Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mentor/Adept

Produkter
(logga in för att koppla)

mannbro

Aktiv medlem
Ibland känns avstånden mellan erfarna fotografer och nybörjare ganska stort, delvis på grund av intressekonflikten i att erfarna fotografer är urtrötta på "nybörjarbilder" av suddiga husdjur och utbrända solnedgångar med sned horisont medan många nybörjare laddar upp bild efter bild efter bild på just sådant i jakten på kommentarer som kan hjälpa dem att gå vidare.

Ok, många lösningar på det problemet har framförts, men jag tror inte att denna har gjort det:

Mentorskapsfunktion, d.v.s. en funktion för att slumpa ihop, utefter vissa önskemål från de som vill bli adept och de som vill bli mentor (t.ex. genre eller så), en mentor och en adept.

Exakt hur det skulle fungera vet jag inte riktigt, och det är väl lite upp till mentorn/adepten att komma överens om, men lite "stödfunktioner" som skulle kunna hjälpa är, förutom ihopmatchningsmodulen, t.ex. en pool dit adepten kan ladda upp bilder utan att de syns i vanliga album eller för någon annan, och där mentor och adept kan diskutera bilderna.

Ett sådant mentorskap kan sedan pågå under en viss tid. Poängen är att mentorskapet ska vara ett slags socialt kontrakt där mentorn "förbinder sig" att ge uppgifter till adepten, kommentera bilderna etc och adepten att, utefter bästa förmåga, uppfylla uppgifter etc som mentorn ger.

Tror att det skulle kunna bli lite personligare, kanske ge en ny gnista åt gamla "fotorävar" och ge nybörjare en kickstart in i fotografins underbara värld.

Vad tror ni, skulle det kunna vara något?

Det var uppe som förslag för ett par år sen och då fanns det inget stort intresse. Men nu kanske tiden är mogen/intresset större.
Följer tråden med intresse :)

/Maria

Tror att det kan bli väldigt stor skara adepter och alltför liten del mentorer. Hur många vill eller kan engarera sig i sånt här när man har fullt upp med att fota själv, ta fram bilder klippa gräset, skotta snö, måla huset, tapetsera, hjälpa föräldrar, skriva blogginlägg, tvätta, laga mat, städa och jobba övertid? Kan man få betalt måntro?

Finns kanske en del fotografer över 65 som har lite mer tid och intresse? Jag läste för länge sedan om mentorskap inom pressfotografin, men vet inte hur levande det är nu. Bra idéer brukar falna efter den första nyhetens behag.

Detta låter riktigt trevligt, tror dock som fgöregående talare att det blir en väldigt stor skara adepter i gämnförelse med mentorer, men gör man en start på detta så kan det ju faktiskt gå i led, föredetta adept kan bli mentor etc vilket gör att efter ett tag så kilar det på smidigare.

är väldigt intresserad att vara adept.
/mvh micke

Jag skulle också vara intresserad av att vara adept eller lärling på deltid. Skulle kunna tänka mig att arbeta utan ersättning som foto-assistent eller liknande för att lära mig hur proffsfoto går till.

ANNONS
Götaplatsens Foto