Annons

Mac, vad betalar man för?

Produkter
(logga in för att koppla)

Snuda

Aktiv medlem
Hejsan!
Var inne på att skaffa ny dator till hemmet. Kollade runt både på PC samt Mac.
Det som slog mig var att det är samma processorer, minne, grafikkort, ja allt faktiskt i båda datorerna. Priset skillde ungefär 10 000:- mellan datorerna, med samma prestanda.
Till min fråga;
Är det så att man köper Apples operativsystem för 10 000:- utan att tänka efter? Hel skumt ju..
Det är ju samma delar (från samma fabrikat) i både PC:n samt Macen..

Hjälp mig att förstå!
 
Hejsan!
Var inne på att skaffa ny dator till hemmet. Kollade runt både på PC samt Mac.
Det som slog mig var att det är samma processorer, minne, grafikkort, ja allt faktiskt i båda datorerna. Priset skillde ungefär 10 000:- mellan datorerna, med samma prestanda.
Till min fråga;
Är det så att man köper Apples operativsystem för 10 000:- utan att tänka efter? Hel skumt ju..
Det är ju samma delar (från samma fabrikat) i både PC:n samt Macen..

Hjälp mig att förstå!

Till stor del betalar man för märket... såklart.

Men, man bör tänka på att en Apple-maskin trots allt är en premiummaskin, det är materialval som är över medel osv osv. Så, man kan liksom inte jämföra priser på en MacBook mot en Packard Bell, även om det är samma "prestanda" så att säga.
 
Hejsan!
Var inne på att skaffa ny dator till hemmet. Kollade runt både på PC samt Mac.
Det som slog mig var att det är samma processorer, minne, grafikkort, ja allt faktiskt i båda datorerna. Priset skillde ungefär 10 000:- mellan datorerna, med samma prestanda.
Till min fråga;
Är det så att man köper Apples operativsystem för 10 000:- utan att tänka efter? Hel skumt ju..
Det är ju samma delar (från samma fabrikat) i både PC:n samt Macen..

Hjälp mig att förstå!

Gå till en bilhandlare och be att få titta på en bil som rymmer fem personer och kan gå i 140 km i timmen (alltså som har samma prestanda enligt den enkla definitionen). Han kan visa dig en Fiat och en Volvo. Undrar du även då varför det är så stor prisskillnad?
Exakt vilka datorer har du jämfört där det skiljer 10 000 i pris? När jag jämför så är motsvarande datorer från tex Apple och Sony ungefär lika dyra.
 
Den dator man får när man köper en mac är en dator som är byggd för att fungera med ett särskilt operativsystem (OSX) - Både datorn (dvs hårdvara i datorn) och systemet är optimerade för varandra, för att fungera tillsammans.

En PC kan inte vara optimerad för ett visst operativsystem på samma sätt. Microsoft kan inte anpassa sitt operativsystem för alla PC tillverkares olika produkter.

Jo, varumärket kostar, design kostar … men det är också ett optimerat system. Och designen kan har fördelar den också.
 
En PC kan inte vara optimerad för ett visst operativsystem på samma sätt. Microsoft kan inte anpassa sitt operativsystem för alla PC tillverkares olika produkter.

Den där jämförelsen haltar en hel del. Det är ju just därför som det finns certifieringsprogram för såväl hårdvara som mjukvara.

Apple har ju precis lika liten kontroll över vad mjuk/hårdvarutillverkare hittar på med kringutrustningen.
 
Gå till en bilhandlare och be att få titta på en bil som rymmer fem personer och kan gå i 140 km i timmen (alltså som har samma prestanda enligt den enkla definitionen). Han kan visa dig en Fiat och en Volvo. Undrar du även då varför det är så stor prisskillnad?
Exakt vilka datorer har du jämfört där det skiljer 10 000 i pris? När jag jämför så är motsvarande datorer från tex Apple och Sony ungefär lika dyra.

