Annons

Mer bilder i poolerna än vad vi orkar kommentera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lämplig ratio Given kommentar per ny uppladda bild

  • 1:1 (1 kommentar:1 bild)

    Röster: 217 30.5%
  • 2:1 (2 kommentarer:1 bild)

    Röster: 267 37.6%
  • 4:1 (4 kommentarer:1 bild

    Röster: 124 17.4%
  • 8:1 (8 kommentarer:1 bild

    Röster: 31 4.4%
  • 1:2 (1 kommentar:2 bilder)

    Röster: 72 10.1%

  • Totala väljare
    711
Det kan också vara så att inte alla har röstat på något alternativ? Jag har det inte och säkert finns det en och annan till som heller inte har röstat.
Jag är för en Fotosida där medlemmar får kommentarer för att deras bilder väcker något hos betraktaren, som den i sin tur vill dela med sig av till fotografen.
Jag vill inte ha en Fotosida där kommentarer ges av skälet att de ger poäng i ett bonus- och uppladdningssystem.
Jag vill ha en Fotosida där kommenterandet uppmuntras på andra sätt. Det finns ju en del förslag på alternativ och säkert skulle det gå att hitta fler sätt om en tävling utlystes bland medlemmar om att komma med idéer hur man kan på olika sätt uppmuntra och utveckla kommenterandet.
Mina åsikter har inte sin grund i vad som skulle vara bäst för mig som enskild medlem, utan vad jag tror skulle främja en fortsatt positiv utveckling för Fotosidan.
/Nonno

Fortsätter lite här på samma linje...jag vill ha kommentarer på bilder för att någon tycker att bilden är värd att kommenteras.
Jaag vill känna att den som kommenterat bilden har gjort det helt av fri vilja, utan vinning själv...om ni förstår hur jag menar.
Att öh få en kommentar eller inte alls få en endaste kommentar på en bild tycker jag åxå är måttstock på min bild...jag kanske får anstränga mej lite till helt enkelt i mitt bildskapande, å fundera på vad jag lägger ut...

Men jag tycker åxå, vilket jag har gett uttryck för tidigare i tråden, att man kanske kan fundera lite extra på hur man kan göra det enklare för kommentarer...åtminstone i mjukstart...
Slå ett slag, vidga diskussionen för kommenterandet, för duktiga kommenterare...Visa på att här på Fs är det en sida av myntet att kommentera-en att försöka få sina egna bilder kommenterade!
 
Vi lyssnar till er som är kritiska och tar till oss det, likväl som vi tar till oss de positiva rösterna i tråden.

Vi skulle helt klart kunnat haft ett sådant alternativ, men nu är det ju försent i just denna omröstning.

(Sen vill jag bara för formalian skull bara poängtera att Fotosidan inte är en demokrati. Det är lätt att tro det eftersom vi är öppna med våra funderingar och efterfrågar synpunkter. Vi som driver den kommer bestämma vad vi anser/tror är bäst för communityn som helhet på sikt, efter att ha lyssnat av.)
 
Vi lyssnar till er som är kritiska och tar till oss det, likväl som vi tar till oss de positiva rösterna i tråden.

Vi skulle helt klart kunnat haft ett sådant alternativ, men nu är det ju försent i just denna omröstning.

(Sen vill jag bara för formalian skull bara poängtera att Fotosidan inte är en demokrati. Det är lätt att tro det eftersom vi är öppna med våra funderingar och efterfrågar synpunkter. Vi som driver den kommer bestämma vad vi anser/tror är bäst för communityn som helhet på sikt, efter att ha lyssnat av.)

Ääääsch, inte behöver ni lyssna på vad jag säger och tycker. Jag tränar mest på hur det kan vara att få ihop bonuspoäng på aktivt deltagande i forumdelen. :)))
/Nonno
 
Nej inget med kapacitet att göra utan enbart för att försöka få till att fler bilder får kommentarer (dvs ett svar på denna forumtråds ursprungsinlägg). Så att fler medlemmar känner att de får ut något av att ladda upp bilderna. Vi är medvetna om att farhågan är "skräpkommentarer" men för många medlemmar är en enkel kommentar faktiskt väldigt viktigt och förhoppningsvis starten på ett mer aktivt fotograferande, och givande/tagande i bildkritik, som med tiden kanske leder till att medlemmen får självförtroende att verkligen uttrycka sig.

