Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minolta Digital SRL.

Produkter
(logga in för att koppla)

KjellSn

Aktiv medlem
Hej! Skrev till Minolta Japan och frågade om dom skulle tillverka ett Digitalt SRL kamerahus någongång. Fick det här svaret av dom.

Thank you for your interest in Minolta products. With regard to your
inquiry concerning digital camera with interchangeable lenses, watching
carefully the movement of key elements development and market, as a
manufacturer marketing SLR system, we are studying such product as carrying
uniqueness only Konica Minolta can realize. We regret to advise that
specific announcement cannot be given yet, however, Konica Minolta Camera
Inc. is earnestly pursuing the development and will inform concerned
parties about the results of our studies during the first half of the next
year.

Kim10D skrev:
Den som väntar på något gott...väntar oftast för länge.

Nä, det är den som väntar på nån som gått, som väntar för länge...

Det här lät ju lovande för dem som sitter med Minoltagluggar o väntar på nåt... ska vi gissa på en A1-variant med objektivgänga... dvs där man behåller digitalkamerans alla fördelar OCH kan byta glas... istället för de uppgraderingar av old fashion cameras som säljs idag? Jag trodde Nikon skulle bli de som kom med alternativet. Men det kan bli Konica. Högoddsare!

Jag gissar på att det blir mer som en Dynax 7...inte 17 kommer de ha EVF på en D-SLR (då är det ju ingen D-SLR).

Kim10D skrev:
Jag gissar på att det blir mer som en Dynax 7...inte 17 kommer de ha EVF på en D-SLR (då är det ju ingen D-SLR).

Hoppas verkligen Konica-Minolta blir de som avskaffar spegeln, den tillför väl inget positivt längre. Men jag håller med om att EVF´en ska utvecklas rejält, men det kan inte vara omöjligt.

Det lär dröja ett bra tag innan EVF kan ersätta spegelreflexen...(idealiskt vore om man kunde ha både och)..hoppas och tror inte att Minolta tar så lång tid på sig att komma med en digital systemkamera.

Kim10D skrev:
Det lär dröja ett bra tag innan EVF kan ersätta spegelreflexen...(idealiskt vore om man kunde ha både och)..hoppas och tror inte att Minolta tar så lång tid på sig att komma med en digital systemkamera.

Varför är det idealiskt med en spegel som hoppar o far överhuvudtaget? En spegel som sitter ivägen o orsakar vibrationer. Det var säkert en smart o förnuftig lösning en gång i tiden, men utvecklingen måste gå vidare...

Jag har inte på något sätt menat att spegel är idealiskt, men så länge EVF inte är bättre än vad dom är nu så vore det idealiskt om man kunde ha både och...när (om) EVF blir lika snabb och tydlig som en spegel så behövs inte spegeln längre.

Det var så jag menade också... än är inte EVF tillräckligt bra, men det kan inte vara svårt att fixa. Förmodligen kan en EVF bli fruktansvärt mycket bättre som sökare än nånsin en spegel kan bli. Redan på Dimagerna har man byggt in ljusförstärkning t ex i EVF, det kan man bygga vidare på...

För sent, jag har redan bytt.

Personligen föredrar jag en spegel framför en EVF. Då slipper jag bli yr i huvudet. Vidare är det inget som säger att en spegel måste slå upp och ner. Canon har tidigare använt sig av prisman som alltså är fasta men som släpper genom ljus både till sökaren och till filmplanet. Varför de inte använder det till DSLR, vilket skulle förhindra damm på CCD:n, vet jag inte. Det finns väl någon nackdel antar jag.

Mvh
Maverick

Maverick skrev:
Varför de inte använder det till DSLR, vilket skulle förhindra damm på CCD:n, vet jag inte. Det finns väl någon nackdel antar jag.

Nackdelen är väl att sökaren blir mörkare...en nackdel man borde kunna leva med..det skulle ju vara en klar fördel.

Maverick skrev:
För sent, jag har redan bytt.

Personligen föredrar jag en spegel framför en EVF. Då slipper jag bli yr i huvudet.

Du kommer säkert att byta igen. Och nu jämför du med dagens EVF´er, de lämnar mycket övrigt att önska. Men jag tror att framtidens EVF´er kommer att vara överlägsna spegelsystem och ge fler möjligheter även i kameror med utbytbara linser. DSLEVF kanske istället för DSLR...

kg/ som gillar förkortningar

Kim10D skrev:
Nackdelen är väl att sökaren blir mörkare...en nackdel man borde kunna leva med..det skulle ju vara en klar fördel.
Inte bara sökaren, det är även mindre ljus som når sensorn, ca 2/3 steg tror jag.

Håller för övrigt med i grundtanken att spegelreflexkameror är ett koncept som snart borde vara passé. Men innan vi får riktigt högupplösta och samtidigt strömsnåla elektroniska displayer så är spegelreflexen det enda vettiga alternativet och jag tror att det är en utopi att det skulle ändras på bara ett par år. Min egen drömkamera är en kamera som tack vare frånvaron av spegelhus kan byggas med förställningsmöjligheter som en storformatare och med en fin rättvänd display därbak som man kan titta i samtidigt som man jobbar.

jimh skrev:
Min egen drömkamera är en kamera som tack vare frånvaron av spegelhus kan byggas med förställningsmöjligheter som en storformatare och med en fin rättvänd display därbak som man kan titta i samtidigt som man jobbar.

Nästan som en riktig digitalkamera ;-)

/kg som bara inte kunde låta bli...

KGS skrev:
Nästan som en riktig digitalkamera ;-)
Ja, i den mening att den har en display och bortsett från att jag hellre köper en Gameboy för resten av de där 137 funktionerna som du tycker att en riktig kamera skall ha ;-)

(sorry, kunde inte heller låta bli. Men nu slutar jag)

Sålde precis hela mitt minolta system, är jävligt less på minolta som inte kommer med något då man behöver det... så det blev en Canon 10D istället och lika glad är jag för det.. om inte gladare!

/ en som gillade Minolta

ANNONS
Götaplatsens Foto