Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Life Size converter?

Produkter
(logga in för att koppla)

micro

Aktiv medlem
Ja, vad tusar gör en sådan egentligen? Mycket har jag lärt mig med åren, men ingen stans där Life Size konverter nämns så säger man vad den är till för.
Nån av er borde veta?
Mvh Micke

Jag har en sån. Det är en Kenko 2x-telekonverter ihopbyggd med en steglöst justerbar mellanring. Mellanringen sitter ytterst där den gör störst verkan.

Tillsammans med ett 50 mm går den till 1:1 med mellanringen maximalt utskruvad. Inskruvad fokuserar den till oändligt och funkar alltså som en vanlig telekonverter.

Ehuru en sjulinsig sådan så är det ju ändå en telekonverter så att man förlorar skärpa kommer man inte ifrån. Hur mycket har jag svårt att svara på på ett objektivt sätt eftersom jag dels inte har någon 100 mm-makro att jämföra med och dels inte fotograferar så överdrivet mycket makro.

Jag är nöjd och upplever inte skärpan som begränsande hittills, så långt kan jag väl sträcka mig.

Inte en susning. Vet inte ens om de finns att köpa längre. Min är en gammal manuell rackare som jag gav en femhundring för begagnad. Jag brukar se dem dyka upp då och då beggade för ungefär det priset.

Har jag förstått saken rätt att en life size är en telekonverter med inbyggd mellanring?

Borde tillverkarna då inte skriva lite mer fakta i sina produktblad som t.ex vilken grads förstoring den ger (t.ex x2) samt vilken kombination av mellanringar den motsvarar. Eller är det bara jag som är trög?

Canon t.ex skriver bara ut "EF Life Size converter" thats it.... I alla blad jag sett både i butiker och på nätet.

Nån Canon kunnig som kan ge lite mer info om just denna kanske? Vilken effekt ger den i kombination med 70-200 f2,8?

Ok, den produkt du pratar om är inte samma sak som den jag svamlar om. Jag missförstod dig helt enkelt.

Det du pratar om är konvertrar som är byggda för att komplettera ett specifikt makroobjektiv för att det skall gå hela vägen till 1:1. Så den information du behöver är vilket objektiv det hör till och vilken den maximala avbildningsskalan med kombinationen blir.

En snabb sökning på nätet ger vid handen att det bara finns en sådan och den är till för Canons 50/2.5-makro. Så användning tillsammans med ditt 70-200 är förmodligen inte att rekommendera. En vanlig telekonverter är nog ett bättre alternativ.

Jag gissar att den aktuella prylen bara är en svag telekonverter, kanske en 1,4x, kombinerat med ett litet utdrag.

Ahaa! Man tackar så mycket för det utförliga svaret. Nån 70-200 har jag inte än, men har dräglat över EF 70-200 2,8usm länge nu. När jag skaffar ett så kommer jag förmodligen även köpa en EF x2 converter, men blev lite nyfiken på vad Life Size var för nåt bara. Nu vet jag, tack tack.

ANNONS
Götaplatsens Foto