En sak som framkommit är "hjälp till att kommentera" och där skulle vi kunna bli mycket bättre. Jag vet inte exakt men kanske olika fält där man får hintar om hur man kan uttrycka sig. Där får vi fundera mer.

Tror jag är ute ock cyklar?

Jag fick för mig att anledningen var att minska inflödet av bilder ? Vet inte vart jag fick det ifrån
 
Ääääsch, inte behöver ni lyssna på vad jag säger och tycker. Jag tränar mest på hur det kan vara att få ihop bonuspoäng på aktivt deltagande i forumdelen. :)))
/Nonno

Åhå, tyvärr kommer nog inte varje inlägg ge så mkt poäng i en sån ekvation. Då tror jag en bildkommentar kommer vara mer värd :) Tror jag. Vi har inte alls diskuterat hur det hela skall viktas.
 
Tror jag är ute ock cyklar?

Jag fick för mig att anledningen var att minska inflödet av bilder ? Vet inte vart jag fick det ifrån

Närå, du har rätt. "Fler bilder får kommentarer" kan översättas till "ett mindre bildinflöde". Är förhoppningen. Men det har som sagt inte med kapacitet att göra, även om hårddiskutrymmet börjar bli hyfsat rejält.
 
Tack

Den som ger dig skit för det tycker jag har helt fel inställning. Forsätt på din väg. Får du skit så rapportera till redaktionen på [email protected].

Läs gärna denna texten för att utvecklas som kommenterare:
http://www.fotosidan.se/cldoc/4327.htm

Ja jag skriver ingen negativ kritik enbart för att kritisera utan beskriver hur jag upplever fotot/bilden och hur jag skulle kanske velat ha den annorlunda.
För mej är betraktarens syn viktig oavsett om betraktaren är någon som jobbar som proffsåfotograf eller aldrig håller i en kamera.
Att sen vana fotografer ger mej värdefulla tips är jag så oerhört tacksam för
Lena
 
instämmer med dej även om det är trist

Det är tråkigt när sånt händer. Vad är svaret, annat än att många har väldigt svårt att ta negativ kritik. Min personliga åsikt är att du inte ska ta det som annat än att den personen har svårt att ta kritik och att den inte la in bilden för att få annat än beröm, förutsatt att du gav kritiken på ett schyst sätt.
Det har dock varit uppe i den här tråden, plus i andra trådar flera gånger innan, att många blir avskräckta för att ge kontruktiv kritik för att det enligt vissa, nästan aldrig tas emot på ett ok sätt.
Det är inte riktigt min uppfattning, men vissa kan inte ta det, så är det bara.

Min syn på detta är att lägger man in foto i en pool så är det ju för att få respons. Inte en klapp på axeln.
Visst är det trevligt när någon lägger ens foto som favorit men för detta krävs ju inte att lägga fotot i en pool.
Trodde när jag gick med att de flesta verkligen la fotona i en pool/grupp just för att få respons och då är det för mej självfallet att är man intresserad så ger man själv respons till andra.
Är med andra ord för förslaget att kommentarer skall krävas för att få lägga in foto
Lena
 
Närå, du har rätt. "Fler bilder får kommentarer" kan översättas till "ett mindre bildinflöde". Är förhoppningen. Men det har som sagt inte med kapacitet att göra, även om hårddiskutrymmet börjar bli hyfsat rejält.

Rätt rolig översättning, tänk att den tydligen behövs, det är inte bara Stisse och jag. Men jag har uppfattat det som så: att minska inflödet
Mvh.
Assar
 
Min syn på detta är att lägger man in foto i en pool så är det ju för att få respons. Inte en klapp på axeln.
Visst är det trevligt när någon lägger ens foto som favorit men för detta krävs ju inte att lägga fotot i en pool.
Trodde när jag gick med att de flesta verkligen la fotona i en pool/grupp just för att få respons och då är det för mej självfallet att är man intresserad så ger man själv respons till andra.
Är med andra ord för förslaget att kommentarer skall krävas för att få lägga in foto
Lena

kanske inte för alla?

Frågan är då.

Måste man kommentera för att få kommentarer eller
kommentera för att få ladda upp?
En del kanske inte är intresserade av kommentarer?
 
