lägen.
Det är en sak jag själv märkt som påverkar fotograferandet, koncentration, tålamod och lugnt tempo. Tänk efter flera gånger så att alla vinklar och motiv kommer med. Stressa inte.

Bakgrunden är gjord oskarp i Photoshop för att inte distrahera.

Janne
Jag skulle säga att det bästa är att öva och i viss mån titta på andras bilder, inte alltid för att kopiera utan för att inspireras och få nåt slags hum om hur de kan tänkas ha skapat sin bild.
Böcker m.m. Är bra till en viss gräns, bästa är att göra det i praktiken. Tycker jag, ska tilläggas. :)

Jag tycker du har lyckats bra, det verkar ha varit en dag med lagom med ljus eftersom ljuset är jämnt och inte skapar hårda skarpa skuggor, då blir det ofta lite svårare. Då kan man behöva en reflexskärm eller blixtar för att lätta upp i de djupa skuggorna som blir när solen står högt och ljuset är hårt.
Nåt som återspeglas i all fotografi oavsett objekt.

Nu vet jag inte hur många bilder du tagit, generellt så tycker jag många försöker få med hela bilen i väldigt många bilder. Man får inte glömma bort detaljerna, gå in tajt på de specifika detaljerna som gör just den här bilen. Listan kan göras lång, allt från emblem till växelspaksknopp m.m.

Jag gillar inte den oskarpa bakgrunden som ser fejk ut, men jag förstår din tanke och du har försökt lösa den lite trista bakgrunden på detta vis. Tänk så här i stället, leta inte bara efter ljuset och vinklarna på bilen utan försök alltid att leta efter en så ren och lugn bakgrund också, det har du igen i efterhand.
Jag skulle hellre se en enfärgad vägg eller liknande som bakgrund än en rörig, gärna något som bryter av färgmässigt så att bilen inte flyter ihop med väggen.

Precis som du skriver, ta det lugnt och metodiskt så att du inte glömmer något. Skriv upp en lista på vad du vill ha och bocka av eftersom ifall det känns bättre.

Avslutningsvis så tycker jag att du skulle kunna jobba lite mer med dessa i efterarbetet för att få bilen att poppa ut lite mer. Den hAr ju en härlig gul färg, nu vet jag inte om den är av det mattare slaget men den skulle inte se sämre ut av lite mer färgmättnad tycker jag.
 

Kpl

Aktiv medlem
Vore kul att få lite kritik på nåra bilder jag har tagit på mina två bilar. Har problem med internet och tar mig inte ut på alla sidor just nu så kopierar in bilderna från min garaget.org sida.

Mercedesen.

Camaron
Först och främst så skulle jag säga att du ska sluta använda Auto-lägena på kameran och sen känns det som att det här är bilder rakt ur kameran.
Bilarna är generellt för mörka allihopa, utom huven och blixtbilden, tycker jag.
När du släpper Auto eller P så kan du börja styra mer hur du vill att det ska bli direkt i kameran, prova så får du se vad det kan göra. Börja med att prova tid och bländarläget lite för att se vad du kan få för effekter, eller hoppa på manuellt direkt. Det är inte direkt så att du har något att förlora, blir bilden dålig är det bara att kasta den och ta en ny. Minneskort är dessutom otroligt billiga idag så det finns inga ursäkter. :)
Här skulle du alltså behöva släppa in mer ljus, alltså köra på en längre slutartid och köra med en relativt stor bländare så att inte allt blir skarpt speciellt inte med den här sortens bakgrund.

De gånger bakgrunden inte tillför något så kan man antingen åka någon annanstans eller försöka ställa objektet så långt ifrån bakgrunden som möjligt för att kunna separera dessa lite.
Men jag kan tänka mig att du ville ha lite solnedgång i bakgrunden, absolut inget konstigt, men det känns som att du skulle letat lite mer på den där parkeringen/utsiktsplatsen efter ett bättre ställe.

Vad exakt är det du vill visa? Kan vara kul att veta hur du tänkte.
Experimentera lite mer med vinklar och tider och bländare m.m. Tills du hittar detaljer som du tar bilder på som du inte trodde var möjligt.
 

Janne Suhr

Medlem
Avslutningsvis så tycker jag att du skulle kunna jobba lite mer med dessa i efterarbetet för att få bilen att poppa ut lite mer. Den hAr ju en härlig gul färg, nu vet jag inte om den är av det mattare slaget men den skulle inte se sämre ut av lite mer färgmättnad tycker jag.

Det brukar bli över 100 bilder på de bilar jag fotograferar, jag använder reflexskärmar för att lätta upp skuggpartier. Just med den här bilen var det omväxlande moln och sol så det blev lite knepigt stundtals.

Jag försöker dra upp mättnaden en del men vill inte överdriva, dessa bilder var med i min bok och är också anpassade för att se bra ut i tryck. Det är också viktigt när bildernar ska publiceras att färgerna ser korrekta ut. Vi talar om entusiastbilar som är originalrenoverade och då är rätt färgnyans viktig.

Oskärpan i dessa bilder är gjorda med Photoshops egna filter Lens Blur, numera använder jag en Plugin från OnOne Software som heter Focal Point och den ger bättre möjligheter till en mer naturlig oskärpa. Den har också mer kontroll.


Janne
 

Kpl

Aktiv medlem
Det brukar bli över 100 bilder på de bilar jag fotograferar, jag använder reflexskärmar för att lätta upp skuggpartier. Just med den här bilen var det omväxlande moln och sol så det blev lite knepigt stundtals.

