Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Lightroom 2 startar inte??

Produkter
(logga in för att koppla)

BroderIsak

Aktiv medlem
Jag försöker att starta mitt program och då kommer rutan upp om jag vill gör backup och det vill jag sen så kommer inte programmet upp???
.Jag har flyttat runt lite bland alla min mappar för jag har köpt ny hårddisk men tycker att jag har lagt tillbaka allt på sin plats.. Har jag missat nåt???

Vad händer? Jobbar hårddisken? Får du nåt meddelande? Hur länge väntar du? Har du startat om datorn?

Jag försöker att starta mitt program och då kommer rutan upp om jag vill gör backup och det vill jag sen så kommer inte programmet upp???
.Jag har flyttat runt lite bland alla min mappar för jag har köpt ny hårddisk men tycker att jag har lagt tillbaka allt på sin plats.. Har jag missat nåt???
Har dy flyttat runt mapparna utanför LR, alltså inte via LR? I så fall kan det nog bero på det. Då hittar inte LR:s backup filerna och vill kanske inte starta.
Prova att starta LR utan att göra backup. Funkar det så får du sedan importera allt soim saknas till LR igen.

Kör utan backup först, eftersom du flyttat omkring mapparna utanför LR kommer det bli frågetecken på alla mappar du flyttat.
Du behöver inte importera in allt igen utan du får peka ut sökvägarna. Hur många gånger du får göra det beror på hur mycket du flyttat runt mapparna.
Peka ut toppmappen så hittar LR underliggande mappar (förutsatt att du inte hade frågetecken innan du började flytta mapparna).

Högerklicka på toppmapp med frågetecken, välj "Find missing folder" och peka ut var mappen ligger.

Mvh Lotta

Bilagor

• Find_missing_folder.jpg
    Find_missing_folder.jpg
    35.2 KB · Visningar: 139
Vad du än gör, importera inte dina gamla bilder igen. Då tappar du alla justeringar, keywords m.m. du gjort, såvida du inte sparat dem till bildfilerna. Försök hitta dem inifrån LR istället, då behåller du allt du gjort.

Problemet är att programmet inte ens startar ?? Först kommer rutan upp där det står om jag vill göra en back och då sa jag nej sen händer det ingenting...?

Mac eller PC? Om det är ett problem med LR så kanske programmet skriver ett felmeddelande till system loggen (använd programmet Console under Utilities på Mac för att kolla detta). Annars undrar jag om du prövat att starta med opt/alt tangenten nedtryckt så du kan välja katalog?

ANNONS
Götaplatsens Foto