Min syn på detta är att lägger man in foto i en pool så är det ju för att få respons. Inte en klapp på axeln.
Visst är det trevligt när någon lägger ens foto som favorit men för detta krävs ju inte att lägga fotot i en pool.
Trodde när jag gick med att de flesta verkligen la fotona i en pool/grupp just för att få respons och då är det för mej självfallet att är man intresserad så ger man själv respons till andra.
Är med andra ord för förslaget att kommentarer skall krävas för att få lägga in foto
Lena

Din syn är att så borde folk se det, menar du antar jag. För varken min eller din syn kan ju ta bort det faktum att vissa lägger upp bilder enbart för beröm, samtidig är urdåliga på att ta kritik. Det är bara så det är. Olika.
Det är nog lite naivt att tro att det inte krävs att lägga upp foton i pooler för att få favoriter, det är så man syns och det är primärt vad dom flesta vill tror jag, inte bli sågade eller få negativ kritik. Även fast vissa tänker så, och att det möjligen är grundtanken med kritikpoolerna.

Oavsett så borde ju folk kunna uppföra sig artigt och hövligt, ge tillbaka det dom får, tycker jag.
 
Jag anser

kanske inte för alla?

Frågan är då.

Måste man kommentera för att få kommentarer eller
kommentera för att få ladda upp?
En del kanske inte är intresserade av kommentarer?

Att som aktiv medlem bör man ge kommentarer till andras foton för att själv för ladda upp.
För vad är fotosidan utan aktiva medlemmar?
Om man inte är intresserad av att erhålla kommentarer så borde det finnas andra sätt att få sina foton sedda.....kan tyckas.
Lena
 
I dag har jag fått kommentarer!!!!

Vill bara förmedla en liten känsla som jag har haft i dag...

I dag har jag nämligen lagt upp en bild som direkt fick flera kommentarer....å vips kom tanken där att..får jag dessa kommentarer för att den här bilden är värd dessa...eller????

F.ö förstår inte jag varför Fs helt enkelt stryper inflödet på bilder med så många procent som önskas i kombination med som jag redan skrivit förut; Genom att slå på stora trumman på olika sätt för fler och bra kommentarer...
 
Njaae

Din syn är att så borde folk se det, menar du antar jag. För varken min eller din syn kan ju ta bort det faktum att vissa lägger upp bilder enbart för beröm, samtidig är urdåliga på att ta kritik. Det är bara så det är. Olika.
Det är nog lite naivt att tro att det inte krävs att lägga upp foton i pooler för att få favoriter, det är så man syns och det är primärt vad dom flesta vill tror jag, inte bli sågade eller få negativ kritik. Även fast vissa tänker så, och att det möjligen är grundtanken med kritikpoolerna.

Oavsett så borde ju folk kunna uppföra sig artigt och hövligt, ge tillbaka det dom får, tycker jag.

Min syn är endast min syn. Inte sätter jag mej på sånna höga hästar att jag påstår vad folk borde ha för syn.
Men detta är min syn baserad på vilken uppfattninga jag fick av Fotosidan och dess pooler när jag blev medlem,
Kanske har jag misstolkat hela tanken bak pooler/grupper!
Lena
 
Ordagrant står det så här: Dags att justera inflödet i kritikpoolerna
Mvh
Assar
Eller så här enl. FS: Återigen får vi kommentarer om att inflödet i kritikpoolerna är för stort och antalet kommentarer upplevs minskande.Slut citat.
Alltså inflödet är för stort, och man eftersträvar att minska detta!
Assar
 
Kommentarers verkliga värde

Hmmmm...så framöver kommer alltså de kommentarer som verkligen har ett personligt värde för mig som bildskapare, vara de kommentarer som faller utanför bonus- och uppläggningssystemet. Då vet jag åtminstone att de kommentarerna inte har någon koppling till någon egen belöning som åtrås av den kommenterande. För det är ju så att bildkritikpoolen är den enda pool jag använder. Lite sorgligt, faktiskt.
/Nonno
 
Nu är jag moraliskt och personlig aktiv i pricipen att kommentera andras bilder, genom sunt förnuft och gott beteende.

Jo det kan tyckas att det borde finnas andra sätt att få publicitet och synas.. Men så är det väl inte för speciellt många? Fotosidan är väl den största generella fotocommunity här i sverige som jag känner till.. Det är väl inte konstigt att folk ger det chansen att synas om dom anser dom har riktigt bra bilder som dom bara vill ha beröm och bli kända för.

Om det är exakt så det går till vet jag inte, men det går nog att konstatera att en hel del människor lägger upp bilder i annat syfte än att få konstruktiv negativ kritik på vad som ska ändras.

