Annons

Minolta klassiker

Produkter
(logga in för att koppla)

perhel

Aktiv medlem
Jag har en hel del analoga Minolta i min samling bla. denna Dynax 600si Classic. Problemet är nu att på denna och flera andra har gummigreppet börjat missfärga och blivit oljiga, någon som vet hur man rengör och behandlar det på något sätt?

Mvh
Per H2023-03-17 14.00.42.jpg
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Det kan gå att badda med isopropanol och gnugga med trasa. Det krävs tålamod och flera upprepningar innan klibbet är borta.
 

perhel

Aktiv medlem
Ska testa det men frågan är hur det håller i längden och om man kan behandla gummit på något sätt?
 

perhel

Aktiv medlem
Det kan gå att badda med isopropanol och gnugga med trasa. Det krävs tålamod och flera upprepningar innan klibbet är borta.
Hittade lösningen tror jag, gnuggade med handsprit gel 70%. Isopropanolen blev väldigt matt yta. Det blev riktig fint med handspriten nästan som nytt på mina gamla 9000-7000 serien men dom har ju en annan typ av gummi än 600si classic där fanns oxå en spricka i gummit och det gör ju inte saken bättre.
 

Bilagor

J O Härnström

Aktiv medlem
Hittade lösningen tror jag, gnuggade med handsprit gel 70%. Isopropanolen blev väldigt matt yta. Det blev riktig fint med handspriten nästan som nytt på mina gamla 9000-7000 serien men dom har ju en annan typ av gummi än 600si classic där fanns oxå en spricka i gummit och det gör ju inte saken bättre.
Jättebra!
Handspriten med gel är kanske återfettande så att den smörjer ytan till skillnad mot ren spånk.
 

Loba

Aktiv medlem
Hej efter rengöring så använd glycerin, det mjukar upp gummit.
Det gjorde jag varje fredag på gummilister i fotolabbet, för i tiden.
 
ANNONS