Annons

lyfta skuggor

Produkter
(logga in för att koppla)

Walle

Aktiv medlem
Har flera gånger sett att man när man fotar digitalt bör "exponera efter högdagrarna" och "lyfta skuggorna" i PS.

Jag exponerar nästan alltid precis så att högdagrarna inte blir utfrätta. Sen i photoshop så brukar jag styra kontrasten genom att använda mig av "curves" som justeringslager. Är det det man menar med "lyfta skuggorna"?

eller finns det andra bra sätt?

Att lyfta skuggorna är väl att göra de mörka partierna ljusare men inte de ljusa? =)

Verktyget Shadow/Highligh är väldigt bra på detta även om man kan uppnå samma effekt genom kurvor och nivåer.

Shadow/Highligt finns under Image->Adjustment->Shadow/Highlight
om man har engelsk version av Photoshop CS.

Dock så är värdet 50 som är default i verktyget på tok för mycket i min smak.

Kurvor!

Helt rätt!
Kurvor är nog det bästa i detta fall.
Men som allting annat kan de flesta operationer i photoshop göras på minst två-tre sätt till.Undvik dock verktyget ¨intensitet-kontrast¨!!

Kurvor är ett av de bästa och mångsidigaste verktygen i Photoshop.Lite pilligt innan man behärskar det, men när man kan hantera det är det väldigt användbart!!

/Janne

Janne H skrev:
Kurvor är nog det bästa i detta fall.
Håller inte med alls. Om man använder en kurva för att göra det mörkare i bilden ljusare (dvs. ökar kontrasten där) måste kontrasten minska i något annat tonområde.

Det är därför funktionen som Kristoffer skrev om finns.

Måste provas.

kaw skrev:
Håller inte med alls. Om man använder en kurva för att göra det mörkare i bilden ljusare (dvs. ökar kontrasten där) måste kontrasten minska i något annat tonområde.

Jo jag har hör en del gott om denna nya funktion, den ska visst vara riktigt bra.Man lär sig någe nytt varje dag :)
Måste provas !!

/janne

Senast ändrad:
kaw skrev:

Man kan ju först göra en "selection" där man vill ljusa upp ett mörkt parti. Då påverkas ju bara det området och inget annat. Så ditt påstående är en sanning med modifikation.

Kurvor :)

kaw skrev:

Jag ¨låser¨ ofta kurvan i högdagern med 2-3 punkter innan jag sätter skuggpunkterna i de toner jag vill lyfta.
Alt. som tidigare sagts att man först gör en lagom soft markering av antingen skuggan eller högdagern, vilket som faller sig lämpligast.

FredrikArvidsson skrev:
Så ditt påstående är en sanning med modifikation.
Hm, mitt påstående är inget fel på, men om man ändrar förutsättningarna och tillåter selektiv bearbetning så stämmer det förstås inte ;-)

Metoder för att bara välja ut det mörka finns det ju många av, men jag gissar att alla går ut på samma sak:
- markera pixlar med värdet 0 - a till 100% och med avtoning från 100% - 0% mellan a - b
- smeta ut markeringen lämpligt mycket, annars kan resultatet bli lite onaturligt, nackdelen är att man riskerar att få halo-effekter kring konturer
- utför själva uppljusningen med markeringen som mask

Jag har inte testat Photoshops metod, men det går väl att till viss del styra så att man inte får fula halo-effekter?

ANNONS
Götaplatsens Foto