Jag tror det hör till mänsklig natur att förutsätta att dom flesta delar ens åsikter innan man börjar höra runt.

Att som aktiv medlem bör man ge kommentarer till andras foton för att själv för ladda upp.
För vad är fotosidan utan aktiva medlemmar?
Om man inte är intresserad av att erhålla kommentarer så borde det finnas andra sätt att få sina foton sedda.....kan tyckas.
Lena
 
Hmmmm...så framöver kommer alltså de kommentarer som verkligen har ett personligt värde för mig som bildskapare, vara de kommentarer som faller utanför bonus- och uppläggningssystemet. Då vet jag åtminstone att de kommentarerna inte har någon koppling till någon egen belöning som åtrås av den kommenterande. För det är ju så att bildkritikpoolen är den enda pool jag använder. Lite sorgligt, faktiskt.
/Nonno

Nu hänger jag inte alls med.
 
Eftersom jag inte har kommenterat själva tråden och förslaget som sådant så gör jag det nu nedan. Verkar lika bra eftersom jag skrivit i tråden redan och följt den sedan den startade.

-----

Jag tycker det är rätt trist att det är mest negativa röster i olika former som skriver. Av egen erfarenhet på området så vet jag att det ofta är så att några få tar för sig ordentligt med plats med sin inte sällan avoga inställning till förändringar, eller annat av liknande art. De som är positiva eller ambivalenta skriver oftast ingenting då det accepterar den föreslagna förändringen som den är. Jag har inte räknat i den här tråden men jag är rätt säker på att de negativa inläggen överväger kraftigt trots att ett det finns betydligt fler än de som skrivit i tråden som faktiskt röstat på en högre ratio än det lägsta alternativet. Det torde ju tyda på att åtminstone dessa är positiva till förslaget.

Själv vill jag inte påstå att jag är oreserverat positiv, främst eftersom risken för s.k. skräpkommentarer finns. Dessa finns redan och hos en del flitiga kommenterare (ingen särskild utpekad) har jag sett att det finns en hel del rätt meningslösa kommentarer i ej obetydligt omfattning just av typen "fin bild/coolt/fantastiska färger" med något mindre kärnfullt tillägg efter. Dessa existerar alltså redan och jag misstänker att det inte bara är deras beundran för andras bilder utan också en strävan efter att synas som ligger bakom. De finns säkert hos andra också, men det är tacksamt att bläddra runt bland de flitigare kommenterarna för att se vilken typ av kommentarer som fälls där. Vad gäller själva förslaget i sig så kan man ju undra vad man gör i en bildkritikpool om man själv inte orkar skriva ens en kommentar till någon annan per inlagd bild. Regleringen borde egentligen inte, kan man åtminstone tycka, överhuvudtaget påverka någon alls. Tyvärr verkar så inte vara fallet.

Å andra sidan så bryr jag mig inte värst om att lägga in bilder i bildkritik. Jag har lagt in två bilder, varav en är avpublicerad därifrån i brist på kommentarer. Det beror bland annat på att för att vara någorlunda säker på att få kommentarer så ska man antingen ha en hejdundrans pangbild som fångar uppmärksamheten redan som tumnagel, alternativ vara känd kommenterare då det är uppenbart att det är mycket kompiskommenterade. Jag tycker det är tråkigt att det ska vara på det sättet eftersom det sätter upp en tröskel för att "få vara med och leka". Det blir lite av moment 22 om man inte tycker att det är kul att sitta och skriva högvis med kommentarer åt gången för att snabbt bli "känd". (Observera att jag inte menar att det är något meningslöst "jobb" att skriva kommentarer, men det finns gränser för den energi jag(/man?) vill lägga ned på det vid varje givet tillfälle.) Dessutom ska man då skriva hos några som kommenterar flitigt annars blir det ju "slöseri" eftersom man kanske inte får något tillbaka annars. Hela inställningen med att man ska kommentera varandras bilder istället för de bilder man faktiskt är intresserad av är minst lika dum som en del tycker att ratioförslaget är. Det har en tendens att bli lite av en klubb för inbördes beundran, tycker åtminstone jag.

Än så länge har jag inte röstat något och vet egentligen ínte hur jag ska ställa mig till själva ratioförslaget, men en sak är säker och det är att jag inte är så negativ som ett flertal debattörer i den här tråden. Problemet finns, även om en del inte håller med om det heller, och jag tycker inte att något praktiskt genomförbart alternativ egentligen har kommit fram i diskussionen.
 
ANNONS