Annons

Minnespriserna - vad är det som händer?

Produkter
(logga in för att koppla)

stefanw

Aktiv medlem
På knappt två månader har priset på 1 GB SanDisk Ultra II CF gått ner nästan 50 %, antar att det är likadant med andra storlekar. Vet någon vad som orsakat prisnedgången? När kan vi vänta oss att det priset slutar sjunka alternativt stiger igen? Med andra ord - när skall man handla?

//Stefan

Med två ord: Moores lag

Dvs. priset på samma prestanda sjunker hela tiden alt. samma pengar räcker till mer prestanda. När det gäller prestanda på datorprocessorer har hastigheten varit relativt konstant med dubbla prestandan (eller halva priset för samma prestanda) på kring 18 månader sett över en lite längre tidsperiod...
För annan data/elektronik gäller liknande sammband, men lite olika tidsförlopp...

Så det finns egentligen bara två råd som alltid gäller angående när du ska köpa:

1. NU - för att du behöver prylarna!

2. Aldrig - för att det kommer alltid att bli billigare/bättre ju längre du väntar...

/Johan

PS. Sen förekommer alltid undantag, för några år sedan brann en minnesfabrik vilket gjorde att priserna tillfälligt gick upp ordentligt...

Visst, prisutvecklingen på elektronik går ju huvudsakligen nedåt. Dock är takten den senaste tiden på CF-minnen rätt extrem - och bra mycket snabbare än "normalt".

stefanw skrev:
På knappt två månader har priset på 1 GB SanDisk Ultra II CF gått ner nästan 50 %, antar att det är likadant med andra storlekar. Vet någon vad som orsakat prisnedgången? När kan vi vänta oss att det priset slutar sjunka alternativt stiger igen? Med andra ord - när skall man handla?

//Stefan

Nu! Genomgående har tillverkarna senaste månaderna haft överproduktion, utnyttja detta genom att köpa på en gång.

Minnen/minnsekort är inte som processorer, priset sjunker inte jämnt och fint.

Priset kommer nog inte att sluta sjunka men det kan nå en platå som kan vara ett tag men lita inte på detta, behöver du grejerna, köp nu och använd dom, det är väl bättre att du kan använda dom än att dom ligger på en butikshylla!

/Köpte precis före prisfallet :-(

För övrigt så finns inte "Moores lag", vilket många verkar ha svårt att inse. Det är inte någon naturlag precis. Skulle alla ingenjörer ta ett sabbatsår skulle inte utvecklingen röra sig en millimeter under tiden.
Svaret är nog som Ola säger - överproduktion med hänsyn till efterfrågan. Stora lager är dyra och man säljer hellre med minimal vinst (ibland även förlust) än behåller dem.

Kuriosa: En gigayte är åtta miljarder transistorer. Om varje transistor var 1x1mm och läggs sida vid sida skulle det bli en matta som är 1m bred och 8km lång... Man har alltså lyckats krympa kretsarna ganska duktigt.

Linmajon skrev:
För övrigt så finns inte "Moores lag", vilket många verkar ha svårt att inse.

Moores law är självuppfyllande, hårdvaruindustrin planerar efter den och därför blir det så. Sånär som på ett eller annat hack i kurvan pga misslyckade projekt.

Jag läste i våras i en elektronikfacktidning att ett drastiskt prisfall på statiska minnskretsar förutspåddes i Q3. Anledningen var att en helt ny stor fabrik för statiska minnsekretsar skulle bli färdig. Fram till nu har tillverkningskapaciteten inte hållit jämna steg med efterfrågan trots att tillverkarna byggt ut för fullt. Detta har ju verkligen märkts. Minnespriserna har inte fallit på det sätt som man är van vid för alla andra komponenter.
Förhoppningsvis kommer tillverkarna att kunna hålla jämna steg med efterfrågan framöver vilket bör leda till betydligt lägre minnsepriser på några års sikt.

dvogonen skrev:
Jag läste i våras i en elektronikfacktidning att ett drastiskt prisfall på statiska minnskretsar förutspåddes i Q3. Anledningen var att en helt ny stor fabrik för statiska minnsekretsar skulle bli färdig. Fram till nu har tillverkningskapaciteten inte hållit jämna steg med efterfrågan trots att tillverkarna byggt ut för fullt. Detta har ju verkligen märkts. Minnespriserna har inte fallit på det sätt som man är van vid för alla andra komponenter.
Förhoppningsvis kommer tillverkarna att kunna hålla jämna steg med efterfrågan framöver vilket bör leda till betydligt lägre minnsepriser på några års sikt.

Yes, yes, yes! (om det även gäller CF-kort)

Moores law är självuppfyllande, hårdvaruindustrin planerar efter den och därför blir det så. Sånär som på ett eller annat hack i kurvan pga misslyckade projekt.
Njae, det är ju fortfarande ingen lag utan en observation, vilken är i första hand ekonomisk. Den ursprungliga formuleringen i lätt kondenserad form lyder väl ung. så här....Antalet transitorer per chip som ger en minimal kostnad per transistor har dubblerats för varje år.

Här är en bra artikel i ämnet.
http://arstechnica.com/paedia/m/moore/moore-1.html

Damocles skrev:
Njae, det är ju fortfarande ingen lag utan en observation, vilken är i första hand ekonomisk. Den ursprungliga formuleringen i lätt kondenserad form lyder väl ung. så här....Antalet transitorer per chip som ger en minimal kostnad per transistor har dubblerats för varje år.

