Annons

'Moblil' studioutrustning

Produkter
(logga in för att koppla)

Goodfellah

Avslutat medlemskap
Hejsan !
Topicen kanske är lite kluven.
Men jag söker utrustning som jag kan bära med mig för Bil fotografering.
Tanken är att det skall vara RELATIVT smidigt. Jag har redan nu en del saker att bära med mig och det får inte bli för mkt.

Utrustning jag behöver tips och frågor jag behöver ha svar på:

Skulle vilja ha 2 blixtar,
Vad för typ av blixt kan vara bra att ha för detta ändamål, och vilka effekter ska man ha ?

Skall man ha softbox eller paraply ?
Har stativ betydelse när man köper blixt?

Jag behöver någon form av strömkälla, vet att det finns några på marknaden. Kan ni rekomendera nått ?

Nått mer som jag kan tänkas behöva i samband med ljussättning ?

Tack för er tid
Mvh
Andreas

Om du ska ha blixtar och ha det rorligt, sa kan du antagligen ha blixtar med ett ackumulatorpaket, (batteridrivna). Ett par plus acken kostar nog 20000+

Annars kan man anvanda en generator och "vanliga" kompaktblixtar. Interfit, Bowens och Elinchrome ar bra referser att soka efter. Med tanke pa att du ska jobba utomhus och lysa upp stora saker sa vill du nog ha tva blixtar med ca 300-600ws.

Softbox eller paraply? En bok om ljusattning kanske ar det forsta tipset.

HEjsan !
Tack för ditt svar.

Det är inte aktuellt att köpa blixtar med ackumlatorpaket för 20.000:-. Det ärinte i min budget. Jag tänkte hålla mig under 10.000:-.

har du någon bra bok att rekomendera för ljussättning ?
Tack
//Varro

Hej Per !
Bilarna ska inte fotas i lokal.
Därför skriver jag 'Mobil'.
Alltså vill ha en relativt smidig utrustning med extärn strömförsörjning som jag kan ha med mig på mina fotosessioner. Alltså utomhus.

Tack
//Varro

Hej.
Använd blixtarna som dom är. utan paraplyer och softboxar och sånt. med ett hårt ljus får du mycket bättre smäck i lacken/färgen.

Svårt att bemästra men det är ju bara att experimentera.

du kan ju komplettera med några (ca 70x100cm) högreflekterande silverfolie skivor/reflektorer, så kan du ju kasta in lite ljus på tex däck, fälgar, som motljus. Se silver reflektorerna som ett par extra blixthuvuden.

/Jacob vP

när det gäller ström,
så se till att välja platser att plåta på där du har möjlighet att dra ett par långa förlägningskablar från nån bortglömd stickkontakt. blir billigare än att köpa tröga generatorer/spänningsomvandlare

Tack Jacob !
Problemet är att jag till 99% av gångerna inte har tillgång till någon ström, då jag måste ha någon form av generator eller vad det nu kan vara.

Har du någon sådan du kan rekomendera ?
Du får ju gärna rekomendera blixtar med för detta ändamål.

Jag måste nog läsa på lite om ljussättning för jag förstår inte riktigt vad du menar med reflektorerna. Du får gärna förklara bättre.

Tack

ANNONS