Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Längst skärpedjup vid makrofoto

Produkter
(logga in för att koppla)

streith

Medlem
Undrar ifall det någon som har någon erfarenhet av vilket objektiv som har möjlighet att ge längst skärpedjup vid macrofotografering?
Ex har ett canon 100mm macro möjlighet att ge längre skärpedjup än 50mm normal med mellanring 12mm. Avbildningsföremålet ska vara ta upp lika stor yta av bilden i det båda ex.

Någon som har någon aning?

Undrar ifall det någon som har någon erfarenhet av vilket objektiv som har möjlighet att ge längst skärpedjup vid macrofotografering?
Ex har ett canon 100mm macro möjlighet att ge längre skärpedjup än 50mm normal med mellanring 12mm. Avbildningsföremålet ska vara ta upp lika stor yta av bilden i det båda ex. Någon som har någon aning?

Alltså, skärpedjupet påverkas inte av mellanringar, däremot får du en kortare närgräns med mellanringar. Du kan komma närmare ditt motiv/objekt.

Skärpedjupet kan du räkna ut här: http://www.dofmaster.com/dofjs.html

Det bör gå att åstadkomma ett till synes stort skärpedjup med hjälp av ett tiltobjektiv, + en lämplig mellanring?

Ex har ett canon 100mm macro möjlighet att ge längre skärpedjup än 50mm normal med mellanring 12mm. Avbildningsföremålet ska vara ta upp lika stor yta av bilden i det båda ex.

50 mm normal + 12 mm mellanring räcker nog inte långt för makro-fotografering.

Annars så är skärpedjupet lika vid samma utsnitt och samma bländare.

Så mellanringen ska inte göra någon skilnad utan bara flytta närgräns och där efter kommer man närmare och skärpedjupet blir kortare.
Då skulle det alltså funka bättre om jag satte mellan ringen på en längre brännvid och backa några tum för att behålla samma utsnitt?

Senast ändrad:
Det konkreta problemet jag har är att skärpan inte ligger över detalj tillräckligt långt 3cm på bländar 22 med mellan ring 12mm på 50mm.
Får jag samma effekt på alla brännvidder objektiv och mellanring?
Och får jag ännu sämre skärpelängd av en bredare mellanring?
Är det optimala att ha ett macroobjektiv och vilket?

Om du har en 50mm mellanring på ett 50 mm normalobjektiv så kommer du upp i skala 1:1 och skärpedjupet blir nog för kort. Max ca 2 cm vid 30 cm avstånd.

Det optimala för makro och långt skärpedjup är nog en bra kompaktkamera.

Prova denna skärpedjupskalkylator:
http://cpn.canon-europe.com/content/technical/depth_of_field_calculator.do

Tack för det snabba svaret.
Angående kompaktkamera så kan jag lika gärna backa så långt det krävs och beskära bilden i datorn =(

Moderna macroobjektiv har möjlighet att ha en minsta bländare som är så liten som 32 (mot normalt 22). Detta gör att de kan ha längre skärpedjup än om man använder sig av mellanringar o.d.

Att beskära bilden ger också ett upplevt längre skärpedjup, något som alla vi som har crop-kameror drabbats av.

Anders, det enda som påverkar skärpedjupet är den effektiva bländaren och avbildningsskalan, oavsett om du använder mellanringar eller inte. Att montera mellanringar ger precis samma effekt som att använda ett traditionellt makroobjektiv med snäckfokusering.

Moderna internfokuserande makroobjektiv jobbar dock på ett annat sätt och tappar istället brännvidd ju mindre avbildningsskalan blir. Nikon 105VR ligger runt 70-75mm vid skala 1:1 om jag minns rätt.

Nikon har för övrigt erbjudit f/32 på alla sina makroobjektiv sedan 1974.

Anders, det enda som påverkar skärpedjupet är den effektiva bländaren och avbildningsskalan, oavsett om du använder mellanringar eller inte. Att montera mellanringar ger precis samma effekt som att använda ett traditionellt makroobjektiv med snäckfokusering.

Sant, helt sant, men jag kan inte se att det du säger på något sätt motsäger mitt inlägg.

Som jag sa så har ofta ett dedikerat macro-objektiv möjlighet att använda bländare 32. Om du däremot tar ett vanligt objektiv och monterar på mellanringar så har det i allmänhet en minsta bländare på 22.

Å andra sidan har jag inte jättemycket erfarenhet av macro-fotografering; om detta resonemang inte stämmer så skulle jag gärna vilja veta varför.

Nej, det stämmer Anders.

Tyvärr kan extremt små bländare också orsaka problem, främst i form av diffraktion. Det teoretiska skärpedjupet blir visserligen större men om skärpan samtidigt minskar över hela bilden försvinner ju en hel del av poängen. Har man tillräckligt med pixlar för att öka avbildningsskalan och sedan beskära bilden i efterhand är detta ett bättre alternativ om man önskar ökat skärpedjup.

Skall man vara petig kan man ofta mäta diffraktionens påverkan redan från bländare runt f/5,6 och uppåt men det beror på väldigt många faktorer (upplösning, sensorstorlek, pixel-pitch, objektivets konstruktion etc).

