Annons

Lägga Shadow/highlight på flera samtidigt

Produkter
(logga in för att koppla)

Ponnytok

Aktiv medlem
När jag sitter med tex 6 bilder öppna i PS och jobbar med dem brevid varandra för att få dem så lika som möjligt, så vill jag lägga Shadow Highligt på allihop, måste jag då göra det med en och en eller kan jag markera alla på något vis och lägga det på allihop samtidigt?

Kan jag sedan använda samma metod om jag vill "markera alla" (om man nu gör så) och använda levels och pipetten till att sätta samma vitpunkt på alla?

/Charlotte

Senast ändrad:
Hej Charlotte,

Jag tror inte att du kan göra det i själva Photoshop, men du kan ju göra det i Camera Raw.

Markera alla bilder och öppna dem (om det är jpg-filer så högerklickar du och väljer Open in Camera Raw). Klicka sedan på Select All-knappen längst upp till vänster i Camera Raw, så gäller justeringarna för alla öppnade bilder.

Hoppas det är till någon form av hjälp.

//D

Okej, ska testa. Synd att det inte går direkt i PS, det hade gått snabbare.
Men jag provar, det går nog fortare än att göra det en och en iallafall tror jag.

Det går att göra i PS. Antingen spelar du in ett funktionsmakro, eller använder "historypaletten". Om du gör en åtgärd på en bild kan du använda History genom att dra åtgärden till nästa bild. Lite manuellt iofs, så smidigast är att använda funktionsmakrot.

Du kan ju alltid spara dina inställningar i Shadow/highlight till default och "cycla" genom fönstrerna och bara trycka på din shortcut till det fönstret och trycka ok. ;)

Annars kan du ha filerna som smartobjects och bara dra dina inställningar in i de fönstren du vill ha dem.

Och vad Mats sa förstås.

Japp, tack allihop. Jag har ett funktionsmakro som jag använder på allihop men jag tänkte att jag skulle vilja använda det på alla samtidigt, för att slippa göra det på alla en och en.

Men ska testa lite de andra varianterna också.

Tack
Charlotte

Ponnytok skrev:
Japp, tack allihop. Jag har ett funktionsmakro som jag använder på allihop men jag tänkte att jag skulle vilja använda det på alla samtidigt, för att slippa göra det på alla en och en.

Men ska testa lite de andra varianterna också.

Tack
Charlotte

... men om du spelar in ett makro ända fram till spara och stäng, kan du gå och fylla på kaffe medan PS jobbar.

Hm, där sa du nåt.... haha.
Fast jag brukar få finjustera lite på varje innan jag sparar så tyvärr får jag nog göra lite jobb själv med.... Attans... :)

/Charlotte

Det är sådant här man skaffar barn för. Lära dem tråkigt jobb från födseln. Visst investeringen är rätt hög i början, men det betalar sig i längden.

ANNONS
Götaplatsens Foto