Annons

Minolta A1

Produkter
(logga in för att koppla)

carpelux

Aktiv medlem
Vad tror ni om denna?

Läs mer här:

DPReview

Supersnabb AF bland annat, någon som blir sugen på att uppgradera, eller är det kört för Minolta som inte verkar kunna producera en DSLR?
 

.Z.

Aktiv medlem
*A1? Jag har redan A5!*

Ok den är från 1965 & av mätsökartyp.

Jag blir mycket glad när jag läser detta men lider med dom som kör Minoltasystem & väntar på en DSLR. Jag tycker att uppgraderingen från 7i-Hi var en besvikelse. Dom 2 absolut viktigaste punkterna hade man inte gjort ett dyft åt. För det första den slöa AF-en & för det andra brusigheten.

Om nu A1:s AF håller vad som skrivs här & brusnivån har kommit ned till en rimlig nivå så slår jag till direkt om priset inte blir för högt.

Jag trivs nämligen förträffligt med formatet & vikten på 7i & tror inte att jag inom en överskådlig framtid kommer att satsa pengar på en DSLR.

Larsa
 

Arleklint

Aktiv medlem
Jag blir glad när jag ser att det kommer en ersättare. Jag gillar min 7i men har som ni andra upplevt brister i AF och brus. Jag tror A1 blir en väldigt populär och bra kamera om uppgifterna stämmer och priset blir rimligt.

Personligen kommer jag inte uppgradera min 7i jag bygger istället succesivt upp min samling Nikonobjektiv och kommer på sikt satsa på en D-SLR för dessa. (Som komplement till mitt analoga hus)
 

carpelux

Aktiv medlem
Jag blir lite tveksam hur jag skall förhålla mig till en uppgradering.
Å ena sidan gillar jag faktiskt formatet på min D7i. Egentligen har jag inget behov av vare sig längre eller kortare brännvidd, och det är ju inte bara fördelar med utbytbara objektiv, med tanke på sådant som dam på ccd:n.
Å andra sidan känns det som om Minolta har gett upp tanken på att vara med de stora "drakarna" när det gäller mer avancerade kameror. Rent marknadsmässigt kan jag förstå dom, antagligen finns det mycket mer pengar i "point and shoot" kameror än avancerade DSLR:er, men det känns ändå som om märket degraderas. Det gör också att jag blir tveksam, kanske bättre att hänga kvar vid D7:an (+ de olika manuella minoltorna med sina riktigt bra linser) och vänta något år eller så tills läget stabiliserats. Om det någonsin gör det ...
 

janc

Aktiv medlem
Av det lilla jag såg ser jag ingen anledning att ens fundera över att byta ut min 7Hi som jag är mycket nöjd med.

För egen del väntar jag med DSLR funderingar tills jag har större bohov och ser vart utvecklingen (t.ex 4/3 standarden) tar vägen. Eftersom jag i så fall köper ett system från grunden är det mer intressant med smidighet och en optik anpassad för formatet än kompabilitet med existerande system.
 

.Z.

Aktiv medlem
Efter att ha fotat minigolf ikväll & upptäckt att sporten är för snabb för 7i:s AF så skulle jag (om jag hade råd) gladeligen lägga upp 7-8000 kronor i mellanskillnad för en efterföljare som åtminstone kommer i närheten av Minoltas billigaste SLR vad det gäller AF-snabbhet. Ok lite ironisk är jag men jag blir så less på missade bilder pga att kameran inte hittar skärpan & jag måste mäta om.

Så fort folk rör sig i sidled eller djupled så hittar den inte focus, vet inte hur många bra bilder jag missat ikväll. Det är så synd att detta ska irritera mig så när jag för övrigt trivs så förbaskat bra med kameran.

Kände på Minoltas billgaste SLR (Dynax 3 tror jag?) häromveckan & fick nästan en chock när jag upptäckte hur snabb & säker den var i AF, den kostar 1995 kronor med en budgetzoom...

