Annons

Menyer försvunna i min 20D

Produkter
(logga in för att koppla)

goodguy

Medlem
Häromdagen, när jag skulle använda min EOS 20D upptäckte jag att jag ingen meny visas när jag trycker på "MENU"-knappen!

Jag har senaste firmware (2.0) och har inte haft några som helst problem med kameran tidigare.

Någon som kan hjälpa?

Har sökt runt på webben några dagar för att se om någon annan haft liknande problem...tyvärr verkar jag vara den enda..

Prova att ta ur båda batterierna, du har en litet klockbatteri också, låt den stå nån timme utan batteri. Då borde alla parametrar återställas.

Roine

En tanke bara..

Du har inte sådan tur att du ställt in SET-knappen till att visa meny och i så fall kan prova om det funkar där?

Det är ju ingen förklaring till ditt problem, men i alla fall...

Roine, tack för tipset.

Jag har tagit ut båda batterierna under ca en timme. Problemet kvarstår, dvs ingen meny alls.

Jag kan heller inte nå menyn via SET-knappen som Arne tipsar om.

Någon annan som har en idé om vad som kan göras?

(kameran är köpt i USA i november 2004 och vad jag förstår tar Canon i Sverige inget ansvar för produkter köpta i andra länder)

Ser du något alls på skärmen? Jag har bara läst om ett par fall där skärmen på en 20D slutat fungera och då är den svart för alla operationer, inte bara menyerna. Jag tror du borde ringa en Canon serviceverkstad och höra vad dom tror.

Anders Östberg skrev:
Ser du något alls på skärmen? Jag har bara läst om ett par fall där skärmen på en 20D slutat fungera och då är den svart för alla operationer, inte bara menyerna. Jag tror du borde ringa en Canon serviceverkstad och höra vad dom tror.

Anders,

Skärmen verkar fungera normalt men jag får ingen meny...

Jag kan ta bilder, förhandsgranska samt bläddra mellan bilder mha ratten.

Efter att ha tagit ur batterierna får jag en bild där jag uppmanas att sätta aktuellt datum och tidpunkt.

Mycket skumt, jag har sökt och sökt på nätet (och jag brukar vara rätt bra på det) men inte hittat någonting. Kanske programvaran i kameran borde uppdateras eller laddas om, men det är ju svårt att göra själv utan menyer.

Troligare är kanske att menyknappen lider av dålig kontakt. Gnugga lite på den nedtryckt och se om du kan väcka den till liv.

Verkar ju som den valt ett ickeexisterande språk

kan du navigerar dig utan att se o välja ett annat språk i blindo?

DVS följa med på en annan kamera eller så?

Anders och Roine,

Tack för alla svar.

Dessvärre hjälper det inte att "jucka" på MENU-knappen eller trycka ordentligt.

En sak som jag dock påminner mig är att jag använde min 580ex när den senast fungerade normalt i lördags. Kan jag ha fipplat på något sätt med blixten - t ex tagit av blixten utan att ha stängt av kamera/blixt (eller gjort något annat olämpligt)?

Kan det ens vara möjligt att välja ett icke-existerande språk? Jag tror inte att det är problemet.

Tror det är väldigt svårt att orsaka detta med någon sorts handhavandefel. Jag gissar ändå på ett mekaniskt eller elektriskt fel bakom knappen eftersom displayen fungerar för annat.

goodguy skrev:

En sak som jag dock påminner mig är att jag använde min 580ex när den senast fungerade normalt i lördags. Kan jag ha fipplat på något sätt med blixten - t ex tagit av blixten utan att ha stängt av kamera/blixt (eller gjort något annat olämpligt)?
Nä. Kameran är idiotsäker, dvs inget dramatiskt ska kunna hända nästan oavsett hur du hanterar den. Troligen är det en knäpp i mjukvaran som strular eller ett "mekaniskt" fel. Elektriska svitchar kan ju lägga av, även om det är ganska ovanligt.

goodguy skrev:
(kameran är köpt i USA i november 2004 och vad jag förstår tar Canon i Sverige inget ansvar för produkter köpta i andra länder)

Ring och snacka med någon ansvarig på Canon.
Om man är lugn, sansad och saklig så har man chans att få den fixad på goodwill.
Jag har lyckats med en 10D från Hong Kong.
De får svårt att argumentera bort det faktum att man trodde att Canon var kvalitétsprylar oavset var man köper dem.

