Annons

Makro; nikon istället sigma?

Produkter
(logga in för att koppla)

jeens

Aktiv medlem
Är på väg att köpa macro lins, undrar om det finns nån orsak att välja Nikon AF-S DX Micro Nikkor 85/3,5G ED VR framför Tamron AF SP 90/2,8 Di ??
Nypriset är ju verkligt lika på båda dessa så det gör det samma.
Ska sitta på D3100.

mvh jens

Vill man ha VR så har Nikkoren det. Bättre autufokus ockå förmodar jag, då Tamronet inte är speciellt snabbt vad gäller autofocus. Optiskt vet jag inte, men Tamronet är en erkänt bra klassiker här.

Är just detta med autofocus som gör att jag tvekar lite på tamron, är den mycket långsammare än den på nikon??

mvh jens

Ska du bara använda objektivet till makro så har autofokusen ingen betydelse och ska använda det på stativ så har VR heller ingen betydelse.

Autofokus hastigheten är dessutom heller inte viktig om du ska ha objektivet till porträtt som många rekommenderar det till och VR för den delen om du kör i studioljus.

/Stefan

Tamron + : Ett halvt bländarsteg snabbare.
Nikon +: VR
Nikon +: Snabbare AF, enligt flera källor.

Mer är det nog inte.

Brasklapp: jag har inte provkört någon av dem.

Per.

Jag tycker nog autofocus bör va så snabb som möjligt om man fotar tex djur utomhus och då ger ju även vr lite hjälp på vägen, det är vad jag tycker dock.

Blir ett nikon genom en bekant som bara är lite grann använt, tjänar ju en del i pris då åxå.
mvh jens

ANNONS
Götaplatsens Foto