Annons

Labläge och behålla underliggande!

Produkter
(logga in för att koppla)

TxT

Aktiv medlem
En fråga om labläge
När jag har gjort ett antal olika lager lagermasker o.s.v
sen kör jag shift-ctrl-alt-E och lägger en ny bild. Sen vill jag gå över i labläge. Där kommer problemet!
Hur gör jag för att inte PH ska lägga ihop eller ta bort dom underliggande lager/justlager. Vill behålla alla lager/lagemaske o.s.v intakta. Var det någon som förstog
/Thomas

Sorry, det funkar inte.
Eftersom justeringslager fungerar på olika sätt i de olika färgrymderna så skulle exempelvis ditt kurvlager bete sig på ett helt annat sätt i LAB än i RGB.
Därför låter photoshop dig välja mellan att antingen ta bort de justeringslager som ligger kvar, eller att helt enkelt slå ihop bilden till ett enda lager som sedan konverteras till LAB.

Om du först ser till att applicera alla justeringslager på de lager som ska påverkas, så kan du naturligtvis behålla din lagerordning, men som sagt, inga justeringslager kan följa med till en annan färgrymd.

Du skulle ju kunna slå ihop din nya bild, klippa ut allt, klistra in i nytt dokument och göra labjusteringarna där och sen konvertera tillbaka och klistra in som nytt lager i den gamla bilden men de gamla lagren kvar. Krångligt men vem har sagt att det ska vara lätt? :)

ANNONS
Götaplatsens Foto