Moore ändrade själv omgående fördubblingstakten till 18 månader.

Själv följer jag den stenhårt, köper nytt minst dubbelt så snabbt vidunder var 18-24 månad, blir lika glad varje gång. Det känns dock som det blir lite billigare varje gång.

Givetvis är Moores lag en observation, inte en regel, för framförallt processorer. Förr eller senare slår dom i fysiska gränser/tak men hittils har dom lyckats ta sig vidare runt tex värmeproblem och kommunikationsproblem.

Hårddiskar följer inte moores law, det går mycket snabbare. Samma sak med grafikkretsar.

Bandbredd följer inte heller fördubblingstakten.

Annat?

Damocles skrev:

Ursprungliga formuleringen:

The number of transistors that can be fit onto a square inch of silicon doubles every 12 months.

omgående ändrat till 18 månader.

Hoppas det gäller CCD också.

jonwam skrev:
Med två ord: Moores lag

PS. Sen förekommer alltid undantag, för några år sedan brann en minnesfabrik vilket gjorde att priserna tillfälligt gick upp ordentligt...

Var väl jordbävningen i Taiwan du tänkte på?
Hade beställt en pc just då men ville uppgradera från 64 till 128 mb ram, det gick loss på 1500 cruzidorer, bahh!

Tror ni inte att raset på Sandisc CF & II Ultra delvis kan bero på att deras "Extreme" har kommit eller åtminstone "Knackar på dörren"? Bara en tanke ... JANNE

Ursprungliga formuleringen:

The number of transistors that can be fit onto a square inch of silicon doubles every 12 months.
Var hittade du den, kolla slutet på sida 1 i artikeln jag länkade så har du ett utdrag ur Moore's artikel som bör bara det närmaste den färdiga "lagen" som det finns i Moore's skrivelse. Släppte Moore själv någon någon "officiell lag" som sådan. Eller var den myntad av någon annan.

Troligen det närmaste någon kommer den färdiga lagen.
"The complexity for minimum component costs has increased at a rate of roughly a factor of two per year (see graph on next page)"

Jag hittade en intressant uppsats som i första hand verkar handla om hur andra felaktigt har citerat Moore's artikel och gett upphov till flertalet av dom mindre korrekta versionerna av "lagen" som har flutit omkring.
http://www.firstmonday.dk/issues/issue7_11/tuomi/

För att skriva ett inlägg som är lite mer "on-topic" så är rätta stunden att handla NU, om du behöver minne nu. Annars väntar du tills du behöver minne.

Den prissäkning som var nu senast var definitivt från tillverkarnas sida. Vet inte hur det har sett ut sista 2-6 månaderna, men jag antar att inte sjunkit så farligt mycket jämfört med dom här stora stegen.

På knappt två månader har priset på 1 GB SanDisk Ultra II CF gått ner nästan 50 %, antar att det är likadant med andra storlekar.

Nu i sista svepet gick ju 1GB ner från ung. 1800 till 1300, samtidigt som 2GB gick ner från [kommer inte ihåg] till 1800. Så det som ger mest valuta för pengarna just nu är ju helt klart 2GB Ultra 2 korten tycker jag.

Att det sen finns en hel den annat än tillverkningskostnaden som påverkar priset blir tydligt om vi jämför priset på en MP3 spelare med 4 GB HD jämfört med en Microdrive med samma hårddisk på 4 GB...

Linmajon skrev:
Kuriosa: En gigayte är åtta miljarder transistorer. Om varje transistor var 1x1mm och läggs sida vid sida skulle det bli en matta som är 1m bred och 8km lång... Man har alltså lyckats krympa kretsarna ganska duktigt.

En gigabyte är ungefär 8 miljarder informationsbitar, hur många transistorer som går åt för att lagra dem varierar ordentligt. På en hårddisk går det inte åt några transistorer, eftersom informationen inte lagras med transistorer. På vanligt DRAM i en modern dator går det åt ungefär 8 miljarder transistorer och lika många (implicita) kapacitanser. I ett flash-minne vet jag inte riktigt, men jag är ganska säker på att det går åt en hel del mer än åtta miljarder transistorer.

miljarder hit och miljoner dit...var kan man i så fall tjacka billiga CF-minnen?+ Har kollat eftersom jag är i behov av skitmycke minne...men det kostar ju fortfarande skortan...och ena brallan!

Priserna kommer fortsätta sjunka på både minnen och hårddiskar. Utnyttja det och köp billiga minnen och dyra nya DSLR:er med en massa megapixlar :)

En riktigt sjuk grej var när jag på jakt efter att uppgradera från 512 till en gigabyte Ultra II cf så skulle det kosta mig 3300 kr hos expert, tyckte inte att det låter rimligt. Efter närmare titt hos pricerunner bestämde jag mig slutligen att köpa från JMEdata billigare alternativ, 1249kr! Det är 2000 kr att spara.

Varför lurar skjortan av folk? Man blir ju hel besviken och lurad om man gjorde affären med expert. Hänger dem inte med i prisutvecklingen?

Knappast. Expert köper in prylar till förra månadens priser, och dyker minnespriserna blundar man helt enkelt och hoppas att kunderna har noll-koll vilket de oftast också har...
Jag köpte ett sådant minne häromdagen för 1200:- med frakt från Zebramedia. Jag märkte dock ingen skillnad i hastighet i min 10D mot ett 'gammalt' 512MB Transcend. Med en 20D hade det kanske märkts.

ANNONS
Götaplatsens Foto