Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Minneskort

Produkter
(logga in för att koppla)

jn4u

Aktiv medlem
Skall köpa ett minneskort till min nya Canon 50D och funderar på detta med skriv hastighet på kortet. Vad är det man väntar på? Om jag har fattat rätt har kameran en buffert skriver till först innan den skriver ned till minnetskortet? Så om jag tar en serie med bilder 6 per/s kommer det gå slöare med normalt kort. Eller är det att efter bilderna är tagna och de skall skrivas från buffert till kort kommer jag få vänta längre?

Skall köpa ett minneskort till min nya Canon 50D och funderar på detta med skriv hastighet på kortet. Vad är det man väntar på? Om jag har fattat rätt har kameran en buffert skriver till först innan den skriver ned till minnetskortet? Så om jag tar en serie med bilder 6 per/s kommer det gå slöare med normalt kort. Eller är det att efter bilderna är tagna och de skall skrivas från buffert till kort kommer jag få vänta längre?
När bufferten är full så går det inte ta fler bilder innan den töms till kortet. Och serietagningen blir långsammare när den håller på och skriver till kortet, därför vill man ha ett kort som det går fort att skriva till. Om man nu behöver det. Fyller man aldrig bufferten så spelar det ju ingen roll.

Eller är det att efter bilderna är tagna och de skall skrivas från buffert till kort kommer jag få vänta längre?
En modern kamera skriver ungefär en bild i sekunden till minneskortet (då pratar vi förstås om raw-format -- plåtar man alltid i jpg spelar skrivhastigheten i praktiken ingen roll).

Det innebär att om du tar mer än en bild i sekunden under ett visst skeende så fylls bufferten och du kan inte ta fler bilder. Man behöver alltså inte skjuta 6 bps för att fylla bufferten.

Ett snabbare kort innebär att väntetiden blir en eller ett par sekunder kortare när bufferten är full, vilket kan vara mycket väsentligt (beroende på vad och hur man plåtar, förstås). Vilka kort som är snabbast kan man läsa om på Galbraiths utmärkta sajt.

ANNONS
Götaplatsens Foto