Annons

Lagar om foto

Produkter
(logga in för att koppla)

Michael Stener

Aktiv medlem
Vad säljer jag?
När du får en beställning på en bild säljer du bara rätten att använda den i ett sammanhang. All övrig användningsrätt - upphovsrätt - är alltid din.

Vem äger bilden?
Äganderätt till den levererade bilden är alltid din. För att köparen ska få behålla bilden krävs en särskild överenskommelse med dig.

Hur får bilden användas?
En bild får bara användas i det sammanhang som har överenskommits med dig. Det gäller till exempel en viss typ av trycksak, upplagestorlek och spridning. Skulle något förändras efter överenskommelsen måste du först kontaktas.

Vad gäller när bilden ska återanvändas?
Så snart en bild ska återanvändas måste köparen först kontakta dig. Tänk på att du har rätt till ny ersättning vid återanvändning.

Får bilden ändras?
Inga ändringar i bilden får ske utan ditt tillstånd. Det gäller beskärningar, retuscher, digital manipulering eller andra metoder. Ibland finns dock en praxis där beskärning av bilden kan tillåtas, förutsatt att dess innehåll inte förvanskas. Men du ska då känna till beskärningen i förväg. I redaktionella- och informationssammanhang ska namnet sättas ut. I reklamsammanhang bör namnet sättas ut.

Får köparen göra nya exemplar?
Nya exemplar av bilden får inte göras utan ditt tillstånd, oavsett om det sker i tidningar, trycksaker eller som fotokopior etc.

Hur länge är bilden skyddad?
Ensamrätten att bestämma över bilden gäller i 50 år efter upphovsmannens dödsår. En fotografisk bild som inte betraktas som verk är istället skyddad i 50 år efter framställningsåret. För att betraktas som verk måste bilden ha en viss individualitet, originalitet och särprägel. Med det menas att två personer, oberoende av varandra, inte ska kunna framställa samma bild.

Får bilden överföras till data?
Du har ensamrätt att framställa nya exemplar av bilden. Att överföra en bild till ett digitalt system är detsamma som att framställa ett nytt exemplar. Det gäller även vid överföring av en bild från ett digitalt system till ett annat eller vid utskrift av bilden. Du ska därför alltid först ge ditt tillstånd. Numera är digital lagring av bilder ett moment i tryckprocessen. Ditt medgivande till att en bild får tryckas anses också gälla nödvändig tryckteknisk lagring. Men den lagrade bilden får inte användas i något annat sammanhang utan måste avlägsnas efter produktionen.

Vad gäller vid försäljning av arkivbild?
I köpet ingår endast rätten att använda bilden i ett bestämt sammanhang. Den levererade bilden ska alltid returneras i oskadat skick efter användandet. Återanvänds bilden måste du alltid ha fått lämna ditt godkännande i förväg

Vad är bild och original?
Med bild menas olika typer av bilder, som till exempel fotografier, teckningar, illustrationer eller collage. Med original menas den bild som upphovsmannen levererar.
 
Får köparen göra nya exemplar?
Nya exemplar av bilden får inte göras utan ditt tillstånd, oavsett om det sker i tidningar, trycksaker eller som fotokopior etc.
(...)
Får bilden överföras till data?
Du har ensamrätt att framställa nya exemplar av bilden. Att överföra en bild till ett digitalt system är detsamma som att framställa ett nytt exemplar. Det gäller även vid överföring av en bild från ett digitalt system till ett annat eller vid utskrift av bilden. Du ska därför alltid först ge ditt tillstånd. ...
Fast det där är väl inte riktigt sant. Lagen tillåter var och en att för personligt bruk framställa enstaka kopior av offentliggjorda verk. Om bilden t ex är publicerad (eller utställd) får man alltså göra fotokopior, kopiera digitialt, skriva ut osv. Utan något tillstånd från fotografen.
 
Vad säljer jag?
När du får en beställning på en bild säljer du bara rätten att använda den i ett sammanhang. All övrig användningsrätt - upphovsrätt - är alltid din.

Vem äger bilden?
Äganderätt till den levererade bilden är alltid din. För att köparen ska få behålla bilden krävs en särskild överenskommelse med dig.

Det är väl viktigt att också definiera begreppet "bild".

Är det en digital bildfil, eller en fysisk papperskopia vi pratar om?

Om du säljer en papperskopia till mig så äger jag papperskopian, och har därmed rätt att t.ex. sälja den vidare till någon annan. Du har fortfarande upphovsrätten, vilket gör att jag inte har rätt att publicera min kopia utan ditt tillstånd.

Hur blir det då om du istället säljer en digital bildfil till mig av samma bild? Får jag sälja en kopia av den filen? Jag förmodar att svaret är "nej"? Jag tror att jag egentligen inte har köpt själva filen, utan bara rätten att nyttja bilden i filen. Naturligtvis har du även här upphovsrätten, och därmed rätten att bestämma hur vidare publicering får ske. Men får jag sälja vidare en digital fil, på liknande sätt som jag får sälja vidare en fysisk kopia?
 
Så länge som bilden används i privat bruk så får man nog göra vad man vill med bilden, ändra hålla på måla över helt, eller bränna upp den om man så känner för det. Det är bara om bilden sen ska publiseras som det ändrar på saker.
 
Tycker det är SUPER att sånt här finns, MEN man ska alltid vara frågande till saker man läser på nätet, så jag vill fråga var du fått fram uppgifterna på allt detta.

Passar även på att fråga om du vet om det finns någon mall elelr dyl att använda sig av om man ska sälja en bild.
 
En riktigt bra och upplysande tråd! TACK!

Har dock en fråga till följd. Jag är anställt på ett företag (inte som fotograf) och har vid ett speciellt tillfälle tagit bilder på ett evenemang som som genomfördes.

Nu undrar jag om upphovsrätten här. Inga avtal har skrivits och jag har inte fått betalt som fotograf för detta jobb. Mina bilder har publicerats på en websida efter evenemanget och dessa kan således laddas ner från webb.
Nu jag blivit tillfrågad att lämna ifrån mig en specifik bild till andra ändamål. Jag vill inte det, men har gått med på att göra ytterliggare en kopia för det användningsområdet.
Nu har upphovsrättsdiskussionen satt igång och jag är inte riktigt på det klara med vad som bör gälla.
Enligt min kollega har jag tagit bilden som en anställd hos detta företag och därför äger företaget rätten till alla mina bilder. Klart att detta kan diskuteras.
Ska man hårddra det, skedde evenemanget på en söndag då jag är ledig och ställde upp på min fritid, som en fotograf. Dock tog jag inget betalt.

Nån som har några bra råd?
 
Enligt min kollega har jag tagit bilden som en anställd hos detta företag och därför äger företaget rätten till alla mina bilder. Klart att detta kan diskuteras.
Ska man hårddra det, skedde evenemanget på en söndag då jag är ledig och ställde upp på min fritid, som en fotograf. Dock tog jag inget betalt.
Du är inte anställd som fotograf och har tagit bilderna på din fritid -- självklart är det du (och bara du) som har upphovsrätten.
 
Är det en digital bildfil, eller en fysisk papperskopia vi pratar om?

Den skillnaden har har Amazon utnyttjat i sin läsplatta Kindle. De säljer inte boken utan "licenserar" den. Detta för att komma runt rättigheter man får med ett köp som t.ex. rätten att sälja exemplaret vidare.

Lite sidospår men kanske är det ändå värt att tänka på.
 
ANNONS