En dröm jag dock har är att Minolta ska komma med en ny firmvare som snabbar upp AF rejält, det är faktiskt mest snabbheten det hänger på att en AF blir osäker.

Janc, jag håller med dig om att 4/3-standarden är intressant. Jag har mer & mer börjat uppskatta smidighet & har inte heller något system för tillfället.

Mvh, en ngt tjurig & frustrerad Larsa som försöker ha överseende med 7i:s AF men inte riktigt lyckas..
 

KGS

Aktiv medlem
Min Dimage 7 e till salu... leverans så snart jag får min A1 *s* ge ett bud!

Alltså, bildstabilisator och snabbare AF e två av de viktigaste sakerna på en ny modell, utbytbar optik behövs inte när brännvidden räcker från vidvinkel till bra tele... o adaptrar finns ju om man behöver mer åt båda hållen... men nog hade det varit godis om den gått från 14-400 mm... men man kan inte få allt, det kommer väl en A2 en vacker dag.

När jag använde systemkamera en gång i tiden hade jag nästan alltid fel objektiv med mej eller monterat när motivet for förbi...
 
Senast ändrad:

KGS

Aktiv medlem
är det inte lite lurt att den annonseras i en tysk tidskrift av en onlineförsäljare och inte ens nämns på Minoltas hemsida? Kan det vara årets bluffprodukt, skicka pengarna snabbt o få en tegelsten i ett dyrt pf-paket (visserligen en tysk tegelsten men ändå...)
 

Micke H

Aktiv medlem
DET VAR INGET RYKTE....!

Jag blev verkligen förvånad!

Personligen dumpade jag ryktet om A1...

Klara förbättringar över D7Hi, jag hade gärna haft de egenskaperna i min kamera, men jag tror inte att jag kommer köpa den...

Snälla Minolta, ge mig ett digitalt kamerahus där jag kan använda mina kära gluggar...!!!!!!!!!!

det ska bli intressant att se tester gjorda på med den nya kameran.

/Micke
 

Micke H

Aktiv medlem
Saxat från Minoltas Pressrelease:

Pris och tillgänglighet
Minolta DiMAGE A1 finns i handeln från september 2003. Priset blir ca 13 000 kr inkl moms (10 400 kr exkl moms).


Det var verkligen inte dyrt....
Är det inte så att det "verkliga" priset i butikerna alltid är lägre än rekomenderat pris från tillverkaren. Då blir den ännu billigare...

Min vilda gissning är att Minolta ser denna kamera som ett "test" av nya tekniker, för att se hur marknaden reagerar. Om tekniken fungerar IRL så lär de nog snart (6-12 mån?) släppa en helt ny serie kameror, och då förhoppningsvis ett kamerahus...


Jag skulle gärna låna en A1 för att jämföra med min D7Hi... Inte för att jag är missnöjd med mitt köp, tvärtom. Men lite nyfiken är man

Ni som köper A1 kan jag bara säga: GRATTIS!

/Micke
 

Arleklint

Aktiv medlem
Jag skulle med glädje kasta mig in i butiken i september för att erövra en A1:a...

...om det nu inte vore för att jag köpt på mig mina Nikongluggar, och har D-SLR i huvudet.

Jag älskar min 7i. Om man nu kan få snabbare AF och mindre brus blir det enligt mitt tycke en fulländad (kanske uttimat) kamera för den som inte lockas av systemkameror.

Min rekommendation: Köp!
 

dust

Aktiv medlem
Rackarns att man köpte en 7hi för samma pris(nästan) för mindre än en månad sedan....
Men men.. skatteåterbäringen kom i förrgår så det blir kanske en uppgradering.
 

KGS

Aktiv medlem
Hur stor är sensorn?

Hur jag än läser så ser jag bara 2/3
2/3 av vad?
Canon anger ju sina sensorer i mm x mm
var hittar jag ett sånt mått för Minoltan?
 
ANNONS