Annons

Minolta Scan Dual IV. Programvara?

Produkter
(logga in för att koppla)

mange78

Aktiv medlem
Nu har jag tröttnat rejält på den programvara som följer med denna scanner!

Vad kör ni med? Har hört om nåt program som heter Silverfast. Är det bra? Var får man tag på det?

Mange

Kan du utveckla litet grand vad du tycker är pyrt med originaldrivrutiner och program? Har själv en IV:a och är i princip nöjd, men då bytte jag till denna från en Pacific Image-1800 och då kanske allt känns som en underbar dröm :)

Annars har jag sett ett program som heter VueScan som fått bra kritik på olika håll. Det stöder Scan Dual IV. kolla http://www.hamrick.com/vsm.html

De tar $50 eller $90 om man laddar ner den.

Silverfast har (www.silverfast.com) har olika versioner från $50 till $180 eller så.

Jag hade silverfast light versionen till min förra scanner (där stank verkligen originalprogrammet, neg färg var i princip omöjligt). Det funkade väl OK men jag hade strul med att få rätt kodnyckel och fick maila deras support en massa gånger innan det blev rätt.

Jag tror det kan vara idé att kolla båda dessa.

Kör du vuescan har du dessutom fördelen att kunna använda scannern i riktiga operativsystem som MacOSX och Linux.

dwargert skrev:
Kör du vuescan har du dessutom fördelen att kunna använda scannern i riktiga operativsystem som MacOSX och Linux.

Ok, men silverfast då? Har inte det typ färdiga inställningar för olika negativfilmer bland annat?

Mange

Har inte använt silverfast själv. Silverfast är dock mer grafisk än vuescan. Man får skriva in lite nummer och så i vuescan för att ändra inställningarna men det kan ju vara en fördel ibland. Finns färdiga presets för en del filmer även i vuescan. Jag har en lite äldre version och den har väl inte så överdrivet många presets, vet inte hur det är med nyare versioner. Vuescan är väl ganska mycket billigare också vad jag förstår. Går att ladda hem en testversion tror jag. Om man kör det utan serienummer så går det att köra som vanligt bortsett att man får watermarks på bilderna, men då kan man ju i alla fall testa funktionen.

Min imac vill inte prata med scannern

Min nyinköpta Imac (dual core) med OS X vill inte prata med scannern då jag har installerat den medföljande programvaran.
Det funkade fint i en annan burk (PC) som var laddad med XP
Vad ska man göra nu då?
Tacksam för hjälp!

Ja, nu kan jag inte så mycket om just MacOSX. Titta om operativsystemet har lyckats hitta hårdvaran. Borde väl finnas nån lista eller kontrollpanel över hårdvaran. Du kan sedan testa med vuescan (http://www.hamrick.com) för att se om det programmet hittar scannern, finns en testversion att ladda ner gratis.

ANNONS
Götaplatsens Foto