Jag förstår varför Apple är dyrare (om det nu är så ;) ) men din jämförelse var väldigt konstig. Om det stämmer som TS skriver att det faktiskt var exakt samma (de viktiga delarna säger vi) delar i de båda så kan du knappast jämföra en Fiat mot en Volvo. Istället kan man tänka sig en Ferrari och en Volvo med exakt samma delar, samma Ferrarimotor, drivlina osv. Jag skulle då inte tveka att köpa den billigare Volvon om den hade samma delar som Ferrarin :)

(Håller med om att 10000kr låter lite mycket?? )
 
Jag förstår varför Apple är dyrare (om det nu är så ;) ) men din jämförelse var väldigt konstig. Om det stämmer som TS skriver att det faktiskt var exakt samma (de viktiga delarna säger vi) delar i de båda så kan du knappast jämföra en Fiat mot en Volvo. Istället kan man tänka sig en Ferrari och en Volvo med exakt samma delar, samma Ferrarimotor, drivlina osv. Jag skulle då inte tveka att köpa den billigare Volvon om den hade samma delar som Ferrarin :)

(Håller med om att 10000kr låter lite mycket?? )

Jo, det var ju precis min poäng. Det är klart att det inte är samma delar i en dator som kostar tiotusen mindre. De flesta plastlådor på stormarknaderna som kostar några tusenlappar är byggda av skräp. Det finns datorer som är byggda för Windows av liknande kvalitet som en Mac, men då kostar i princip lika mycket.
 
Jag förstår varför Apple är dyrare (om det nu är så ;) ) men din jämförelse var väldigt konstig. Om det stämmer som TS skriver att det faktiskt var exakt samma (de viktiga delarna säger vi) delar i de båda så kan du knappast jämföra en Fiat mot en Volvo. Istället kan man tänka sig en Ferrari och en Volvo med exakt samma delar, samma Ferrarimotor, drivlina osv. Jag skulle då inte tveka att köpa den billigare Volvon om den hade samma delar som Ferrarin :)

(Håller med om att 10000kr låter lite mycket?? )

Det beror lite på när i produktcykeln man tittar. När Apple kommer ut med sina produkter brukar dom vara relativt konkurenskraftigt prissatta. Sedan brukar dom inte sjunka så mycket i pris, så i slutet av sin cykel brukar dom vara väldigt dyra jämfört med att köpa likvärdiga eller bättre delar och plocka ihop själv.

/Karl
 
Det är en smaksak. Tycker man om steril design så är Mac att föredra. Tycker man om något som är designat så kan man hitta betydligt snyggare.

Smaken är som baken, stor och hårig.

/Karl

På pricken, Karl!
Gillar man design som är stor och hårig så ska man självklart välja Windowsbaserat junk.
Om man har en aldrig så liten känsla för lite mer....avskalad design- välj Mac!
 
Det är upplevelsen att jobba med macen också.. helt annorlunda än windows & linux ... känslan av att allt fungerar...
 
Det beror lite på när i produktcykeln man tittar. När Apple kommer ut med sina produkter brukar dom vara relativt konkurenskraftigt prissatta. Sedan brukar dom inte sjunka så mycket i pris, så i slutet av sin cykel brukar dom vara väldigt dyra jämfört med att köpa likvärdiga eller bättre delar och plocka ihop själv.

/Karl

Tror nog att det är något sådant jag med. Nya prylar brukar kosta ganska lika.
 
Du gör samma saker med samma resultat och har 10.000kr över att lägga på din fotoutrustning om du väljer det billigare alternativet.
Rent datormässigt kommer du inte uppleva någon skillnad efter ett tag.
 
Det är naturligtvis märket och produktdesignen du får betala för om du väljer Apple prylar. Apple försöker få folk att tro att deras produkter är exklusiva genom att prissätta dem högre än andra och ge dem en blank simpel design. Det är klassiska marknadsföringstrick som tyvärr många människor faller för utan att tänka efter först.

/ Magnus
 
Tjaa...vad säger man. En miljon trådar i ämnet avskräcker från att överhuvudtaget börja debattera. Men...för egen del är det nog bara känslan, jag har inga rationella argument. Har tillgång till värstinglaptop i form av HP 8740w som man kan hälla vatten över och slå i spik med...och med tunga prestanda i Windowsmiljö. Ändå sitter jag mest med min MacBookPro 17", med i stort sett samma hästkrafter som HP:n. Varför? Pengamässigt är HP:n dyrare men har något mer finesser. Användarmässigt vinner Mac:en. Förklara den som kan....;)

10 papp i skillnad låter märkligt.....
 
Som vanligt är det de som inte har Mac som är mest negativa och de som har som är positiva. Ungefär som med allt annat.

Prova och bilda dig en egen uppfattning.
 
ANNONS