Annons

Mörkare med slavblixt

Produkter
(logga in för att koppla)

alstersjo

Aktiv medlem
Hej
Jag har nyligen börjat försöka sätta upp en ministudio hemma. Jag har en gammal Minolta blixt som jag med en Hama slavblixttändare försöker använda ihop med den inbyggda blixten i min FujiFilm s8000FD. Problemet är att bilden blir mycket mörkare när jag använder slavblixten än utan. Detta även när jag använder manuella inställningar. Är det någon som kan förklara detta för mig?
//Henrik

Hej
Tack för ditt svar och det kan vara så ja.
Finns det ngt sätt jag kan ändra på det?
Men är det inte konstigt ändå att det blir mörkare med denna blixt än utan?

Bilderna blir säkert mörkare för att kameran i sig inte har manuell instälning av blixten. Den skickar i så fall ut en förblixt som i sin tur blir förstärkt av slaven. Då tror kameran att dess egna blixt lyser upp hela rummet och drar då ner iso:n eller höjer bländartalet = mörkare bild.

Om slavblixten fyrar av synkat med ordinarie blixt och ordinarie blixt är av TTL-typ så är det inte orimligt att det blir mörkt. Kameran kommer ju att strypa ljusflödet från den när det är dags och mätningen kommer att vara missledande eftersom det ju lyser en extra blixt.

alstersjo skrev:
Finns det ngt sätt jag kan ändra på det?

Kör den inbyggda blixten manuellt i stället för med automatik. Automatiken gör ju ändå inget positivt eftersom du ändå inte får TTL-automatik med den gamla minolta-blixten med extern tändare. Kör du manuellt (och utan röda ögon-eliminering) så skickar inte den inbyggda blixten förblixtar, och den externa triggar vid rätt tillfälle.

Vill du inte ha någon effekt från den inbyggda blixten, så skruva ner den så långt det går, typ 1/32 eller vad som är det minsta på din blixt.

Om du inte har en extern blixtljusmätare så är det nästan lika enkelt att prova sig fram mha att ta provbilder och kolla histogrammet tills du får en bra exponering.

ANNONS
Götaplatsens Foto