Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lightroom, croppa till 4/3

Produkter
(logga in för att koppla)

ESS

Aktiv medlem
Jag kommer verkligen inte på hur jag gör.

Jag har en bild med upplösningen 2560*1600 och jag vill få upplösningen till 2400*1600 så den passar som bakrund till min 1600*1200 skärm. Jag hittar verkligen inte hur man croppar på nåt annat sätt än att dra godtyckligt i bilden.

Hjälp mig.

Klicka där det står "Original" till höger om låset, klicka på "Enter Custom" och skriv in 16 x 12.

Snor tråden lite då jag själv lagt in ett antal egna "Custom" format i listan (efter vad Crimson erbjuder t ex) men hittar ingenstans i varken filer eller inställningar där man kan radera eller flytta de man lagt till.. någon som googlat mer ihärdigt än mig?

eos30 skrev:
Klicka där det står "Original" till höger om låset, klicka på "Enter Custom" och skriv in 16 x 12.

Ovanstående ger dig den formfaktor du vill ha på bilden, du måste sedan exportera den med Constrain Maximum Size satt till 1600x1200.

/Conny

fast eftersom 16:12 är samma ratio som 4:3 behöver man inte i beskärningen lägga till en ny.. är det exakta pixlar man är ute efter behöver man Photoshop eller exportera med dessa inställningar.

can skrev:
Ovanstående ger dig den formfaktor du vill ha på bilden, du måste sedan exportera den med Constrain Maximum Size satt till 1600x1200.

/Conny

Eller 1600x1600 så spelar de ingen roll om de är liggande eller stående.

ANNONS
Götaplatsens Foto