Jag försöker dra upp mättnaden en del men vill inte överdriva, dessa bilder var med i min bok och är också anpassade för att se bra ut i tryck. Det är också viktigt när bildernar ska publiceras att färgerna ser korrekta ut. Vi talar om entusiastbilar som är originalrenoverade och då är rätt färgnyans viktig.

Oskärpan i dessa bilder är gjorda med Photoshops egna filter Lens Blur, numera använder jag en Plugin från OnOne Software som heter Focal Point och den ger bättre möjligheter till en mer naturlig oskärpa. Den har också mer kontroll.


Janne
Växlande väder är alltid lite småbökigt, det ser allra trevligast ut om man får samma ton i alla bilder.
Som sagt tidigare, alla är vi olika och smaken skiljer sig åt. Jag förstår om du inte ville dra på färger och annat ifall det ska tryckas, jag vet precis hur det är eftersom jag jobbar mot tryck själv även om jag inte håller med dig där utan drar till mina bilder inom vissa ramar.

Vad det gäller oskärpa så tycker inte jag att det spelar nån större roll vilken oskärpeplugin du använder dig av, hur bra det blir, om det tar 5 sekunder eller 5 minuter att applicera det.
Har du möjlighet så borde du prova att försöka isolera bilen från bakgrunden ute på fältet någon gång och se vilket du gillar mest. Om du inte redan har gjort det redan och inte gillar det dvs.

Så där, nu är diskussionen igång. Hoppas fler gör oss sällskap här.
 

Kpl

Aktiv medlem
Sticker in hakan och testar ett par bilder som är några av mina favoriter . Då jag behöver lite ny insperation till årets bil träffar och lite ny infals vinklar på bilderna så tas mer än gärna tips å trix imot
Så ge både ris o ros på bilderna
Som jag sa till någon annan, här ser det ut som bilderna är tagna direkt ur kameran. De skulle kunna livas upp ytterligare med lite efterbehandling.
Nu antar jag att den översta är tagen på någon slags bilträff där bilarna är uppställda redan, eller?
Bakgrunden kan kännas lite småruffig, men det är lite väl många störande element där så som kablar och elskåp.
Fanns det tillgång till annan bakgrund eller möjlighet att flytta ut bilen en bit från väggen? Om det finns såna möjligheter vid nästa tillfälle borde du prova det bara för att testa och se om det blir någon skillnad och vilket du gillar mest.
Ett tips är att använda tele, då blir iofs bilden helt annorlunda men du krymper ihop det något och om du har ett bra avstånd mellan objekt och bakgrund så kan du få en lugnare bakgrund om du använder en stor bländare.
När man kör med mer vidvinkel så blir bilden helt annorlunda och nackdelen är att även fast du kör med en stor bländare på t.ex. 28mm brännvidd så blir ändå en rätt stor del av bakgrunden skarp, om du inte har en 24 F1,4 och fotograferar väldigt nära. Fast då får du väldigt kort skärpedjup i stället.

Bild två känns lite som den vill flyta ihop med bakgrunden pga färgen.

Bild tre känns som en snapshot, tagen lite för långt ifrån. Det är lite väl mycket luft runtomkring. Prova leta efter fler vinklar, gå närmare m.m. det är så man utvecklas.

Det är ett ständigt givande och tagande. Det är iofs heller ingen som har sagt att det ska vara lätt. :)
 

Janne Suhr

Medlem
Här har du en som är dragen rejält i färgerna för att liva upp himlen som den här dagen var rätt ljus. Det oranga är också uppjusterad. En liten miss i denna bild är vinkeln på framhjulet, man vill ju vända fälgen mot kameran. Här blev det ändå inte så mycket fel men i alla fall...


Tyvärr blir färgerna i denna bild lite fadda på grund av den obefintliga färghanteringen i webläsare. Prova att öppna den i Photoshop med sRGB.

Denna bil är med i Bilsport Classic som kommer i dagarna.




Janne
 

Kpl

Aktiv medlem
Här har du en som är dragen rejält i färgerna för att liva upp himlen som den här dagen var rätt ljus. Det oranga är också uppjusterad. En liten miss i denna bild är vinkeln på framhjulet, man vill ju vända fälgen mot kameran. Här blev det ändå inte så mycket fel men i alla fall...


Tyvärr blir färgerna i denna bild lite fadda på grund av den obefintliga färghanteringen i webläsare. Prova att öppna den i Photoshop med sRGB.

Denna bil är med i Bilsport Classic som kommer i dagarna.

Janne
Här kan man säga att du har gått åt rakt motsatt håll med de kraftfulla färgerna. :)
Men helt rätt, man måste prova olika saker annars så står man still. Kul med publicering!
Jag själv gillar något som är mitt emellan när det kommer till framkallning kan man säga, men vi är alla olika som tur är.

Det där med hjulet har du rätt i, men det är du som sagt medveten om.
Annars tycker jag det här är en mycket bättre bild kompositionsmässigt och rent estetiskt.
Skön scen som utspelar sig, flygfält? Där brukar det finnas gott om utrymme.
 

Kpl

Aktiv medlem
Kritik i Fotosidan Magasin!

Nu tycker jag ni ska ta chansen att skicka in era bästa bilder till Fotosidan Magasins nya omgång där Bil & Mc är en kategori som jag kommer att ge kritik på.
Gå in på: http://www.fotosidan.se/magasin/contribute.htm och skicka in dina bästa alster inom den här genren, gör det innan den 18/4.
Det ska bli riktigt kul att se vad ni har för undangömda pärlor eller om det dyker upp såna jag redan har sett.
 

AndyKarlsson

Avslutat medlemskap
Jag tog denna bilden för en vän som är medlem i Porsche 944 sverige och den kom med i deras kalander för 2010.
 

Bilagor

  • 20.3 KB Visningar: 1,229
ANNONS