Annons

Lagar för politiskt material?

Produkter
(logga in för att koppla)

jensohlsson

Aktiv medlem
Jag undrar om det finns någon som kan reda ut för mig vilka lagar som gäller när man använder bilder i en trycksak från ett politiskt parti, exempelvis ett valmaterial.

Naturligtvis gäller PUL, som i och för sig kräver samtycke för att publicera personuppgifter. Men hur är det med lagom om att personer på bild skall ge samtycke till att de används i reklamsammanhang?

Räknas den här typen av trycksaker som reklam?

/Jens
 
jensohlsson skrev:
Räknas den här typen av trycksaker som reklam?
Nej.

Lagen om namn och bild gäller för marknadsföring av näringsidkare.
Juridiskt är det OK att publicera bilder utan att fråga för föreningar och politiska partier som exempel.

Men jag skulle vara väldigt försiktig ändå.
Sannolikheten finns för att ett eventuellt skadestånd på grund av ”kränkning” kan gå igenom i domstol.
 
Ah, ok. Då är jag på det klara med hur det fungerar. Tänkte inte på att PUL inte gäller för trycksaker.

Men om jag använder samma bild som i trycksaken, fast på en partiorganisations hemsida, då gäller altså PUL och tillstånd från personen på bilden måste inhämtas, eller är jag fel ute?

Naturligtvis ska man vara försiktig med publiceringen ändå. Man vill ju inte gärna kläda omslaget på en brochyr för ett parti som man inte sympatiserar med.

/Jens
 
Kenneth, hoppas det här kansvara på en del frågor. Det är bara ett enkelt utdrag ur PUL, men det framgår av 7 § PUL att PUL inte gäller i de delar där den skulle inkräkta på tryckfriheten.

Behandling av personuppgifter som omfattas av lagen

5 § Denna lag gäller för sådan behandling av personuppgifter som helt eller delvis är automatiserad.

Lagen gäller även för annan behandling av personuppgifter, om uppgifterna ingår i eller är avsedda att ingå i en strukturerad samling av personuppgifter som är tillgängliga för sökning eller sammanställning enligt särskilda kriterier.

Förhållandet till tryck- och yttrandefriheten

7 § Bestämmelserna i denna lag tillämpas inte i den utsträckning det skulle strida mot bestämmelserna om tryck- och yttrandefrihet i tryckfrihetsförordningen eller yttrandefrihetsgrundlagen.

Bestämmelserna i 9-29 och 33-44 §§ samt 45 § första stycket och 47-49 §§ skall inte tillämpas på sådan behandling av personuppgifter som sker uteslutande för journalistiska ändamål eller konstnärligt eller litterärt skapande.

Förhållandet till offentlighetsprincipen

8 § Bestämmelserna i denna lag tillämpas inte i den utsträckning det skulle inskränka en myndighets skyldighet enligt 2 kap. tryckfrihetsförordningen att lämna ut personuppgifter.
 
ANNONS