Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

mellanformat

Produkter
(logga in för att koppla)

e_cartman

Avslutat medlemskap
Jag spanar efter en begagnad mellanformats- kamera, kan dock ganska lite om sådana kameror, är det någon som kanske kan tipsa om vad man ska kolla efter och vad man bör se upp med. Jag vet att liknande frågeställning vart uppe förr, men då var det bara en massa snack om hasselblad vilket jag knappast har råd med. Det måste väl finnas andra märken som har skyssta kameror och som inte kostar fläsk, eller ?

Senast ändrad:
Jag är ganska så ny inom mellanformat & håller som mest på att utforska världen med min bladare...

Självfallet så finns andra alternativ, man måste bara se upp så att utrustningen man köper verkligen fungerar & om så inte är fallet går att reparera.

Tradera så kan man hitta ett & annat, just nu finns där en Kiev 88 som är en Hasselbladkopia som jag inte vet mycket om. Vet dock att många använder Kievkameror med framgång.

Kolla även Annonsguiden & sök på mellanformat, där kan man nog hitta ett & annat.

Fortsätt sedan att fråga här om objekten du hittar, finns säkert dom som kan hjälpa dig.

/Larsa

Din fråga är alldeles för omfattande. Du skulle kunna berätta vad du har tänkt att använda den till för slags fotografering och varför du vill ha just en mellanformatskamera.
Det finns i det närmaste lika många gångbara fabrikat av dem som av småbildskameror.
Skall det vara en systemkamera i mellanformat så blir det ganska dyrt - i varje fall om du skall ha flera objektiv.
Men det finns ju begagnade - och egentligen utgågna ur marknaden som t. ex. Kowa Six. En sådan brukar man kunna köpa med normaloptik för ett par tusenlappar.
Sedan säger du att Hasselblad är så dyrt - jo, men du säger inget om vilken budget du har. En begagnad bladare med ett par gluggar till kostar mellan 16.000:- och 80.000:-.
Kom igen med litet mera information, annars blir det nog ingen ordning på de svaren du får.
Skall det vara med fast optik kommer du givetvis billigare undan.
Us

ANNONS
Götaplatsens Foto