Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Makroobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Cubix

Aktiv medlem
Jag blev lurad av butiksbiträdet och köpte ett SIGMA 17-80 objektiv och hon påstod att de va macro och det var tillräckligt bra för att få superextrema närbilder på ex: håriga spindelben osv vilket jag fått höra här att det är det inte alls.

Nu min fråga;
jag vill ha tips på bra canon macro objektiv eller andra märken som passar till canon eos 40D, då menar jag så man kan få riktigt riktigt nära, exempel på en av mina favoriter här på fotosidan: http://www.fotosidan.se/pools/view/5242/1738099.htm
jag vill ha ett objektiv så jag kan få närbilder i stil med det där...

tips på bra objektiv som är lätta att få tag i och inte kostar en förmögenhet?

Fotot är taget med Canon EF-S 60mm F2.8 Macro och en mellanringsats, så det är ju ett bra förslag (testbild har du ju länkat till själv även om den är tagen med en 5D, du hade alltså fått ett ännu snävare utsnitt med 40D).

Annars om du letar riktigt billiga lösningar kan jag tipsa om Raynox DCR-250 Makrolins ( http://www.fotosidan.se/reviews/viewphotos.htm?ID=3640 ). Dock vet jag inte hur den beter sig på din Sigma-glugg.

kollade utrustnings infon på den där bilden och de va ju Canon EF-S 60 mm F2.8 macro som endast passar 20D, 300D, 350D :(

Canon EF-S 60mm F2.8 Macro passar alla Canon med crop-sensor, alltså t ex passar det på din 40D. :)

jag vill ha tips på bra canon macro objektiv eller andra märken som passar till canon eos 40D, då menar jag så man kan få riktigt riktigt nära, exempel på en av mina favoriter här på fotosidan: http://www.fotosidan.se/pools/view/5242/1738099.htm
jag vill ha ett objektiv så jag kan få närbilder i stil med det där..
Tror inte det finns något objektiv som kan ge dig den typen av bilder. Du måste använda mellanringar (eller kanske en bälg). Mellanringar kan du kombinera med det objektiv du redan har -- och få utmärkta resultat.

Börja med en sats mellanringar är mitt råd, du kan då komma nära med ditt Sigma 17-80 också, när du har testat och lärt dig lite mer om makrofotografering kan du komplettera med ett "riktigt" makroobjektiv. Mellanringarna kommer du att behöva även med makroobjektivet.

http://www.fotokungen.com/ShowProduct.aspx?prodid=1161

Den egentliga skillnaden mellan ett "vanligt" objektiv och ett makroobjektiv är att den senare är optimerad för att användas vid närgränsen, "vanliga" objektiv optimeras för att användas vid oändligheten och presterar därför inte lika bra vid närgränsen.

Börja med att gå tillbaka till butiken och kräv att få byta. Oavsett om det står ordet macro eller inte på kartongen eller vad hon sagt till dig är det inte ett macrobjektiv du köpt. Har du bett om ett macroobjektiv och fått något som inte kan ge dig skala 1:1 har de helt klart gjort fel.

Sedan kan jag hålla med de andra om att Canons 60 är ett bra och prisvärt objektiv. Fast det är normalt alldeles för kort brännvidd om du ska fota insekter eller annat som flyr lätt. Frusna och blöta sländor som sitter still funkar (med mellanringar), men om du måste smyga är det klart bättre med ett 100 eller 180, fast då kostar det klart mer.

tack så mkt, jag ska gå dit och kräva det och nämna det om skalan, för det hade ja själv ingen aning om, ja trodde de va macro om de stod macro så tack för upplysningen.

Börja med att gå tillbaka till butiken och kräv att få byta. Oavsett om det står ordet macro eller inte på kartongen eller vad hon sagt till dig är det inte ett macrobjektiv du köpt. Har du bett om ett macroobjektiv och fått något som inte kan ge dig skala 1:1 har de helt klart gjort fel.

Sedan kan jag hålla med de andra om att Canons 60 är ett bra och prisvärt objektiv. Fast det är normalt alldeles för kort brännvidd om du ska fota insekter eller annat som flyr lätt. Frusna och blöta sländor som sitter still funkar (med mellanringar), men om du måste smyga är det klart bättre med ett 100 eller 180, fast då kostar det klart mer.

tack för tips och hjälp, var inne idag och fick lämna tillbaka objektivet och beställde istället ett canon 100mm

ANNONS