Tack för det snabba svaret.
Angående kompaktkamera så kan jag lika gärna backa så långt det krävs och beskära bilden i datorn =(

Allvarligt talat så är kompaktkamera ett alternativ som inte ska underskattas. Jag är väldigt nöjd med närbildsmöjligheterna med Panasonic LX3 t ex. Så länge man håller sig på lägsta iso är det inga problem med bildkvaliteten.

Om du har en 50mm mellanring på ett 50 mm normalobjektiv så kommer du upp i skala 1:1

Stämmer det verkligen på moderna objektiv? Canon listar avbildningsskalor på sin objektiv och om jag ite missminner mig så är de tex olika på de olika 50mm objektiven med samma mellanring...

Ja, i grund och botten stämmer det. Det finns dock två saker som kan ställa till det:

1) Brännvidderna är sällan exakt de som anges på objektiven, det kan skilja någon/några millimeter upp eller ner. Skillnaderna är dock större på komplicerade zoomobjektiv än på enklare konstruktioner, typ normalobjektiv.

2) Med internfokuserande objektiv varierar brännvidden med avståndet. Ju kortare fokuseringsavstånd, desto kortare brännvidd. Som jag tidigare nämnt skiljer det över 30% i fallet med Nikon 105/2,8 VR. Vid vilken brännvidd/avstånd har man beräknat skalan?

Ja

Stämmer det verkligen på moderna objektiv? Canon listar avbildningsskalor på sin objektiv och om jag ite missminner mig så är de tex olika på de olika 50mm objektiven med samma mellanring...

Det stämmer om objektivet är fokuserat på oändligt och håller den uppmätta brännviden. Fokuserar du på närgränsen hamnar avbildningsskala lite högre - olika beroende på objektiv.

summa sumarum

Kul att se så många inlägg i denna högst intressanta fråga.
För att sumera frågan så kommer jag själv fram till att jag kanske inte behöver att införskaffa mig ett macro för det ger mig bara f 32 som kanske ger hög diffraktionens?
Jag kommer istället backa något steg med objektiv 50mm eller 100mm med mellanring?
Förslaget angående tiltobjektiv är inte alls dum något dyr lösning bara.

Kom gärna med åsikter angående min tanke =)

Jag har kört med mellanringar ett tag och jag tycker resultatet är riktigt bra.

Det enda som jag saknar är att kunna gå omkring i en miljö och ena sekunden kunna foto vanligt för att nästa sekund kunna ta en riktig närbild på något intressant. Det går med ett makro-objektiv, men inte om du har mellanringar.

Alla som svarat har tyvärr missat det uppenbara:

Skärpedjupet är beroende av tre parametrar:

Bländare, Avstånd och BRÄNNVIDD!

Det effektivaste du kan göra för att utöka skärpedjupet är att minska bränvidden, några har varit in och nosat i närheten av detta när de talat om kompaktkameror (som ju som bekant har sjukt små sensorer och därmed även kort bränvidd).
Jag skulle rekomendera dig att använda ett fast 20mm, 24mm eller kanske 28mm objektiv med en tunn mellanring på mellan 4mm till 10mm så kommer du få vad du är ute efter.

Här är en nikkor 20/4 + K1-ring på en D200.
http://static.photo.net/attachments/bboard/00R/00RY2U-90217584.jpg

Alla som svarat har tyvärr missat det uppenbara:

Skärpedjupet är beroende av tre parametrar:

Bländare, Avstånd och BRÄNNVIDD!

Det effektivaste du kan göra för att utöka skärpedjupet är att minska bränvidden, några har varit in och nosat i närheten av detta när de talat om kompaktkameror (som ju som bekant har sjukt små sensorer och därmed även kort bränvidd).
Jag skulle rekomendera dig att använda ett fast 20mm, 24mm eller kanske 28mm objektiv med en tunn mellanring på mellan 4mm till 10mm så kommer du få vad du är ute efter.

Här är en nikkor 20/4 + K1-ring på en D200.
http://static.photo.net/attachments/bboard/00R/00RY2U-90217584.jpg
du har rätt men du har missat att avstånd och brännvidd TILLSAMMANS avgör avbildningsskala, vilket alla andra har snackat om i tråden...
har du ett 50mm 1.1 makro och fotar vid närgränsen kommer skärpedjupet vara samma som ett 100mm 1:1 makro vid närgränsen (om samma bländare används)

Nej Fabian, det är du som inte begriper vad vi skriver. Det du uttrycker med tre ord och versaler, skriver jag med två ord.

Att skärpedjupet beror av bländaren är vi överrens om men vad är egentligen avbildningsskalan? Jo, det är objektets storlek i förhållande till sensorns storlek. Denna kvot beror på brännvidden och avståndet, du kan få exakt samma avbildningsskala med en vidvinkel på kort håll som med ett teleobjektiv på längre håll.

Enda skillnaden mellan dessa två bilder är perspektivet och ev distorsion (som brukar vara betydligt större på vidvinklar) men skärpedjupet vid en given skala är detsamma oavsett objektivets brännvidd och sensorstorleken.

Vilken brännvidd man bör välja och hur man når den önskade skalan beror på motivet och vilken effekt man vill uppnå. Din blombild hade inte visat lika mycket bakgrund om den varit tagen med ett 200mm-objektiv men skärpedjupet hade varit detsamma.

ANNONS
Götaplatsens Foto