Annons

Länka upp en bild i en forumtråd?

Produkter
(logga in för att koppla)

Blueeyez

Medlem
Vad anser ni andra, hur ska man ställa sig till att länka upp en bild i en forumtråd?
Är det tillåtet att lägga in en direktlänk till en bild tagen från en hemsida, en bild där det inte framgår på något vis varken varifrån den kommer eller vem som är fotograf?
Om man nu tillåter medlemmar på forumet att visa bilder och länkar, borde man då inte länka till ex. hemsidan där bilden finns istället för direkt till bilden?
// Hasse
 

Jeppe

Aktiv medlem
Jo, vi tillåter inte att man tar bilder och lägger in den i forumet. Inte heller sk heta länkar är tillåtet (går inte länka på det viset). Utan det är vanlig länkning som gäller.
Det kan ju bli lite jobbigt att länka till hemsidan, så att man själv får leta upp bilden.

Titta på den här bilden som jag hittade på www.fotosidan.se av Jim Heikkinen, den är väl bra..

Hur bra blir det?

Istället för :

Titta på den här bilden av Jim Heikkinen, den är väl bra..
 

Blueeyez

Medlem
Ahhhh......det var dit jag ville komma, tack Christer!

Anledningen till att jag frågar är att jag är forum admin på ett annat forum, och på detta förekommer det att det länkas direkt till bilder....bilder där det inte framgår alls från vilken hemsida de kommer (kan ju vara svårt att se på adressen om de exempelvis ligger på en av telias sidor).

Igår blev det diskussioner p.g.a. att en person direktlänkat till ett par bilder på en annan persons hemsida utan att fråga. Jag blev lite ställd, jag menar, bilderna finns ju på nätet och är således publicerade så det handlar ju inte om bildstöld.....men det framgick inte å andra sidan på de var tagna.
Hur ställer man sig till det? Det kan ju inte vara förbjudet att direktlänka, men samtidigt kan man ju tycka att borde vara god etik att tala om var länkarna pekar om det inte framgår av bilderna?
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
En sådan länk, där det inte framgår att den publiceras på ett visst ställe (tex av rubrik mm), räknas som ytterligare en publicering - alltså ett brott mot upphovsrätten, om personen som länkade inte hade rätten till detta.

Detta anser iallafall Sveriges Fotografers Förbunds jurist, och de bistår sina medlemmar att driva sådana ärenden.

Att man "ser" på URL:en att det är en viss serveradress anser man inte är tilräckligt informativt, det är bara en teknisk detalj i hur den levereras.
 

Blueeyez

Medlem
.....men man kan alltså direktlänka till en bild om man samtidigt anger var bilden finns, på vems hemsida till exempel?
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Ja som jag tolkar det är det, anger man adress till hemsidan och fotografens namn. Det kan förståss bli tjafs ändå, men man har betydligt mer på fötterna om du har gjort det tydligt för läsaren att det inte rör sig om en ny publicering.

Ang inlägg forum så lyder det dessutom under "Lagen om tillsyn av elektroniska anslagstavlor", som säger att du får chans att ta bort material som dina besökare bidragit med och som bryter mot LOU mfl, inom rimlig tid. Först när du underlåter att göra detta kan du som sajtägare hållas ansvarig.

Och Google mfl klara sig då det tydligt framgår av tjänsten att det just är en samling av länkar, även om man bara ser URL:en för respektive bild tex.
 

Blueeyez

Medlem
Ok, då tror jag att jag är på det klara med vad som gäller. Tack för hjälpen!
Nu ska jag bara försöka tydliggöra i forumreglerna för medlemmarna vad som gäller.
 
ANNONS