Lycka till!

Hittade dernna diskussion: http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1019&message=12645887

Bl.a. så har någon funnit att menyknappen inte fungerar om knappen för skärpedjupskontroll fastnat. Provat att mickla lite med den kanske (?)

En annan sak som hänt mej ibland är att kameran kan få fnatt av att byta vissa objektiv medan kameran är i gång. Jag kan få slå av och på IS t.ex. för att kameran ska vakna igen. Prova att mickla med alla saker du redan gjort men utan att ha objektivet på.

Nu tog nog idéerna och tiden slut - lycka till!

Är det bara menyn som inte funkar?
Bilder och andra funktioner är som det ska?
Då hade jag testat att flasha om den först.
Kolla upp att det inte finns nyare firmware i samma veva.

Helt otroligt...

Testade göra om samtliga föreslagna åtgärder som ni tipsat om...

När jag nyss tryckte in "MENU"-knappen aningen nerifrån och uppåt med vänster pekfinger kom meny tillbaka!

Det verkar alltså som att Anders drog det längsta strået...tack!

Det känns nästan bättre med ett "mekaniskt" fel...då vet man åtminstone vad man ska göra...(ungefär som de trick jag hade för mig med min första bil - en Saab-99 1976:a)...

Senast ändrad:
Skönt...

att det löste sig. Hoppas den håller nu. OM det nu är som det verkar, fel på knappen, kan det ju vara idé för dig att sätta SET-knappens funktion till att visa meny. Då klarar du dig fram till en reparation om det skulle återuppstå.

/Arne

goodguy skrev:
Helt otroligt...

Testade göra om samtliga föreslagna åtgärder som ni tipsat om...

När jag nyss tryckte in "MENU"-knappen aningen nerifrån och uppåt med vänster pekfinger kom meny tillbaka!

Det verkar alltså som att Anders drog det längsta strået...tack!

Det känns nästan bättre med ett "mekaniskt" fel...då vet man åtminstone vad man ska göra...(ungefär som de trick jag hade för mig med min första bil - en Saab-99 1976:a)...

Kanon! Bra att du hittat en lösning.

Om någon drog ett långt strå så var det väl du som fick menyerna tillbaka. :)

Re: Skönt...

Arne S skrev:
att det löste sig. Hoppas den håller nu. OM det nu är som det verkar, fel på knappen, kan det ju vara idé för dig att sätta SET-knappens funktion till att visa meny. Då klarar du dig fram till en reparation om det skulle återuppstå.

/Arne

Arne,

Hur gör man så att SET-knappen aktiverar menyfunktionen?

Troligen tar jag kontakt med Canon Sverige för att ödmjukt fråga ifall de kan titta på knappen...jag menar, kameran är ju inte ett år gammal...

Gå in i Meny/Egen Programmering (C.Fn). Egen progr. nr 01 ställer du i läge 3: Visa meny.

Tycker definitivt du ska tala med Canon, det är en garantireparation.

Kameran reparerad!

I början av augusti ringde jag och talade med en "viktig" person på Canon (produktchef för SLR) och frågade hur jag skulle gå tillväga.

På min fråga om det skulle bli en garantireparation svävade han lite på svaret men genom att lyssna mellan raderna förstod jag att de skulle ta det som goodwill (eftersom kameran är köpt i USA). Han rekommenderade mig att ta kontakt med serviceverkstan i Sthlm. Där frågade de efter mitt inköpskvitto och sen var saken biff. Tyvärr var jag utan kamera i tre veckor men nu är den fixad och funkar precis som den ska!

Skönt att det fortfarande finns kvalitetsmedvetna tillverkare som förstår vikten av att ta hand om sina kunder. Jag känner hur jag ytterligare stärkts i min uppfattning om att Canon är det märke som jag ska förbli trogen. Jag har nämligen alltid fotograferat med Canon.

ANNONS
Götaplatsens Foto