Annons

Makro-objektiv till KM 5D

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag fotade ganska mycket med den tidigare varianten av Sigmas 70-300 APO, och var nöjd med det. Körde med försättslinser ibland, och kom då upp mot 1:1. Arbetsavståndet på omkring en meter är ju perfekt för att fota småkryp och sånt.

Nackdelen är att alla långa zoomar i den klassen har lite sämre skärpa i ändläget, och det är just det du använder till macro (å andra sidan kanske man ofta bländar ner vid macrofoto - då blir det ju lite bättre). Sen tyckte jag det var lite trixigt att ha kameran på stativ med zoomen i 300mm-läget (dålig tyngdpunkt), inte minst när jag ville fota på högkant (kameran vrider sig runt gängan). Men det kan man förstås komma runt, kanske kan man fixa ett stativfäste till objektivet? En bönpåse i stället för stativ är ju oxå en variant, ofta smidigare.

Annars kan du ju köpa ett riktigt macro-objektiv.. ;)

/Per

Enilgt Dustins hemsida:
Kraftfull telezoom med makro ända ner till skala 1:2 vid 300 mm.

1:2 är ju inte vad man burkar räkna som macro.

1:1 är vad du ska sikta på Det Tamron 90 som Per länkar till är ett riktigt bra objektiv, dock med "halvbra" närgräns.
Om du inte har bråttom kan du ju se om Sigmas 150/2.8 verkligen finns till Minolta som en handlare i Europa annonserar med, men annars är nog Sigmas 180/3.5 Macro ett alternativ, dock en aning dyrare än zoomen...
Är pengar en trång sektor (jo, det är det för de flesta av oss, men jag menar om 7kkr är lite väl mycket) så skulle jag nog satsa på Tamron 90:an i annonsen. Själv köpte jag den inte för att de prylar jag var mest intresserad av var redan sålda samt att jag kan låna ett sådant objektiv av en polare ;)

Tack för svaren...

FiLM) (Toba skrev:
Om du inte har bråttom kan du ju se om Sigmas 150/2.8 verkligen finns till Minolta som en handlare i Europa annonserar med, men annars är nog Sigmas 180/3.5 Macro ett alternativ, dock en aning dyrare än zoomen...

Är det ett fast objektiv då? Vill nog gärna ha zoom.

ANNONS
Götaplatsens Foto